Heeft het nog zin om te bloggen? (Ja!)
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
In 2021 is het veel te druk op het internet om aan een nieuw bedrijfsblog te beginnen, toch? Niemand leest jouw zakelijke blogs, omdat ze verdwijnen in het doolhof van het internet. Dat is wat je denkt, toch? Gelukkig klopt daar helemaal niets van! In deze blog leggen we uit waarom het nog steeds zin heeft om te bloggen.
Een zakelijke blog is een blogartikel dat je niet vanuit je zelf schrijft, maar vanuit je bedrijf. Je gaat dieper in op de onderwerpen die voor jouw klanten interessant zijn. Zakelijke blogs zijn een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Met goede content bereik je makkelijker nieuwe klanten dan met advertenties. Mensen lezen nu eenmaal liever een pakkend verhaal dan dat ze op de zoveelste advertentie klikken. Daarnaast is het schrijven van blogs een stuk goedkoper dan (online) adverteren.
Het feit dat het internet bol staat van de blogs, betekent niet dat het voor jouw bedrijf geen zin heeft. Er zitten namelijk veel voordelen aan zakelijk bloggen. We zetten de vier belangrijkste redenen voor je op een rijtje waarom het in 2021 nog steeds interessant is om te bloggen. Hiervoor heeft bloggen zeker zin:
-
Search Engine Optimalisation
Met de komst van smartphones is het aantal zoekopdrachten per dag explosief gestegen. Het eerste wat mensen nu doen wanneer ze iets niet weten, is googelen. Hoe hoger je in de zoekresultaten terechtkomt, hoe beter voor je bedrijf.
Wat heeft dit te maken met bloggen? Zoekmachines zoals Google letten op de relevantie van je webpagina. Beantwoord je met jouw blogs de vragen van jouw klanten het beste? Dan zul je zien dat jouw website steeds hoger in de zoekresultaten komt. En dat betekent weer meer nieuwe bezoekers en potentiële klanten! En blogs kun je ook op je sociale mediakanalen delen, waardoor je ook daar beter zichtbaar bent.
-
Expertise tonen
Niet iedereen schrijft over hetzelfde! Het beantwoorden van relevante vragen is jouw taak als expert op je vakgebied. Mensen luisteren nu eenmaal het liefste naar iemand die weet waar hij of zij het over heeft. Door in blogs uitgebreid te vertellen over de niche waarin jouw bedrijf actief is, laat je zien dat je weet wat je doet. Klanten krijgen daardoor vertrouwen in het werk dat je levert, waardoor ze bij jou komen en niet naar de concurrent gaan.
-
Interesse van klanten
Met blogs kun je niet alleen zakelijke vragen van klanten beantwoorden, je kunt ook inspelen op de interesses die ze hebben. Niet elke blog op je website hoeft een verkooptool te zijn: schrijf bijvoorbeeld ook eens een informatief en toegankelijke blog met achtergrondinformatie. Klanten leren zo je bedrijf en branche kennen. Verplaats je ook in je klanten: werk je liever samen met een bedrijf waarvan je geen hoogte krijgt, of een bedrijf waarvan je weet dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in hun vakgebied? Dat geldt ook andersom!
-
Contact met klanten
Blogs zijn een uitstekende manier om in contact te komen met je klanten. Niet alleen door als laatste zin een link naar je contactformulier te plaatsen, maar ook door vragen te stellen. Wat vinden je klanten bijvoorbeeld van de laatste ontwikkelingen in jouw branche? Door blogs te koppelen aan actuele vragen, bereik je een groter publiek. Je kunt daarnaast op een laagdrempelige manier feedback vragen, zonder dat klanten meteen een enquête moeten invullen.
Heeft bloggen zin of zijn er ook grote nadelen?
Dan moeten we toch even eerlijk zijn. Vooral de eerste twee redenen om te gaan bloggen, kosten veel geduld en tijd. Je expertise tonen en stijgen in de zoekresultaten doe je niet in een week. Dat maakt van bloggen een langetermijnstrategie. Daarom kun je er maar beter zo snel mogelijk mee beginnen! Laat aan de zoekmachines en je klanten zien dat je echt weet waar je het over hebt, en na verloop van tijd zul je de resultaten zien.
Je moet niet alleen geduld hebben voordat je de resultaten ziet, het schrijven van de blogs kost je ook nog eens werktijd. Zeker wanneer je blogt voor de vindbaarheid van je website is het belangrijk om structureel content te maken. In tegenstelling tot een persoonlijk blog is het niet iets dat je er even bij kan doen, omdat je wel een professioneel resultaat wilt laten zien. Maar… wat ons betreft zijn de voordelen vele malen groter dan de nadelen en is zakelijk bloggen een slimme manier om je tijd te besteden.
Ga jij ook bloggen in 2021?
Ben jij overtuigd van de zin van zakelijk bloggen in 2021, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Kijk eens naar deze 9 praktische tips voor zakelijke blogs! Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen voor meer vragen. Of je schrijft je hieronder in voor onze nieuwsbrief, voor elke week een tip in je mailbox!