Skip to main content
BlogpostsOvertuigend schrijven

Overtuigen met cijfers – zo doe je dat!

By december 15, 2020september 6th, 2023No Comments

Overtuigen met cijfers – zo doe je dat!

Overtuigen met cijfers – zo doe je dat!

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Bedrijven doen vaak onderzoeken (of laten die doen), zodat ze de resultaten daarvan kunnen gebruiken in hun marketing. Als verkoopargument. Of om media-aandacht te genereren. Onderzoeken zijn perfecte eyecatchers, maar dan moet je de cijfers wel lekker verpakken. Hoe doe je dat? In dit blog laten we je zien hoe je kunt overtuigen met cijfers.

Je denkt misschien dat lezers statistieken niet meer vertrouwen (‘fake news’!), maar toch laten we ons onbewust beïnvloeden door cijfers. En dat weten reclamemensen. Daarom kennen we allemaal reclames zoals ‘9 van de 10 tandartsen adviseren…’ of ‘Bespaar nu tot 20% op je autoverzekering’.

Zeg dus nóóit meer ‘veel mensen zijn het met me eens’ (niet in de laatste plaats omdat je dan klinkt als Donald Trump), maar onderbouw je stelling met concrete cijfers. Daarmee geef je je geloofwaardigheid een boost. Komen de cijfers van een externe bron? Dan helpt het ook altijd om die te noemen. Vergelijk bijvoorbeeld deze zinnen eens:

Veel mensen hebben last van rokende huisgenoten

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 85% van de mensen last heeft van rokende huisgenoten.

Je ziet dat de tweede zin meer overtuigingskracht heeft. Maar tegelijkertijd zijn cijfers ook moeilijker te verwerken voor lezers dan verhalen. En dingen waar we meer energie in moeten steken, vinden we vanzelf minder leuk. Dus als je die verwerkingsdrempel ook nog kunt weghalen, dan ben je pas echt aan het overtuigen met cijfers.

Hoe werkt dat, cijfers begrijpelijker maken?

Als eerste zijn percentages abstract. Bij sommige percentages hebben we nog wel een beeld: 25 of 50 procent, dat lukt nog wel. Maar 57 procent of 12,5: daar kunnen we ons wat moeilijker iets bij voorstellen. Hoe los je dat op? Maak het zo concreet en tastbaar mogelijk.

Zeg niet 12,5 procent,

maar één op de acht mensen.

Of als je niet met mensen te maken hebt, doe je het bijvoorbeeld zo. Schrijf niet:

Door een tekort aan gekwalificeerd personeel wordt een kappersbezoek volgend jaar 20 procent duurder.

Maar ga voor: Minder jongeren volgen een kappersopleiding. Je haar laten knippen kost daarom straks bijvoorbeeld geen 25 euro meer, maar 30 euro!

En een bekend voorbeeld: het plan beslaat een gebied van 36 hectare wordt tastbaarder als je zegt het hele gebouw krijgt een oppervlakte van wel 72 voetbalvelden groot.

Als je De nieuwe tunnel wordt 50.000 meter lang verandert in Zet je de tunnel rechtop, dan reikt ie tot de ozonlaag, spreek je veel meer tot de verbeelding: wow, dat is écht lang!

Spelen met cijfers

Hoewel wij er áltijd voorstander van zijn om eerlijk en transparant te zijn, kun je cijfers natuurlijk wel presenteren op een manier die bij jouw verhaal past.

Wat voorbeelden?

  • Levert jouw plan een besparing van 17% op? Of gooi je zonder jouw plan bijna één vijfde van het jaarlijkse budget weg?
  • Overleeft 75% de crash? Of is één op de vier mensen overleden in het ongeluk?

(Vind je dit heel boeiend? Lees dan ook eens Het bestverkochte boek ooit* van Sanne Blaauw).

Overtuigen met cijfers: geef percentages een verhaal

Nog beter werkt het als je nog een stapje verder gaat. Als je de meeste impact wilt maken met getallen, presenteer je cijfers en percentages als verhalen! Onze hersenen slaan verhalen makkelijker op, begrijpen ze beter en vinden ze simpelweg leuker.

Kun je een abstract getal niet heel simpel makkelijker maken? Zorg dan voor verhalen ter illustratie. Wat gebeurt er als we niet 17% besparen? Wat betekent dat voor de mensen op de werkvloer, welke impact heeft dat op de bedrijfsvoering? En wat zou je kunnen doen met dat geld als je het niet ‘weggooit’?

Meer over overtuigen met cijfers of andere schrijftips?

Meer ideeën voor je teksten? Of wil je brainstormen over andere onderwerpen? Neem gerust contact met ons op of schrijf je in voor inspiratie via onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!