Skip to main content
BlogpostsOvertuigend schrijven

Zo schrijf je een goede kop (volgens Blendle)

By september 1, 2020september 19th, 2023No Comments

Zo schrijf je een goede kop (volgens Blendle)

Zo schrijf je een goede kop (volgens Blendle)

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

De allereerste zin die jouw lezers zien van je tekst is bijna altijd de kop of de titel. En dat is precies waarom dat ene zinnetje zo belangrijk is. Want met een goede kop kun jij ervoor zorgen dat je lezers ook echt verder willen lezen. Maar hoe doe je dat eigenlijk: een goede kop schrijven? De redactie van online krantenkiosk Blendle onderzocht samen met de Universiteit van Amsterdam welke koppen goed werken en welke niet. En waar ligt dat eigenlijk aan? Wij vertaalden het onderzoek naar vijf handige tips. 

Bij Blendle kun je via een abonnement dagelijks honderden artikelen uit allerlei verschillende kranten en tijdschriften lezen. Je bladert dus niet door een fysiek blad of fysieke krant, maar kiest uit een lange lijst aan artikelen alleen díe stukken die je interessant lijken. Een goede kop is daardoor nog belangrijker geworden. Deze moet niet alleen laten zien waar het artikel over gaat, maar de lezer ook echt verleiden om het stuk in te duiken.

Een goede kop volgens Blendle

Voor Blendle (en voor alle andere schrijvers natuurlijk) was het daarom heel interessant om precies te weten welk type kop nu goed werkt. En welke kop juist niet. Blendle past namelijk bijna altijd de oorspronkelijke kop van een kranten- of magazine-artikel aan, zodat het beter past bij de digitale omgeving. Maar zijn die nieuwe koppen echt beter? De onderzoekers analyseerden of er meer op de originele of juist op de aangepaste koppen werd geklikt door de Blendle-gebruikers.

  • Zo werd In de geschiedenis zijn meer dingen wel gelukt dan niet bij Blendle: Van scholier met een idee groeide Boyan (21) uit tot topman van een miljoenenbedrijf. Veel duidelijker, toch?
  • De kop: Donald Trump kan nog heel wat leren van Frank Underwood werd: Wat Donald Trump nog kan leren van Frank Underwood. Zie je hoe die tweede kop je door dat ‘wat’ nieuwsgieriger maakt naar de inhoud?
  • Hoe voorspelbaar is het weer? werd: Waarom zit het weerbericht er zo vaak naast?. Door het negatieve te benadrukken, word je meer verleid om op de knop te klikken.
  • Slecht onderwijs: veel dyslexie werd: Waarom zoveel kinderen tegenwoordig dyslectisch zijn, en wat we ertegen kunnen doen. Die kop van Blendle maakt je nieuwsgieriger, toch?
  • Eet niet voor twee, denk voor twee werd: De helft van de zwangere vrouwen heeft geen idee hoeveel invloed voeding op haar kind heeft. Ook hier weer: negatief werkt!

De drie grootste verschillen tussen de originele koppen en die van Blendle: gemiddeld zijn de koppen van Blendle meer dan twee keer zo lang, bevatten ze bijna twee keer zoveel voornaamwoorden en bevatten ze meer dan vier keer zoveel woorden als ‘dit’, ‘waarom’, ‘hoe’, ‘deze’ of ‘die’ (signaalwoorden).

Deze kenmerken heeft een goede kop (online)

Het onderzoek laat zien dat traditionele koppen die veel in kranten worden gebruikt het online minder goed doen. De herschreven koppen van Blendle scoren bijna altijd beter als je kijkt naar het aantal ‘clicks’.  Maar waar ligt dat nu precies aan? De wetenschappers geven je deze vijf tips:

1. Deze signaalwoorden werken altijd

Koppen met een signaal woord (deze, dit, waarom, etc.) zorgen voor meer clicks dan koppen zonder zo’n signaalwoord. Vaak verwijzen deze woorden naar iets dat in het artikel besproken gaat worden en dat wekt nieuwsgierigheid op!

Voorbeeld:

Dit is waarom signaalwoorden goed werken
Deze woorden trekken altijd de aandacht

2. Positieve emoties werken minder goed dan negatieve

Op titels met een negatief sentiment wordt vaker geklikt dan op titels met een positief sentiment. Met inspelen op angst en gevaar trek je blijkbaar meer aandacht. Maar: een kop met een positieve emotie doet het nog altijd beter dan een kop die helemaal geen emoties oproept.

Voorbeeld:

Waarom journalisten nog steeds niet weten hoe ze een goede kop kunnen schrijven

3. Spreek je lezer direct aan!

Als je voornaamwoorden (je, jij, jouw, we) gebruikt in je kop, dan vergroot dat de betrokkenheid van je lezer bij het artikel. Deze zal zich eerder aangesproken voelen en daardoor ook eerder geneigd zijn het stuk te lezen. Je betrekt je lezers persoonlijk bij het verhaal en dat werkt!

Voorbeeld:

Zo leer je hoe je een goede kop voor jouw artikel schrijft

4. Werkt een vraag als kop? (nee)

Verrassing! Een vraag in een kop werkt niet. Hoewel veel echte clickbait-artikelen hier gebruik van maken, laat dit onderzoek zien dat titels met een vraag als kop juist minder worden geopend.

5. Gebruik korte woorden

Korte en gemakkelijke woorden werken het best in je kop. Uit het onderzoek blijkt dat koppen met woorden die bestaan uit 7 letters of minder het beter doen dan koppen met woorden van meer dan 7 letters.

Voorbeeld:

Een goede kop heeft korte woorden: dit is waarom

Waar moet je nog meer op letten?

Deze tips zijn natuurlijk ontzettend handig, maar blijf ook altijd kijken naar de inhoud van je stuk. Past de kop ook bij wat je gaat vertellen? Want anders klikken al die lezers misschien wel op je stuk, maar haken ze na drie regels ook weer af. Zoek altijd naar de juiste balans tussen aandacht trekken en de lading dekken, dan kom je er wel!

 

Meer schrijftips?

Wil je meer weten over de allerbeste koppen schrijven? Of heb je andere vragen over impactvolle teksten? Neem direct contact op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week onze liefde voor letters vertaald naar schrijfinspiratie voor jou!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!