Vijf tips om toch content te produceren in de zomer
Vijf tips om toch content te produceren in de zomer
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
De zomer is meestal niet de gemakkelijkste periode om je contentproductie op peil te houden. Misschien zit je zelf op de camping in Italië en anders je halve afdeling wel. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je geen nieuwsbrieven, blogs of sociale mediaposts kunt plaatsen. Wij geven je vijf tips hoe je toch lekker content kunt blijven produceren, ook in de zomer!
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de boel de boel te laten, in het vliegtuig te stappen voor je vakantie en na de zomer weer verder na te denken over je content. In de zomer worden jouw berichten en blogs toch niet goed gelezen, toch? Waarom zou je dan moeite doen?
Blijf content produceren in de zomer
Wij drukken je op het hart: blijf wel content posten! Dat geldt het hele jaar door, dus ook in de zomer. Structurele zichtbaarheid met relevante content helpt jouw bedrijf goed neer te zetten en je boodschap over te brengen aan je doelgroep. Het is daarnaast belangrijk om je vindbaarheid op peil te houden en Google gaat niet op vakantie. En kijk eens naar je doelgroep: die zijn vaak maximaal drie weken op vakantie. En ook op vakantie willen ze misschien wel interessant nieuws lezen over hun vakgebied. Misschien hebben ze daar juist wel meer tijd voor!
Dat betekent níet dat je vanuit je campingstoeltje of strandlaken nog verwoed blogartikelen hoeft te typen, maak je geen zorgen! Vakantie is vakantie. Met deze vijf tips werk jij lekker vooruit, loopt je content gewoon door tijdens de zomer en kun je onbezorgd op vakantie (of lekker een dagje weg in eigen land).
-
Grote Zomer Content Brainstorm
Plan een paar weken voordat je echt op vakantie gaat een brainstorm in met je team of gewoon lekker in je eentje. Neem er even ruim de tijd voor en brainstorm er op los! Wat zijn leuke onderwerpen om deze zomer over te schrijven? Kun je terugblikken op het afgelopen half jaar? Zijn er leuke zomertrends in jouw vakgebied? En in de zomer hebben veel mensen tijd voor fijne longreads: waar heb jij altijd al een goed lang verhaal over willen schrijven?
Noteer al je ideeën en maak een verdeling wie wat gaat schrijven. Zo heb je alle berichten en artikelen verdeeld en ingepland en kun je straks met een gerust hart met vakantie.
-
Gebruik een contentkalender
Vind je het lastig om ideeën te bedenken om over te schrijven in de zomer? Gebruik een contentkalender! Bijvoorbeeld die van ons. Wij maakten een speciale kalender voor de zomermaanden met voor bijna iedere dag wel een leuk idee om over te schrijven. Handig als je even geen inspiratie of weinig tijd hebt om te brainstormen.
-
Inplannen: gebruik handige tools
Als je eenmaal bedacht hebt wat je wilt schrijven, is het ook wel zo fijn als je jouw berichten en content in kunt plannen. Zo hoef je niet op je vrije dag nog een nieuwsbrief te versturen of een blogpost te publiceren.
Veel sociale mediakanalen hebben een beperkte inplan-functie, maar heb je meerdere kanalen, dan is het handig om een tool te gebruiken om je content in te plannen. Zo kun je op één dag je hele zomercontentplan in plannen en heb je er de rest van de tijd geen omkijken meer naar. Al is het wél handig om af en toe te checken of je ook reacties hebt op je social posts, zodat je wel interactie kunt blijven aangaan. Wijs één iemand uit je team aan die niet op vakantie is om dat te doen, of plan één of twee vaste momenten op je dag om ook vanuit je vakantie even te reageren op je posts. Zo ben je er niet de hele dag mee bezig.
De tools die wij gebruiken:
- HootSuite: hiermee kun je al je social media vooruit plannen. In de gratis versie mag je dertig berichten inplannen: daar kom je een heel eind mee!
- Later: via Later kunnen we onze Instagram-posts én stories inplannen, gewoon vanaf je pc. Handig!
- WordPress: wist je dat je in WordPress je blogartikelen gewoon kunt inplannen op de dag dat je wilt dat ze online komen?
- Facebook: op Facebook kun je ook al je berichten van tevoren inplannen;
- MailChimp: maak je nieuwsbrief van tevoren en plan ‘m in voor een moment in de toekomst.
-
Maak het jezelf niet te moeilijk: hergebruik
In de zomer mag je best even aardig voor jezelf zijn. Je hoeft echt niet allemaal nieuwe onderwerpen te bedenken om content voor te maken. Hergebruiken mag! Misschien kun je een lijstje delen met de best gelezen blogs op je website? Of een nieuwsbrief waarin je terugblikt op de leukste opdrachten van het afgelopen jaar? Heb je vorig jaar een paar goed gelezen artikelen geschreven die misschien met een kleine update weer helemaal actueel zijn? Post ze nog een keer!
-
Vraag hulp!
Heb je hele goede ideeën voor zomerse content, maar gewoon geen tijd om alles uit te werken? Schakel hulp in! Ik weet nog wel een leuk tekstbureau voor jullie dat de hele zomer door staat te springen om bedrijven te helpen met hun blogs, nieuwsbrieven, social media en alle andere content die je wilt produceren. Stuur ons een mailtje!
Wij helpen je graag met het uitwerken van je ideeën of met een goede zomerbrainstorm om frisse content te verzinnen. Zo kom jij zonder zorgen de zomer door!
Meer schrijf-, blog- en contenttips?