Schrijven voor je doelgroep doe je zo
Schrijven voor je doelgroep doe je zo
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Maud
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Els
Je eigen verhaal vertellen lijkt makkelijk, maar dat is het vaak juist niet. Want wie ben je eigenlijk? Wat doe je precies? En welke boodschap wil je overbrengen? Alsof dat nog niet lastig genoeg is, moet je de boel vervolgens helemaal omdraaien. Het gaat er namelijk vooral om wat je doélgroep wil weten! Hoe goed je verhaal ook is, als je niet voor je doelgroep schrijft, kunnen je teksten met een sierlijke boog de prullenbak in. We leggen je uit hoe schrijven voor je doelgroep wél moet!
Het zou natuurlijk doodzonde zijn als je zorgvuldig geschreven teksten totaal niet aankomen bij je doelgroep. Want wat heb je aan een tekst als anderen ‘m niet lezen? Dan blijft het eigenlijk vooral bij wat gekrabbel in een dagboek.
Schrijven voor je doelgroep begint met onderzoeken
Voordat je begint met het typen van een fantastische boodschap, is het belangrijk om wat research te doen naar je doelgroep. Daar pas je dan je eigen verhaal naadloos op aan!
Hoe je je doelgroep onderzoekt? Je begint met het klein maken van je doelgroep. Je denkt namelijk al snel ‘mijn product is voor iédereen!’ of: ‘álle studenten moeten mijn cursus volgen!’. Maar is dat wel zo? Het antwoord: nee. Die ene handige technische tool is namelijk niet voor iedereen, maar alleen voor mensen die met probleem X zitten én er een oplossing voor zoeken. En die cursus is niet voor álle studenten, maar alleen voor de studenten die geïnteresseerd zijn in X en meer willen weten over Y.
En dat is nog maar het begin: als je goed nadenkt, kom je tot een heel specifieke doelgroep. Hoe meer je die voor ogen hebt, hoe beter! En eh, vergeet ook niet goed te checken of je doelgroep wel écht je doelgroep is. Een voorbeeld: als je basisschoolleerlingen gezonder wil laten eten, moet je je campagne dan op kinderen richten of op hun beslissende ouders?
Onderzoeken deel 2
Vervolgens kun je een hele beschrijving maken van je doelgroep. Wat weet deze groep mensen? Wat kunnen ze? Waar lopen ze tegenaan? Waar zijn ze naar op zoek? Breng goed in kaart hoe je doelgroep in elkaar zit en zorg dat je aan alle facetten denkt. Financiële middelen, tijd, leeftijd, levensfase: you name it.
Zo krijg je een compleet overzicht van dingen die je mee kunt nemen in het vertellen van je verhaal. Want heel leuk hoor, dat je een ‘gaaf’ concept hebt bedacht voor jongeren, maar als je van tevoren niet weet dat ze houden van snelle, grappige content, gaat jouw documentaire van 3,5 uur écht niet aanslaan. Goed research doen dus!
Omzetten in woorden
Oké, nu je precies weet wie je doelgroep is en wat ze belangrijk vinden, kun je je verhaal gaan schrijven. Helemaal gericht op die ene groep mensen. Past wat jij wil vertellen bij hun behoeftes? En zo niet, kun je je verhaal dan zó opschrijven, dat die je doelgroep beter aanspreekt? Let op: we hebben het dan natuurlijk niet over het verkopen van onzin: als je concept niet past bij een groep mensen, moet je niet koste wat het kost proberen het ze op te dringen.
Maar als bijvoorbeeld je tone-of-voice iets anders moet, of je een bepaalde behoefte beter aan kan spreken dan een andere: ga ervoor! Spreek de taal van je doelgroep, dan weet je zeker dat je woorden aankomen. Tenminste, als je tekst ook lekker loopt natuurlijk 😉 En eh, zorg er wel voor dat je inclusief schrijft: dan sluit je geen enkele lezer buiten.
To the rescue!
Kun je nou hulp gebruiken met zo’n scherpe tekst schrijven voor je doelgroep? Of juist met het inzichtelijk maken van wat je doelgroep zoekt en wil? Of wie je doelgroep überhaupt is? Neem contact met ons op! We speuren graag met je mee 😊