Hoe je met bloggen een band met je doelgroep opbouwt
Hoe je met bloggen een band met je doelgroep opbouwt
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Els
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Yannick
Een band met je doelgroep: dat wil ieder bedrijf. Misschien wel een van de leukste manier om dat te bereiken, is het starten van een bedrijfsblog. Je schrijft over onderwerpen die niet alleen leuk zijn voor jou, maar ook super interessant voor je doelgroep. En dat werkt.
Je kent het wel. Bij zakelijke beslissingen vraag je je altijd af: stijgt mijn omzet door deze actie? Bij bloggen is dat directe resultaat soms lastig aan te tonen. Toch zijn er vier manieren waarop bloggen je omzet kan verhogen: je krijgt een band met je doelgroep, je onderscheidt je van concurrenten, je bent zichtbaarder én je geeft een boost aan je marketing. In dit blog focussen we op een band krijgen met je doelgroep.
Meer bezoekers op je site
Een goede blog kan de bezoekersaantallen op je website meer dan verdubbelen. Potentiële klanten weten je beter te vinden als je een blog hebt. De kans is groter dat ze je blogartikel via Google vinden dan je website. Mensen zoeken namelijk eerder op concrete vragen (‘Hoe start ik een blog?’) dan op bedrijven die hen kunnen helpen (‘blogbedrijf Nijmegen’). En hoe meer je blogt, hoe hoger dat aantal bezoekers. En meer bezoekers betekent, meer kansen om je diensten aan de man te brengen. (of zoiets??)
Je ideale klant bereiken
Met een blog bereik je niet alleen meer bezoekers voor je website, je maakt ook eerder contact met je ideale klant. Je blog gaat over een bepaald onderwerp, een vakgebied, een interesse. De mensen die je blogs opzoeken en lezen, hebben een behoefte, vraag of interesse in jouw specifieke onderwerp.
Lezers die vaker terugkomen, hebben een klik met jou: ze vinden wat jij te vertellen hebt en hoe jij dat doet, aantrekkelijk genoeg om steeds weer op je blog te kijken. Je blog heeft hierdoor een filterfunctie: mensen die nóóit graszoden zullen kopen, gaan echt niks lezen over de beste manier van onderhoud hiervan. Maar mensen die geïnteresseerd zijn of met de gedachte spelen en zich oriënteren, hebben jouw onderneming direct in beeld.
Bouwen aan vertrouwen
Met een blog bouw je vertrouwen op. Vertrouwen in jouw kunnen. Dat is wat je wilt bereiken. Lezers die jou zien als expert in je vakgebied. Dat doe je door transparant en eerlijk te zijn. Je geeft nuttig advies, maar laat ook leermomenten zien. Als je cijfers uit onderzoeken noemt, dan geef je openheid waar je die vandaan hebt. Bewijs wat je zegt en laat het weten als jij zelf ervaren hebt dat iets echt werkt (of niet).
Heb je eenmaal een vertrouwensband opgebouwd met je (potentiële) klanten, dan zullen ze ook eerder jouw diensten afnemen. Want ze vertrouwen erop dat jij eerlijk bent, verstand hebt van jouw branche en goede diensten levert.
Netwerk en een band met je doelgroep
Door gratis je kennis te delen, krijg je een steeds groter publiek dat je gaat waarderen en vertrouwen. Soms abonneren bezoekers zich op je nieuwsbrief om geen blog meer te missen. Dan heb je meteen een kans om contact te onderhouden, waarbij je minder afhankelijk van de handelingen van je doelgroep bent. Bied ze een keer wat extra’s of maak het bekend als je een workshop of iets dergelijks organiseert. Grote kans dat ze sneller geïnteresseerd zijn in je diensten wanneer je al een vertrouwensband hebt opgebouwd.
Wat ook fijn is: met je blog maak je snel contact met je concullega’s. Je krijgt een gezicht en mensen krijgen een gevoel bij je bedrijf. Dat netwerk kan ook weer handig zijn. Concurrenten hoeven namelijk niet alleen een bedreiging te vormen, maar kunnen ook kansen bieden. Denk aan samenwerkingen, elkaar werk toeschuiven of het delen van je kennis.
Meer weten over een sterke band met je doelgroep? Download het e-book!
Wil je nog veel meer weten over het opzetten van een succesvol blog? In ons derde e-book geven we je alle tips en trucs. Daarnaast willen we je ook graag aan het denken zetten: waarover schrijf je en waarom? We werken samen toe naar een blog met Een Goed Verhaal.