Effectief inspelen op emoties? Altijd een goed idee!
Effectief inspelen op emoties? Altijd een goed idee!
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Alon
Tegenwoordig is de online wereld overvol met enthousiaste bedrijven. Wil je opvallen? Dan is een standaard marketingcampagne vaak niet meer genoeg. ‘Koop bij ons, want wij lossen jouw probleem op’, is verleden tijd! Als bedrijf inspelen op emoties is the key to succes.
In ons blog waarom je negatief schrijven moet vermijden, lees je waarom het zo belangrijk is dat je positief schrijft. En dat de emotie die je oproept met je teksten dus ook echt invloed heeft op het koopgedrag van jouw doelgroep. Mensen kopen namelijk met emotie. Het inspelen op emoties gebeurt in het onderbewuste van jouw doelgroep.
Eigenlijk moet je in je achterhoofd houden: je verkoopt niet het product, maar het gevoel dat het product de klant biedt. Zo kun je als bedrijf een emotie koppelen aan een product.
Kijk maar naar Coca Cola. Dit merk heeft zichzelf verbonden met de emotie van geluk en vreugde. Nee, je opent geen blikje cola. Je opent een blikje blijheid! Het klinkt gek, maar het werkt echt. Jij wordt toch ook blij als je aan Coca Cola denkt?
Aandacht trekken van je lezer
Een van de manieren om de aandacht van je lezers te trekken én te houden is door emotional priming. Hierbij speel je met allerlei zichtbare en minder zichtbare trucs en elementen in op de emotie van de lezer. Emotional priming zorgt voor een emotionele band met jouw doelgroep.
Neem bijvoorbeeld een parfumreclame. Het maakt niet uit welk merk, want bij een commercial van parfum spelen advertenties áltijd in op emotie. Want (tot nu toe) is het nog niet mogelijk om door een scherm heen die parfum te ruiken, dus marketeers moeten emoties gebruiken willen ze die ó, zo lekkere parfum verkopen. Wil jij je dus net zo sexy, stoer of speels voelen als hoofdpersoon van de reclame? Dan koop je natuurlijk de geadverteerde parfum. We trappen er allemaal wel eens in, toch?
Het verschil tussen rationele en emotionele marketinguitingen zit ‘m in het effect (en vooral of dat voor de lange of korte termijn is). Rationele marketingboodschappen zorgen voor een grote, maar wel tijdelijke boost in jouw verkopen. Met rationele marketing richt je je als bedrijf vooral op het product en het kopen van het product: je benoemt de voordelen en welk probleem het oplost, bijvoorbeeld. Emotionele boodschappen, oftewel emotional priming, zijn daarentegen juist perfect voor de lange termijn. Als je namelijk inspeelt op emotie van jouw doelgroep wordt de merkbeleving en de emotionele binding met de doelgroep versterkt voor de lange termijn.
Emotie verkoopt
Wil jij succesvol verkopen? Focus dan op emoties, want emotie verkoopt. Om jou op weg te helpen, geven we je drie tips voor het inspelen op emoties in jouw teksten:
- Begin bij het verhaal en niet bij het product: welke emotie past bij dat verhaal?
- Associeer jouw merk of product met positiviteit: positieve emoties werken beter dan negatieve
- Blijf bij jezelf: doe je als bedrijf niet leuker, jonger of anders voor dan hoe je bent.
Meer schrijftips?
Voor de beste schrijfadviezen, de leukste taalweetjes en de handigste tips ben je bij ons aan het juiste adres. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en maak jouw verkoop succesvol.