Blogposts

Tien invalshoeken voor jouw verhaal

Tien interessante invalshoeken voor jouw verhaal

Stel: je hebt een onderwerp bedacht voor je verhaal. Soms is dat een onderwerp waar al vaak over geschreven is. Hoe maak je er dan toch een goed verhaal van? Met een interessante invalshoek springt je artikel er echt uit. En dat wil je! Wij zetten tien invalshoeken die altijd werken voor je op een rijtje.

Kies altijd voor één invalshoek. Dat maakt het voor jezelf gemakkelijker om te schrijven en, nog belangrijker, voor je lezers om je verhaal te begrijpen. Bedenk bij het kiezen van jouw invalshoek altijd wat het doel is van jouw tekst en wie je doelgroep is. Wat wil je vertellen en aan wie? En wat moeten je lezers uiteindelijk met die informatie doen?

Doel en doelgroep

Stel, je wilt een blog schrijven over online influencers op Instagram. Een populair onderwerp, dus een originele invalshoek helpt je om op te vallen tussen andere artikelen over dit onderwerp. Als je ondernemers wilt overtuigen om ook eens social influencers in te zetten om hun merk te promoten, kun je beter niet kiezen voor een maatschappelijke of kritische invalshoek. Een praktische invalshoek met tips over hoe influencers de zichtbaarheid van je merk kunnen vergroten, werkt dan wel goed.

Deze tien invalshoeken maken van ieder onderwerp een sterk verhaal. Kies welke het beste past bij jouw doel en doelgroep en ga aan de slag!

1.       Tegenstelling of conflict

Belicht een opmerkelijke tegenstelling of interessant conflict rondom je onderwerp. Deze invalshoek kun je bij veel verschillende doelgroepen gebruiken: het geeft je verhaal meer inhoud, of je nu wilt vermaken of informeren.

Voorbeeld
Perfecte Instagram influencers kunnen jonge meiden heel onzeker maken. Hoe kan het dat veel meiden ondanks die negatieve gevoelens de Instagrammers toch willen volgen?

2.       Verandering

Hoe is je onderwerp door de jaren heen veranderd? Wat is het grootste verschil tussen vroeger en nu? Werkt altijd bij een informerend artikel.

Voorbeeld
Wat is het verschil tussen de invloed die vroegere ‘influencers’ als topmodellen in de jaren 90 hadden en de manier waarop social influencers jonge meiden nu beïnvloeden?

3.       Vraag het de wetenschap

Laat een wetenschapper of expert aan het woord over je onderwerp. Dit werkt goed bij een informerende of verdiepende tekst.

Voorbeeld
Hoe werkt dat nu precies: online invloed uitoefenen? Een gedragswetenschapper legt het uit.

4.       Maatschappelijke invalshoek

Plaats je onderwerp in een maatschappelijke context. Wat betekent jouw fenomeen voor de maatschappij? Wat zijn de gevolgen? Deze invalshoek past goed bij een kritisch of verdiepend artikel.

Voorbeeld
Wat doet de invloed van deze Instagrammers met het koopgedrag van jongeren?

5.       Feitjes en cijfers

Mensen houden van feitjes en rijtjes. Het is overzichtelijk, dus leest lekker en je kunt een hoop informatie geven. Opsommen maar!

Voorbeeld
Wie zijn op dit moment de tien belangrijkste Instagram influencers? En wat verdienen zij nu écht per post?

6.       Bekende mensen

Wil je een groot publiek bereiken met je verhaal? Haal er dan een bekend persoon bij, daar smullen lezers van. Dit werkt goed bij een artikel dat echt ter vermaak dient of waarmee je een mooi verhaal wilt vertellen. Bij een informatieve of kritische tekst werkt het juist weer minder.

Voorbeeld
Een dag uit het leven van een online influencer.

7.       Praktische informatie of tips

Want wie houdt er nu niet van een goede tip of praktisch advies? Mensen lezen graag een verhaal waar ze ook écht iets van leren.

Voorbeeld
Als je doelgroep B2B is: Zo kunnen merken optimaal gebruikmaken van influencers.

Voor een jonge doelgroep: Zo word je een populaire Instagrammer.

8.        Speel in op nabijheid

Dichtbij is altijd goed! Mensen identificeren zich graag met een onderwerp en hoe dichterbij iets zich afspeelt, hoe beter. Bedenk: hoe haal je je onderwerp zo dichtbij mogelijk? Zet een mondiaal thema in een Nederlandse context of nog meer lokaal: wat betekent jouw onderwerp nu specifiek voor jouw doelgroep?

Voorbeeld
Welke Nederlandse Instagrammer heeft het internationaal helemaal gemaakt? Of nog dichterbij: interview iemand uit jouw dorp die meer dan 10k volgers heeft op Instagram.

9.        Ongewoon of opvallend fenomeen

Licht een deel uit van jouw onderwerp waar mensen niet zo snel aan denken. Verras je lezers! Wat wisten ze echt niet van jouw onderwerp? Of waarvan wisten ze überhaupt niet dat het met jouw onderwerp te maken had? Deze invalshoek kan zowel vermakelijk als informatief zijn.

Voorbeeld
Interview met een plussize influencer.

10.   Terug- of vooruitblikken

Mensen zien een fenomeen graag in een bredere context. Waar komt het vandaan? Of, soms nog interessanter, waar gaat iets naartoe? Zag het er tien jaar geleden al zo uit? En hoe ziet het er over tien, twintig, honderd jaar uit? Werkt goed bij een informerend of verdiepend verhaal.

Voorbeeld
Deze 3-jarigen zijn de influencers van de volgende generatie.

 

Genoeg inspiratie voor een goede invalshoek? Kijk dan wat bij jouw doelgroep en verhaal past en kies er één uit! Bedenk dat sommige invalshoeken (verandering, wetenschappelijke invalshoek) beter passen bij een zakelijkere of informatieve tekst en andere (bekend persoon) juist bij een luchtigere tekst. Of ben juist creatief: hoe kun jij jouw verhaal met een wetenschappelijke context of met feiten en cijfers juist wél heel vermakelijk opschrijven? Alles kan!

Meer schrijftips?

Wil je vaker dit soort handige taaltips en -weetjes ontvangen? Bijvoorbeeld over welke woorden je altijd kunt schrappen, hoe je heel gemakkelijk genderneutraal kunt schrijven en welke tien tips meesterverteller Stephen King heeft voor beginnende schrijvers? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele tip meer!

 

Deel dit bericht