Skip to main content
BlogpostsHelder Zakelijk Schrijven

Fancy functietitels

By mei 2, 2023september 27th, 2023No Comments

Fancy functietitels

Fancy functietitels

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Bram

Yannick portret

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Yannick

Oké, dit klinkt misschien wat hypocriet van iemand die zichzelf taaltovenaar noemt, maar het kan wel wat minder met de fancy functietitels. Als je op LinkedIn scrolt, vliegt de ene ‘solutions architect’ na de andere ‘culture-matching recruitment guru’ je om de oren. Probeer dan maar eens op een feestje uit te leggen wat je precies voor werk doet! Ik vertel je waarom je onnodig ingewikkelde functietitels beter achterwege kunt laten.

Gebakken lucht

Nu vraag je je misschien af: waar maak jij je druk over?! Nou, dat zit zo. Het zal je niet verbazen dat ik mij als tekstschrijver bekommer om de staat van onze taal. Ik zie taal als een grote verbindende factor die ons helpt om elkaar te begrijpen. Maar met al deze dure woorden maken we onze taal betekenisloos. Gebakken lucht. En dat is een groot verlies. Een aantal tips om die gebakken lucht te voorkomen:

  • Maak het duidelijk

Een vage of lange titel, daar bereik je niets mee. De echte kunst is om iets ingewikkelds in één of enkele woorden te vatten. Uiteindelijk is het doel van een functietitel toch dat mensen weten wat ze aan je hebben? Probeer vage taal dus te vermijden.

  • Houd het passend

Hiermee probeer ik niet te zeggen dat je niet creatief mag zijn met functietitels, want dat kan prima! Maar dan is het wel belangrijk dat dit past bij het beeld dat jij of jouw bedrijf wil uitstralen. Een goed voorbeeld is Pieter Zwart van Coolblue. Iedereen is onderhand wel bekend met de ludieke tone-of-voice van dit bedrijf. Dan is de titel van ‘eindbaas’ van directeur Pieter Zwart zo gek nog niet. Passend en duidelijk, zo zien we het graag.

  • Hoog van de toren blazen

Vooral jonge werknemers lijken zich nog wel eens te willen bewijzen met een imposante Engelstalige titel. Laten we eerlijk zijn, junior executive creative communications specialist valt wat uit de toon voor een socialmediastagiair bij de lokale kaasboer. Misschien moeten we af van het idee dat een dure woorden meer waard zijn. Een beetje bescheidenheid heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.

Dus, ben jij écht een eindbaas? Houd het dan simpel. Juist dat komt professioneel over.

Meer weten?

Wil je nog meer lezen over taal die je beter kunt vermijden als bedrijf? Lees dan ook eens deze blog over effectief communiceren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!