Blogposts

Effectieve webteksten schrijven? Gebruik de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini

De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Onbewust worden mensen altijd beïnvloed als ze keuzes maken. En daar kun je heel handig gebruik van maken bij jouw webteksten! Bijvoorbeeld door de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini te gebruiken. Wij laten je zien hoe je dat doet. 

Psycholoog Robert Cialdini is dé autoriteit op het gebied van beïnvloeding. In 1984 schreef hij het boek Influence: The Psychology of Persuasion. Daarin laat hij zien dat het beïnvloeden van mensen niks te maken heeft met geluk of magie. Het is allemaal psychologie! En die psychologie kun je als marketeer of verkoper goed gebruiken. De kunst van het verleiden is volgens Cialdini namelijk niets meer dan de zes beïnvloedingsprincipes goed inzetten.

En dat is precies wat jij wilt met je webteksten: je potentiële klanten verleiden en beïnvloeden. Je wilt dat ze jouw product of dienst zien als oplossing voor hun probleem. En nog beter: dat ze dat fijne product of die handige dienst aanschaffen! Dat noem je conversie. Soms is dat het hoofddoel van je website, maar het kan natuurlijk ook een achterliggend doel zijn.

De zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Met deze zes wetenschappelijke verleidingstips kun jij de conversie van je website naar een hoger niveau tillen. Je kunt deze beïnvloedingsprincipes allemaal door elkaar gebruiken, of je kiest degene die het beste bij jou past. Klink goed, toch?

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je altijd integer en eerlijk blijft. Je kunt je tekst zó opschrijven dat het extra verleidelijk is, maar zorg dat je nooit liegt of misleidt. Als je klanten daar achter komen (en dat doen ze!) ben je ze namelijk zeker kwijt.

1. Wederkerigheid

Als jij iets doet voor een ander, dan is die ander eerder geneigd wat aardigs terug te doen. Je voelt je automatisch een beetje schuldig als je iets krijgt en daar niks voor terugdoet. Daar kun je gebruik van maken! Geef eerst iets weg op je website, voordat je iets vraagt. Dat kan echt van alles zijn! Een gratis e-book, samples of gewoon hele waardevolle informatie. Zorg ervoor dat het cadeau betekenisvol, onverwacht en persoonlijk is!

Het positieve gevoel dat mensen daarvan krijgen, zorgt ervoor dat de kans groter is dat ze iets terug willen doen. En dat kan zijn dat ze extra goed jouw verhaal in zich opnemen, maar bijvoorbeeld ook dat ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief of misschien wel je product aanschaffen.

2. Sociale bewijskracht

Mensen zijn kuddedieren. En daar kun je handig op inspelen. Want als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn. Toch?

Booking.com doet dat bijvoorbeeld ook. Je hebt vast wel eens gezien hoe zij benadrukken hoeveel mensen op dat moment een hotelkamer aan het bekijken zijn en hoe vaak dat hotel in afgelopen week al geboekt is. Of wat dacht je van Bol.com die graag ‘andere bezoekers bekeken/bezochten ook…’ gebruikt? Allemaal manieren om je te laten zien dat andere mensen jouw dienst of product ook heel fijn vinden. En dat werkt!

In je webteksten kun je dit principe ook gebruiken. Benadruk bijvoorbeeld de referenties op je site en laat goed zien wat jouw klanten van je vinden. Zijn zij tevreden? Dan helpt dat je potentiële klanten te overtuigen!

3. Autoriteit

We luisteren graag naar autoriteiten. Denk maar aan tandartsreclames. Als iemand een witte jas aanheeft, dan zal het wel waar zijn wat die persoon zegt, toch? Door een deskundige of autoriteit aan het woord te laten, help je onzekerheden wegnemen bij de bezoekers van je website. Het geeft ze het vertrouwen dat ze een goede keuze maken.

Maar hoe toon jij nu aan dat je zelf die deskundige bent? Nou, bijvoorbeeld door duidelijk te laten zien dat je lid bent van een branchevereniging. En heb je wel eens een prijs of award gewonnen? Dan lezen mensen dat graag! Heb je keurmerken of voldoe je aan strenge eisen? Laat het zien!

4. Schaarste

Is iets heel zeldzaam? Dan wil je het eigenlijk nóg liever hebben, toch? Dat is het schaarsteprincipe. Als het duidelijk is dat een dienst of product erg exclusief is of bijvoorbeeld maar tijdelijk extra voordelig, dan helpt dat een twijfelende bezoeker over de streep trekken. Denk aan: op=op, nog maar 2 plekken beschikbaar of speciale kortingsacties die maar voor een bepaalde tijd duren.

Ook kun je benadrukken waarom jouw dienst of product écht uniek is. Dat maakt je bezoekers extra blij dat ze jouw website gevonden hebben.

5. Sympathie

Je doet liever iets voor iemand die je aardig vindt dan voor iemand die je niet zo mag. Dat klinkt simpel en dat is het ook. Dit is misschien wel de gemakkelijkste van alle beïnvloedingsprincipes! Zorg er gewoon voor dat de lezers van je webteksten je sympathiek vinden. Hoe je dat doet? Meestal door gewoon jezelf te zijn en niet te afstandelijk over te komen. Schrijf persoonlijke teksten en zorg voor een supergoede service. Denk mee met je klanten en bied maatwerk aan. Zo kun je jezelf onderscheiden én ervoor zorgen dat jouw potentiële klanten je zó aardig vinden dat ze liever zaken met jou doen dan met de concurrent.

6. Consistentie

Als je A zegt, moet je ook B zeggen. Mensen houden ervan om consistent te handelen. Dat betekent dat als je ze eenmaal verleidt tot het zetten van een kleine stap, ze ook eerder bereid te zijn om ja te zeggen op een vele grotere nieuwe stap. Want dat is consistent gedrag. Zorg dus eerst dat je klanten ja kunnen zeggen op een kleine, niet zo’n ingrijpende vraag. Bijvoorbeeld je foto’s op Facebook of Instagram liken of inschrijven voor je nieuwsbrief. De kans dat ze dan ook ja zeggen als je ze daarna wat groters vraagt.

Meer hierover weten? Lees ook dit blog over waarom je als een autoverkoper moet schrijven.

Deel dit bericht