Stay positive: zo geef je positieve feedback
Stay positive: zo geef je positieve feedback
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Jodi
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Jodi
Je hebt een tekst geschreven, bent uiterst tevreden (of niet) en wilt ‘m nog even laten checken door een collega. Goed idee! Je geeft zelf waarschijnlijk ook weleens feedback aan collega’s. Hoe doe je dat zo goed mogelijk? Zonder iemand compleet af te branden maar wél verbeterpunten aan te geven? Positieve feedback to the rescue: we laten je zien hoe dat werkt.
In een eerdere blog vertelde Yannick al waarom eindredactie zo belangrijk is. Door een paar extra ogen mee te laten kijken, haal je namelijk eventuele fouten uit je tekst. Dat kunnen kleine dingen zijn zoals stopwoordjes of d’s en t’s, maar ook grotere struikelblokken, zoals de rode draad in je verhaal.
Feedback is key
Vragen om feedback kan soms lastig zijn. Want wat als iemand je tekst drie keer niks vindt, terwijl je zelf versteld staat van je eigen kunnen? Hetzelfde geldt voor feedback geven: hoe vertel je iemand subtiel dat een alinea nergens op slaat, een zin overbodig is of dat diegene z’n tekst beter in de prullenbak kan gooien? Nou, niet op die manier dus.
Wat je ook aan te merken hebt op een tekst: wij pleiten altijd voor positieve feedback. Op die manier geef je iemand namelijk verbeterpunten waar diegene echt iets mee kan, zonder dat de ander er ongelukkig van wordt. En voilà: je creëert een omgeving waar je feedback durft te geven en te ontvangen! Wel zo fijn voor de werksfeer.
Positieve feedback geven doe je zo
Klinkt allemaal eenvoudig, maar hoe geef je nou positieve feedback? We helpen je op weg met een aantal tips.
-
Geef constructieve feedback
Oftewel: vertel niet alleen wat iemand fout doet, maar vooral wat iemand beter kan doen. Doe dat het liefst zo concreet mogelijk. Dus niet: ‘Deze zin loopt niet lekker.’, maar: ‘Deze zin leest wat passief, kun je ‘m actief maken?’.
-
Spreek vanuit jezelf
Voorkom vingerwijzen door feedback vanuit jezelf te geven. Zo voorkom je dat je reactie overkomt als beschuldiging of keiharde kritiek. Dus niet: ‘Je schrijft hier onduidelijk.’, maar: ‘Ik begrijp niet wat hier staat, kun je het verduidelijken?’.
-
Stel vragen
Je ziet het al terug in voorgaande voorbeelden: vragen stellen helpt! Vaak doet iemand iets namelijk met een reden. Dus als je collega in een artikel een bepaald onderwerp niet uitlicht, kan het zijn dat die daar goed over nagedacht heeft. Kortom: be nice en vraag naar iemands overwegingen.
-
Voeg complimenten toe
Zelfs als je een tekst matig vindt, is er altijd wel een goed punt te ontdekken! Een uniek perspectief bijvoorbeeld, een leuke woordkeuze of grappige knipoog. Benoem dat dan ook! Dat maakt je andere kritiek een stuk lichter. En zeg nou zelf, het is toch ook gewoon fijn om een compliment te ontvangen?
Hulp nodig?
Kun je hulp gebruiken bij je eindredactie? We’ve got you covered: schakel ons gerust in. We redigeren teksten en doen met alle liefde je eindredactie. En geven alleen maar constructieve, positieve feedback natuurlijk 😉