Wat is contentmarketing?
Wat is contentmarketing?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Een blog, een podcast of een video gebruiken als reclamemiddel. Het is tegenwoordig een veel gebruikte techniek. Wat contentmarketing precies is en waar je het als bedrijf het beste voor inzet lees je hier!
De definitie van contentmarketing? Simpel: het inzetten en verspreiden van relevante content, in de vorm van een blog, webtekst, video, podcast, infographic of socialmediapost om interesse bij je doelgroep te creëren in een product of dienst. Het is geen reclame waarmee het merk an sich gepromoot wordt, maar de content gaat specifiek in op de waarde van een product of dienst. Het is tegenwoordig een onmisbare en slimme vorm van reclame die minder opvallend is en zeer goed werkt.
Traditionele marketing vs. contentmarketing
Tegenwoordig is contentmarketing niet meer weg te denken. En wij snappen wel waarom, want het leidt namelijk tot:
- Nieuwe leads en sales;
- Meer omzet;
- Meer naamsbekendheid;
- Meer zichtbaarheid;
- Minder kosten;
- Een loyaler klantenbestand;
- Een potentiële nieuwe doelgroep.
Doelgroep targeting in contentmarketing heeft te maken met het grote verschil tussen traditionele marketing en contentmarketing. Contentmarketing verloopt namelijk een stuk sneller en bereikt potentiële klanten gemakkelijker. Dit heeft vooral te maken met social media. Maar ook via opt-in opties, zoals een nieuwsbrief, bereik je eenvoudig nieuwe klanten.
Contentmarketing: let’s go!
Een mooi voorbeeld is Spotify Wrapped. Veel mensen delen dit aan het eind van het jaar op hun socials. Het is geen reclame voor het merk Spotify in de vorm van een radio- of televisiereclame, maar een manier om interesse te wekken. Canva deed iets vergelijkbaars met een design challenge. Het lokte mensen naar de site, maar het was geen traditionele reclame. Dit zijn goede en krachtige voorbeelden, maar zijn voor het gemiddelde bedrijf een beetje te hoog gegrepen. De kracht zit ‘m in het klein maar effectief houden, en toch content maken die de aandacht van de doelgroep trekt.
Een mooi voorbeeld is een gepersonaliseerde nieuwsbrief. Dut trekt mensen in het verhaal en zorgt ervoor dat ze verder willen lezen. Of denk eens aan een winactie op je socials. Ook een blog is een goede optie: bedenk een overkoepelend onderwerp en post iedere paar weken een blog in dat thema. Deel deze berichten ook op je socials. Mensen houden van regelmaat, en dat geldt ook bij contentmarketing. Doe daar je voordeel mee! En nog een tip, plan je content in met behulp van een contentkalender. Lees eens onze blog die we eerder schreven: In 8 stappen naar een effectieve contentkalender.
Maar werkt het ook voor jouw bedrijf?
Allemaal leuk en aardig zo’n nieuwe manier van marketing, maar werkt het ook? Er zijn een aantal tools en metrics die je kan gebruiken om de effectiviteit van je content marketing te meten. Google Analytics heeft een aantal statistieken die je kan raadplegen. Denk aan pageviews, bounce rate, gebruikers, nieuwe en terugkerende bezoekers en de gemiddelde sessieduur. Ook de social shares zijn interessant om te bekijken, zo zie je hoe vaak iets gedeeld is, via welk platform, hoeveel comments er geplaatst zijn en hoeveel mensen via de content op de website komen.
Contentmarketing is geschikt voor grote én kleine bedrijven. Starten hoeft niet moeilijk te zijn! Wil je graag meer weten, of er nog beter in worden? Volg dan onze cursus of workshop Contentmarketing en social media.