Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Begin je jaar goed met een contentplan

By januari 7, 2020september 13th, 2023No Comments

Begin je jaar goed met een contentplan

Begin je jaar goed met een contentplan

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

alon winnen expert storytelling

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon

Brengen jouw sociale mediakanalen je ook meer grijze haren dan volgers? En eerlijk: heb je al eens een klant via sociale media binnengehaald? Begin het jaar goed en elimineer al die contentstress: een goed plan is het halve werk! Met een contentplan mis je geen deadline meer en dragen al je posts, blogs en nieuwsbrieven ook echt bij aan je bedrijfsdoelstellingen.

Nooit meer op het laatste nippertje een net niet perfecte blog delen, geen flauwe grapjes omdat je geen tijd had om een echt creatieve inhaker te bedenken en geen ‘leuke plaatjes’ die je doelgroep helemaal niks doet. Met een contentplan zorg je ervoor dat je gericht (leuke!) posts plaatst die bijdragen aan je doelen.

Wat is een contentplan?

Het klinkt misschien als veel werk, een moeilijk plan of een strategische uitdaging, maar eigenlijk is het heel simpel. In een contentplan maak je een overzicht van alle berichten die je wilt delen op je sociale mediakanalen. Je zorgt ervoor dat je een duidelijke basis hebt om te communiceren via je sociale media, maar ook je blog, website of nieuwsbrieven. Wil je echt iets bereiken met je content, dan is het belangrijk om regelmatig kwalitatieve berichten te delen, die aansluiten bij de behoeften van jouw doelgroep.

Waarom zou je een contentplan gebruiken?

Je moet er voor gaan zitten, even een middag goed bedenken wat je wilt vertellen, hoe en waarom. Maar dan heb je ook wat! Want dit levert een contentplan je allemaal op:

1.     De druk van de ketel!

Als je móet, schrijf je vaak niet de beste teksten. Of bedenk je niet de grappigste inhakers. Doordat je precies weet wat er moet gebeuren en wanneer, kun je er de tijd voor nemen en content maken op een moment dat je geïnspireerd bent. Vooruit werken voorkomt ook een extra druk tijdens weken waarin je het toch al druk hebt met je gewone werk.

2.     Je werkt efficiënter én sneller

Je herkent het vast wel: als je eenmaal in een flow zit, gaat het bijna als vanzelf. Of het nu gaat om bonnetjes invoeren voor je administratie of om het inpakken van bestellingen: als je er even goed voor gaat zitten, wordt het bijna lopendebandwerk. Dat geldt ook voor je content: je hoeft met een goed plan niet steeds opnieuw na te denken over wat je nu weer kunt posten en hoe dat past in je strategie. Dat doe je in een (of een paar) sessie(s), zodat je er helemaal in zit. Vraag er wat mensen bij en bedenk zo een hele lijst onderwerpen, waar je op een later tijdstip mee aan de slag kunt.

3.     Je haalt je deadlines en vergeet geen posts meer

Heb je eindelijk die blog geschreven, ben je er nog best trots op ook, en dan gebeurt er niks. Waarom? Hij was pas om 23.00 uur af en toen ging ie online. Maar je lezers waren al een paar uur offline. Of die nieuwsbrief waarin je je nieuwste aanbieding promoot… die nét een dag te laat verstuurd wordt. Met een contentplan krijg je inzicht wanneer je met wat moet beginnen en wie het moet doen. Je kunt berichten of mailings inplannen en bent zo altijd ruim op tijd met je berichten.

4.     Je maakt doelgerichte content

Wanneer je ad hoc iets verzint, levert dat soms wel gave berichten op. Maar toch zijn die berichten niet altijd effectief. Want heb je er wel over nagedacht of ze aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep? Echte effectieve berichten zijn niet alleen ‘leuk’! Ze dragen ook bij aan je totale bedrijfsstrategie. (En natuurlijk mag af en toe een ‘gewoon leuk’ berichtje ook best, maar hou in de gaten dat deze niet de overhand krijgen).

5.     Je kunt regelmatig posten

Het is belangrijk om regelmatig berichten te posten. En dan maakt het bijna niet uit of het nu dagelijks, om de dag of wekelijks is. Die regelmaat is fijn voor je lezers, want zij weten wat ze kunnen verwachten. Maar ook fijn voor jou, want jij kent na een tijdje de hoeveelheid werk die een blog of een post kost en kunt het zo makkelijk inplannen (of uitbesteden!). En niet onbelangrijk: het is ook nuttig voor het algoritme van sociale mediakanalen en dus onmisbaar voor je zichtbaarheid: als je niet met grote regelmaat iets post, daalt je bereik direct.

6.     Raak geïnspireerd door je plan

Een contentplan geeft inspiratie. Lijkt bijna tegennatuurlijk, maar beloofd: plannen maken stimuleert in dit geval de creativiteit. Het is écht makkelijker om twintig blogtitels te bedenken tijdens een brainstormsessie dan er elke dag eentje te moeten verzinnen. En als je het even niet meer weet, kun je altijd hulp inschakelen of misschien zelfs ideeën van vorig jaar in een nieuw jasje gieten.

7.     Meten is weten: je kunt bijsturen!

Wie een duidelijk doel stelt, weet ook of deze doelen gehaald worden. Een contentplan geeft je dus inzicht in wat je wanneer doet. Statistieken laten je zien welke posts effectief zijn. Daarop kun je je volgende contentplan weer aanscherpen!

Ben niet bang dat je met een contentplanning alle spontaniteit de deur wijst, dat mag natuurlijk best!  Zie de berichten uit je contentplan als stabiele basis, waar je actuele berichten  of inhakers in kunt schuiven. Hoeft niet, mag wel!

Zin om aan het plannen te slaan?

Geïnspireerd om het nieuwe jaar ook goed te beginnen? Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief voor meer inspirerende schrijftips! Lukt het nog echt niet of heb je geen tijd om te wachten op inspiratie? Dan willen wij je natuurlijk altijd een handje helpen met brainstormen, de teksten voor je schrijven of je beginnetje herschrijven.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!