Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Evergreen blogs: de pareltjes die blijven scoren

By september 29, 2020september 14th, 2023No Comments

Evergreen blogs: de pareltjes die blijven scoren

Evergreen blogs: de pareltjes die blijven scoren

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Els

Yannick portret

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Yannick

Bloggen kost een heleboel tijd en energie. En dus wil je dat het ook iets oplevert. Het is daarom goed te beseffen wát je precies schrijft en waarom. En welke onderwerpen bezoekers zullen blijven trekken, ongeacht hoe lang geleden ze geschreven zijn. Leer hoe je dit soort evergreen blogs kunt schrijven en zorg voor posts die keer op keer bezoekers blijven scoren.

Je hebt een aantal types blogs. Posts die gaan over trends, over nieuwsfeitjes en actualiteiten zorgen bijvoorbeeld voor een piek in bezoekers. Evergreen blogs zijn daar het tegenovergestelde van: je schrijft tijdloze content waar je doelgroep eigenlijk altijd wel op zit te wachten. Een verhaal dat antwoord geeft op de meest voorkomende vragen van je klanten, bijvoorbeeld. Deze blogs blijven bezoekers trekken en leveren uiteindelijk dus een constante stroom op. Ook goed voor je vindbaarheid!

Evergreen blogs: dit bedoelen we ermee

Evergreen blogs zijn teksten de interessant en relevant zijn voor je doelgroep en dit ook lang blijven. De bedoeling is dat je blogs schrijft die hun waarde niet verliezen en die ook over een jaar of twee jaar net zo waardevol zijn als op het moment dat je ze plaatste.

Voorbeeldje? Dit blog over coronawoorden was in het voorjaar van 2020 superpopulair. En dit blog over nieuwe Nederlandse woorden deed het die zomer hartstikke goed. Maar hoe langer geleden, hoe minder relevant en hoe minder bezoekers deze posts zullen trekken. En: hoe minder we gevonden worden op termen als ‘tuinzania’ of ‘warmhartigheid’.

Daar tegenover schrijven we ook blogs als deze over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Die principes veranderen nooit meer en deze blog blijft interessant voor iedereen die meer wil leren over het schrijven van effectieve webteksten. Of wat denk je van deze lijst, met woorden die je altijd kunt schrappen? Evergreens bevatten dan ook vaak basisinformatie over jouw vakgebied: dat verandert namelijk bijna nooit meer.

Voordelen van evergreen blogs

Evergreen blogs hebben een groot voordeel: je doet er waarschijnlijk net zo lang over om ze te (laten) maken als andere blogs, maar ze gaan véél langer mee. Ze blijven dus constant bezoekers trekken, zonder dat je heel de tijd nieuwe artikelen hoeft te plaatsen. Het hoeft niet over een tijdje herschreven te worden of zelfs helemaal te worden vervangen.

Je wordt sneller gezien als autoriteit, ook door Google. En dat is goed voor je vindbaarheid. Optimaliseer je blogs daarom altijd (dat geldt trouwens ook voor je andere teksten), zodat je ze ten volste kunt benutten. Deins er ook niet voor terug om je meest succesvolle evergreens regelmatig terug te laten keren in je social posts!

Wat is een evergreen onderwerp?

Veel tijdloze blogs zorgen ervoor dat het aantal bezoekers naar jouw website langzaamaan steeds verder groeit. Maar hoe weet je nou of je blog een evergreen is?

Teksten die meestal niet evergreen zijn:

  • Nieuwsartikelen (‘Donald Trump gaat volgende week een muur bouwen’)
  • Blogs over trends (‘Dit zijn de onmisbare kantooritems voor deze winter’)
  • Reviews (‘Waarom iedereen de laatste nieuwe iPhone moet kopen’)
  • Artikelen met cijfers en statistieken erin verwerkt (‘CBS zegt: meer coronabesmettingen dan vorige maand’)

Wat valt er wel in de categorie evergreen? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Teksten die veelgestelde vragen beantwoorden (‘Waarom zou ik zakelijk bloggen?’)
  • Uitleg van begrippen (zoals ‘Wat is een evergreen blog’)
  • Praktische tips (‘Dit is een goede kop voor een evergreen blog’).

Maar ook artikelen over de geschiedenis, ervaringsverhalen van experts of lange case studies kunnen onder evergreen content vallen.

Mag ik dan nooit meer bloggen over actuele zaken?

Vraag je je nu af of je beter alleen maar evergreens kunt schrijven en beter niet in kunt spelen op actuelere onderwerpen? Dat ligt een beetje aan je branche en je onderwerp. Wil jij als softwarebedrijf je klanten steeds weer op de hoogte houden van nieuwe kansen in de markt via je blog? Dan is de kans groot dat klanten júist naar jou toe komen omdat je ze goed op de hoogte houdt. In dat geval is het goed om evergreens en actuele blogs af te wisselen. Werk je in een vakgebied waar minder vaak nieuwe dingen aan de orde zijn? Kijk dan of je zoveel mogelijk evergreen kunt schrijven, want daar heb je dan het meeste profijt van.

Meer weten over zakelijk bloggen en SEO?

Neem contact met ons op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week praktische tips en inspiratie in je mailbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!