Blogposts

Weg met de webclichés: over effectieve webteksten

Webcliches

***Korte disclaimer bij deze eerste alinea: niet meteen wegklikken: het is géén slechte vorm van zelfpromotie, slechts een (leuke!) les over webteksten  en webclichés.***

Welkom op de website van Letterdesk. Wij zijn dé partner op het gebied van goede webteksten en hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan. De klant staat voor ons centraal: we zetten voor u nét dat stapje extra en onderscheiden ons dan ook door persoonlijke aandacht. Dus bent u op zoek naar een oplossing op maat? Dan bent u bij dit jonge en dynamische bedrijf op het juiste adres. Wij helpen u graag met een tekst van topkwaliteit. Kijk even rustig rond en twijfel niet om contact met ons op te nemen als u nog vragen heeft of om een geheel vrijblijvende offerte aan te vragen. Wij staan altijd voor u klaar!

Iedereen die wel eens een bedrijfswebsite bezoekt, komt bovenstaande tekst – of één van de honderden varianten erop – wel eens tegen. Het enige wat er nog aan ontbreekt, is ‘wij hebben xx jaar ervaring’. Misschien heb je zelf ook zo’n webcliché op je website staan? Op het eerste gezicht is er weinig mis mee: de tekst beschrijft waarom mensen voor Letterdesk zouden moeten kiezen. Toch zouden wij deze bewoordingen niet gebruiken. Waarom niet? De tekst barst van de webclichés. Veelgebruikte, maar nietszeggende zinnen. Totaal niet effectief.

Kijk maar:

Welkom op de website van Letterdesk.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je deze website niet mag bekijken. Niks aan de hand, lees lekker verder!

Wij zijn dé partner op het gebied van goede webteksten…

En als er een streepje op de ‘de’ staat, dan moet het wel waar zijn.

…en hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan.

In tegenstelling tot al die andere tekstbureaus die kwaliteit belachelijk laag in hun vaandel hebben staan.

De klant staat voor ons centraal:

Verrassing: we luisteren naar onze klant! Is dat niet bijzonder?

we zetten voor u nét dat stapje extra…

Alleen voor u, niet voor andere klanten hoor.

… en onderscheiden ons dan ook door persoonlijke aandacht.

Luisteren naar onze klant, is wat ons echt anders maakt dan andere bedrijven.

Dus bent u op zoek naar een oplossing op maat?

In plaats van een kant-en-klare tekst die niet speciaal voor uw bedrijf is geschreven?

Dan bent u bij dit jonge en dynamische bedrijf…

Kijk hoe hip we zijn en hoe lekker we meedeinen op alle trends in ons vakgebied.

… op het juiste adres.

U denkt misschien: wat doe ik hier? Maar het is echt het juiste adres, geloof mij maar.

Wij helpen u graag met een tekst van topkwaliteit.

Niet zomaar kwaliteit: tópkwaliteit!

Kijk even rustig rond…

Er is gelukkig geen tijdslimiet verbonden aan deze website.

… en twijfel niet om contact met ons op te nemen als u nog vragen heeft…

Vooral. Niet. Twijfelen.

… of een geheel vrijblijvende offerte aan te vragen.

Als wij een offerte sturen, dan zijn we zo vriendelijk om u de mogelijkheid te geven ‘nee’ te zeggen. Vandaar dat deze offerte niet slechts een beetje vrijblijvend is, maar GEHEEL vrijblijvend.

Wij staan altijd voor u klaar!

ALTIJD! We komen ook ’s nachts ons bed uit om u terug te mailen. Geen probleem!

 

Maar hoe moet het dan wel?

Dat kan veel effectiever. Vermijd die clichés! Maar hoe leg je de bezoekers van je site dan wel uit waarom je zo’n geweldig bedrijf bent? Heel belangrijk: gebruik voorbeelden en ben eerlijk.

Show, don’t tell

Zoek eerst uit waarom jouw dienst of product zo anders is dan dat van andere bedrijven. Nogmaals: dat is dus niet dat jouw bedrijf kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan en klantvriendelijk is. Tenzij je dat met voorbeelden aan kunt tonen. Mogen klanten kapotte artikelen komen ruilen, ook als het door hun eigen schuld kapot is gegaan? Of worden jouw producten altijd gratis en op ieder gewenst tijdstip of locatie bezorgd? Benoem het!

Vind je het lastig om te bepalen waarin jouw bedrijf nu uniek is? Vraag eens aan je klanten wat zij opvallend vonden aan jouw diensten. Lever je sneller dan andere bedrijven? Ben je goedkoper? Of misschien duurder, maar wel heel duurzaam? Vertel erover op je website en maak je verhaal sterker door voorbeelden te geven die laten zien waarom je anders bent dan anderen.

Ben eerlijk

Wij staan altijd voor u klaar. We hebben alles in huis op het gebied van badkamerbetegeling. Denk daar nog eens over na. Sta je echt áltijd voor je klanten klaar? Ook op zondagavond en ’s ochtends om 05.30 uur? En heb je echt álle mogelijke soorten badkamertegels op voorraad? Waarschijnlijk niet. Ben ook hier specifieker. Klanten verwachten echt niet dat je alle mogelijke afmetingen badkamertegels hebt, maar willen wel duidelijk kunnen zien welke dan wel en voor producten of diensten jij wel levert en anderen niet. Niemand verwacht dat je ’s nachts antwoord krijgt op een vraag over de levering van een product, maar mensen vinden het wél fijn om te zien op welke kanalen je allemaal bereikbaar bent. Mogen klanten je in het weekend een appje sturen met vragen? Zet het op je website! Zorg dan wel dat je ook echt die appjes beantwoordt. En webclichés? Doe maar niet. Daar lezen mensen over heen zonder écht iets van je bedrijf te onthouden.

Vragen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies. Wij staan altijd* voor je klaar.

*We denken graag met je mee over hoe je webclichés kunt vermijden en jouw boodschap met je webteksten beter kunt overbrengen. We zijn tijdens kantooruren en in geval van spoed ook daarbuiten (maar wanneer is dat nou écht als je het hebt over webteksten?) bereikbaar via telefoon, mail, Whatsapp of Messenger.

Meer schrijftips?

Genoten van deze blogpost over webclichés? Vind je het leuk om vaker schrijftips te krijgen? Bijvoorbeeld over overbodige woorden die veel mensen tóch vaak gebruiken, of over het schrijven van het perfecte persbericht? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *