In 8 stappen naar een perfecte klantreferentie
In 8 stappen naar een perfecte klantreferentie
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Eerder al vertelden we je over klantreferenties en hoe deze jouw toekomstige klanten overtuigen om zaken met je te doen. Maar hoe schrijf je nou zo’n overtuigende testimonial? We helpen je op weg met ons handig stappenplan voor de perfecte klantreferentie.
Een goede klantcase laat jou opvallen. Je imago verbetert, het schept vertrouwen in je belofte en je valt op ten opzichte van je concurrenten. Die wil je dus! Hoe kom je tot een goede klantcase? Simpel. Volg deze eight easy steps: een stappenplan naar de meest effectieve referenties voor jouw bedrijf.
-
Kies je doel
Eigenlijk geldt deze stap voor alle teksten die je ooit wilt schrijven: bedenk eerst waarom je ‘m schrijft. Wat wil je eruit halen? Wil je dat mensen meer gaan kopen?
-
Kies de inhoud
Welke dienst of product wil je promoten? En welke eigenschappen van jou als professional wil je het liefste uitlichten?
-
Kies de vorm
Hoe gaat jouw klantreferentie eruit zien? Als je weet welke vormen je nodig gaat hebben, vergeet je minder snel iets tijdens het maken. En je klanten vinden het ook fijn als ze weten waar ze ‘ja’ op zeggen, als je ze vraagt mee te werken.
-
Kies de klant
Kies iemand die representatief is voor jouw ideale klantengroep. Want zo herkennen zij zich het makkelijkste in het voorbeeld dat je gaat schetsen. Het klinkt misschien verleidelijk om een ‘per ongeluk-succesverhaal’ te delen, maar doe dat niet: het lijkt niet realistisch en misschien zelfs onhaalbaar voor je toekomstige klanten.
-
Het interview
Stel open vragen en luister goed. Vraag door als je denkt dat ergens meer in zit en probeer zo de kern van het verhaal naar boven te halen. En ja, dat is een vak. Maar oefening baart kunst!
-
Het schrijven van de tekst
Hier zouden we vier blogs aan kunnen besteden, en misschien doen we dat ook nog wel eens. Maar om het kort te houden: kies een toon die past bij jouw bedrijf. Zorg voor kopjes en citaten. En: zorg ervoor dat je tekst niet te lang wordt. Maximaal 300 woorden voor een referentie is genoeg. (Een klantcase of interview mag groter zijn).
-
Vraag akkoord aan je klant
Het lijkt bijna logisch, maar is echt superbelangrijk: vraag voor publicatie van de referentie of je klant er akkoord mee gaat.
-
Promoot jezelf!
Wij Nederlanders vinden het soms lastig, maar je mag complimenten over jezelf best delen! Verwerk referenties of klantcases in nieuwsbrieven, brochures of offertes en deel ze op je website en sociale media.
Wil je naast dit stappenplan meer tips voor de perfecte klantreferentie?
We hebben alle tips over het schrijven van een perfecte klantreferentie gebundeld in ons nieuwste e-book. Van theoretische uitleg over hoe het werkt tot een makkelijk stappenplan én tips om je te behoeden voor valkuilen. Zo schrijf jij klantreferenties die je meteen nieuwe klanten gaan opleveren. Download ‘m nu!