Homepagetekst schrijven? Do’s & don’ts
Homepagetekst schrijven? Do’s & don’ts
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Yannick
Waar komen je lezers als állereerste terecht op je website? Op je homepage natuurlijk. Niet zo gek dus dat de teksten op die pagina echt belangrijk zijn. Maar hoe doe je dat: een perfecte homepagetekst schrijven? Letterdesk helpt je.
Natuurlijk komen je websitebezoekers ook wel eens via een blog of een landingspagina binnen en niet altijd netjes via de homepage. Maar waar je ook bent op een website: vaak bekijk je toch even die homepage. Om te zien wat een bedrijf nu écht doet bijvoorbeeld.
Online visitekaartje
Je website is je online visitekaartje. En je homepage? Dat is het visitekaartje van je visitekaartje. Je online etalage, je uithangbord. Kortom: Heel Belangrijk! Dit is namelijk de plek waar de bezoekers van je site in één oogopslag moeten zien wie je bent, wat je doet en vooral: waarom jij de beste keuze bent om je doelgroep te helpen met hun problemen.
Het is dus belangrijk dat je de aandacht trekt met je homepage, maar vooral ook dat je heel duidelijk en concreet bent. Je wilt niet dat je klanten wegklikken omdat ze niet helemaal snappen wat jij te bieden hebt. Je homepagetekst schrijven gaat dus vooral om korte, maar effectieve teksten.
Doorklikken maar!
Je homepage is ook een pagina waarop je jouw bezoekers lekker maakt met wat er allemaal nog meer op je site te vinden is. Dat betekent dat je bijvoorbeeld alvast kort je diensten kunt beschrijven, waarna mensen kunnen doorklikken voor je dienstenpagina.
Datzelfde kun je ook toepassen voor je werkwijze, je ‘over ons’ en alle andere belangrijke pagina’s van je website. Vertel alvast het allerbelangrijkste en laat je potentiële klanten dan doorklikken voor meer informatie.
Homepagetekst schrijven? Dit is de perfecte opbouw
Natuurlijk is iedere website anders, en iedere homepagetekst dus ook. Maar een écht goede homepagetekst heeft in ieder geval deze onderdelen:
- Een kop die de aandacht trekt
- Een concrete uitleg van wat jouw bedrijf doet voor wie
- Een herkenbaar probleem voor je doelgroep (wat jij natuurlijk oplost)
- Je USP’s
- Een duidelijke call tot action
- Knoppen waarmee je bezoeker meer info kan ontdekken
- Beelden die aansluiten bij jouw merk of bedrijf
- Contactinformatie
Dat waren de musthaves, maar natuurlijk hebben we ook nog een paar nice to haves:
- Al je diensten op een rijtje (maar dat mag natuurlijk ook een aparte pagina)
- Referenties of reviews van je allertrouwste klanten
- Verwijzingen naar artikelen/blogs/inspiratie
- Portfolio!! Je sitebezoekers zien natuurlijk graag wat je al eerder hebt gedaan voor klanten
- Zoekfunctie
- Laat je bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief
Wat hoort er niet thuis op je homepage?
- Je bedrijfsgeschiedenis. Saaaai! Is de geschiedenis van jouw sympathieke familiebedrijf wel heel interessant (en relevant)? Dan kun je dat altijd op een andere pagina beschrijven.
- Carrousels? Doe maar niet. Niemand heeft tijd om te wachten op tot alle informatie voorbij is gekomen.
- Je hoeft je bezoekers geen welkom te heten. Of te laten weten dat ze ‘gerust even rond mogen kijken’. Je hebt maar een paar seconde om de aandacht te trekken van je bezoekers, verspil die seconden niet aan loze boodschappen! Val gewoon lekker met de deur in huis.
- Video’s die meteen afspelen met geluid. Houden mensen ook niet van.
- Blijf weg van webclichés (en dat geldt voor je hele website!). Staat bij jou ook de ‘klant centraal’ en bied je ‘de allerbeste kwaliteit’? Gaap. Dit zijn trouwens nog veel meer webclichés om te vermijden.
Hulp nodig?
Twijfel je over jouw eigen homepage? Doe de gratis quickscan en wij laten je zien welke verbeterpunten wij spotten. Geef je het liever helemaal uit handen? Neem dan contact met ons op en laat Letterdesk je homepagetekst schrijven!
Meer schrijftips?
Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?