Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Makkelijke taal in marketing werkt!

By november 8, 2022september 19th, 2023No Comments

Makkelijke taal in marketing werkt!

Makkelijke taal in marketing werkt!

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Maud

alon winnen expert storytelling

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon

De Nederlandse taal: voor de één erg fascinerend en voor de ander een kwelling. Het is en blijft een feit dat de Nederlandse taal lastig is. Laten we het daarom voor onszelf en onze doelgroep zo makkelijk mogelijk houden, ook in onze marketing. Want makkelijke taal in marketing werkt!

Vandaag de dag is de concurrentie in de markt bizar. We worden overspoeld met marketinguitingen, vaak zelfs zonder dat we het doorhebben. Als je over straat loopt, komt de ene na de andere marketinguiting je tegemoet. Hoe zorg je er als bedrijf dan voor dat al die voorbijgangers jouw merk onthouden? Hoe zorg je ervoor dat jij top of mind blijft?

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Door de hoge concurrentie denken sommige bedrijven dat ze hun merk steeds creatiever en diepgaander moeten uiten. Maar dat is niet per se nodig. Sterker nog: het kan juist averechts werken! Je doelgroep komt vaak maar heel kort in aanraking met je merk. Denk aan een billboard langs de snelweg, een poster in de stad, een reclamespotje op YouTube, een socialmediapost of een bushokje. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik wil zeggen is: jouw doelgroep heeft geen zin om na te denken over complexe, raadselachtige marketinguitingen. Gemiddeld genomen geven we namelijk maar 2,5 seconde aandacht aan een reclame. In zo’n korte willen we weten waar we naar kijken en geen onnodige tijd kwijt zijn aan het oplossen van een ingewikkeld raadsel.

Hoe werkt het dan wel?

Met makkelijke taal in marketing, natuurlijk! Mensen houden van structuur. We houden van voorspelbaarheid, van regelmatige patronen en ritme. Waarom? Omdat ze duidelijkheid geven. Onze hersenen verwerken voorspelbare en herkenbare content veel beter en sneller dan ingewikkeld gedoe. Kortom: van een duidelijke, eenvoudige en heldere boodschap worden we blij! En dat zorgt ook voor een blije associatie met jouw merk.

Dus zelfs met makkelijke taal in marketing kun je je als bedrijf onderscheiden. Je moet alleen even je creativiteit gebruiken. Kijk maar naar Blokker:

Tekst gaat verder onder de foto
Makkelijke taal in marketing, voorbeeld: reclameposter van de Blokker voor kaarsen

Met één woord vertelt deze reclame ons heel veel. Van een lastig verhaal over stijgende energieprijzen en alle frustraties die erbij horen, naar een verwijzing naar de knusse avonden op de bank. Mét een knipoog. Zie, makkelijke taal in marketing werkt.

Hulp nodig?

Hoe trigger je je doelgroep het beste met begrijpelijke, eenvoudige taal? We helpen je er graag bij! Stuur ons een berichtje en we gaan aan de slag. Zo makkelijk kan het zijn 😉

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief