Blijf zichtbaar, juist nu! Tips voor relevante content in uitdagende tijden
Blijf zichtbaar, juist nu! Tips voor relevante content in uitdagende tijden
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Dé tip in moeilijke tijden: blijf zichtbaar! Je hebt nu misschien meer tijd om aan je content te werken. Maar wij begrijpen het best als je inspiratie wat achterblijft: minder spontane ideetjes bij de koffieautomaat, minder je inspirerende collega’s om je heen. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je geen relevante nieuwsbrieven, blogs of sociale mediaposts kunt delen! Lees vijf tips om vooral nu zichtbaar te blijven!
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de boel de boel te laten, je werk te beperken tot klantgerelateerde taken en je na deze crisis weer te storten op je content. Maar wij raden je zeker aan om toch gewoon te blijven schrijven. Waarom zou je die moeite doen?
Blijf zichtbaar met relevante content
Wij drukken je op het hart: blijf altijd content posten! Dat geldt eigenlijk altijd: of het nu goed gaat met je bedrijf, of je even in een dipje zit, of het nu hoogzomer is of midden in de winter. Door consistent te posten (En dat hoeft niet elke dag hè! Kijk vooral naar een frequentie die bij jou en je bedrijf past!) zorg je voor structurele zichtbaarheid. Niet alleen voor zoekmachines (die houden van regelmatige verversing), maar ook bij je doelgroep! Met relevante content zet je jouw bedrijf goed neer en breng je je boodschap duidelijk over aan je doelgroep.
Goed. Content dus. Maar hoe doe je dat vanuit je thuiswerkplek of vanuit een door bijna verlaten kantoor? Hoe blijf je goede ideeën delen?
1. Beantwoord vragen van je klanten
Een idee om aan inspiratie te komen voor blogs of social posts, is om naar vragen van je klanten te kijken. Die hebben ze nu misschien wel meer dan ooit! Wat zijn nu relevante onderwerpen, waar lopen mensen nu vaker tegenaan? Misschien krijg je de vragen zelfs letterlijk wel gesteld. Of kun je je goed inleven in wat mensen bezighoudt, nu ze meer thuiszitten en ook zakelijk andere uitdagingen voor de kiezen krijgen. Speel daarop in en bied oplossingen! Gegarandeerd dat ze zelfs na deze crisis nog onthouden hoe jij ze hebt geholpen.
2. Gebruik inhakers – maar wel bewust!
Vind je het lastig om ideeën te bedenken om over te schrijven? Gebruik een contentkalender! Online zijn vaak allerlei contentkalenders te downloaden ter inspiratie. Vol inhakers, bijzondere dagen of goede vragen om je aan het denken te zetten voor sociale mediaberichten of nieuwsbriefonderwerpen. Handig als je even geen inspiratie of weinig gelegenheid hebt om te brainstormen. Maar: wees in deze periode wel bewust van wat je wel en niet kunt maken. Inhakers over ‘Ga erop uit in de lente’ zijn misschien minder gepast nu we niet naar buiten kunnen. Grapjes over de herkenbare uitdagingen van thuiswerken kunnen misschien juist weer wel.
3. Ook nu: brainstorm
Logistiek misschien een iets grotere uitdaging dan normaal en iedereen moet even wennen aan digitaal vergaderen, maar we beginnen het onder de knie te krijgen! Plan dus ook nu gewoon een brainstorm in: met (een deel van) je team of lekker in je eentje. Neem even de tijd en bedenk wat leuke onderwerpen zijn om nu over te schrijven. Is een terugblik nu relevant? Zijn er oude onderwerpen die je kunt hergebruiken voor in deze periode? Mensen hebben misschien nu wel meer tijd voor je content en dus kun je eens een goed lang verhaal schrijven over een superinteressante vraag in jouw branche!
Noteer alle ideeën en verdeel de onderwerpen. Ben daarin wel realistisch: iemand die ook thuis zit met drie kinderen, is misschien net iets minder productief dan normaal. Leg de lat voor jezelf daarom niet té hoog: werkdruk remt de creativiteit.
4. Inplannen: gebruik gratis tools
Heb je normaal geen behoefte om je sociale media in te plannen? Nu is dan toch misschien een goed moment om daar eens mee te beginnen. Zodat je niet tijdens het ontbijt met je kinderen hoeft te stressen over de deadline van je volgende post. Of dat je jezelf in deze rare tijd ook gewoon even wat off-time kunt gunnen. Werk en privé lopen nu onoverkomelijk meer in elkaar door. Door je sociale mediaberichten in te plannen, hoef je er niet de hele dag aan te denken. Je nieuwsbrief verzendt zichzelf, je blogpost wordt automatisch gepubliceerd! Zo blijf je zichtbaar en maak het jezelf vooral makkelijk waar kan: je doet al genoeg!
Deze (gratis) tools kun je bijvoorbeeld gebruiken:
- HootSuite: hiermee kun je al je social media vooruit plannen. In de gratis versie mag je dertig berichten inplannen: daar kom je een heel eind mee!
- Later: via Later kunnen we onze Instagram-posts én stories inplannen, gewoon vanaf je pc. Handig!
- WordPress: wist je dat je in WordPress je blogartikelen gewoon kunt inplannen op de dag dat je wilt dat ze online komen?
- Facebook: op Facebook kun je ook al je berichten van tevoren inplannen;
- MailChimp: maak je nieuwsbrief van tevoren en plan ‘m in voor een moment in de toekomst.
5. Maak het jezelf niet te moeilijk: hergebruik
Nogmaals: je mag in deze tijd ook best even extra aardig voor jezelf zijn. Je hoeft echt niet allemaal nieuwe onderwerpen te bedenken om content voor te maken. Hergebruiken is ook een optie! Misschien kun je een lijstje delen met de best gelezen blogs op je website? Heb je vorig jaar een paar goed gelezen artikelen geschreven die misschien met een kleine update weer helemaal actueel zijn? Post ze nog een keer, waarom niet?
Tip: let er wel op dat je teksten nog steeds up-to-date zijn en dat je – vooral nu – geen beweringen maakt die niet passen in de tijdsgeest.
6. Vraag hulp om zichtbaar te blijven!
Heb je hele goede ideeën voor content, maar gewoon geen tijd om alles uit te werken? Of ben je helemaal inspiratieloos en lukt brainstormen ook niet? Schakel hulp in! Ik weet nog wel een leuk tekstbureau dat staat te springen om bedrijven te helpen met hun blogs, nieuwsbrieven, social media en alle andere content die je wilt produceren. Stuur ons een mailtje!
Wij helpen je graag met het uitwerken van je ideeën of met een goede brainstorm om ook nu relevante content te verzinnen. Zo blijf je ook nu zichtbaar voor je klanten!