Hoe deel je jouw expertise op je socialmediakanalen?
Hoe deel je jouw expertise op je socialmediakanalen?
Leestijd 5 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 5 minuten
Geschreven door Alon
Gebruik jij je socialmediakanalen wel eens om iets nieuws te leren? Dan ben je niet de enige! Onderzoek wijst namelijk uit dat steeds meer mensen nieuwe dingen leren via social media. Ideaal voor ons als marketeers. Daarom hier een korte snelcursus hoe jouw expertise op je socialmediakanalen deelt.
Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om een kanaal te kiezen. Waar vind je jouw doelgroep? Op LinkedIn? Of toch op Instagram? Kies het juiste kanaal om de juiste mensen te bereiken. Schrijf daarnaast voor jezelf op wát precies jouw expertise is en hoe je die wilt delen. Kies je voor een blog, bijvoorbeeld? Of toch liever een socialminiblog op LinkedIn? Kortom: een goed begin is het halve werk.
Als je weet wie je doelgroep is, waar zij zich bevinden, en welke kennis je aan het over wilt brengen, is het tijd om écht aan de slag te gaan. Hoe gebruik je jouw socialmediakanalen om je kennis te delen? Zo dus:
-
Stel je publiek vragen
Social media zijn misschien wel de meest laagdrempelige manier om rechtstreeks contact met je doelgroep te hebben. Dus: stel ze gewoon eens vragen. Wat willen jullie leren? Wat kan ik jullie leren? Tegen welke problemen lopen jullie aan?
Zo heb jij meteen een heleboel ideeën voor de juiste content en zet je jouw expertise optimaal in om je doelgroep te helpen met de antwoorden op hun vragen. Win-win!
-
Kwaliteit boven kwantiteit
Als je jouw expertise deelt, wil je natuurlijk lekker de diepte in gaan. Want dat is waar het allemaal om draait als je kennis deelt. Je wilt dat de lezer ook echt iets nieuws leert, in plaats van alleen maar dingen leest die ze al wist. Als je namelijk een tekst schrijft en alsnog niet tot de kern van de informatie komt, haakt je lezer snel af.
Daarnaast schrijven veel mensen blogs met de hulp van ChatGPT. Dat levert veel generieke content op. Als je echt jouw eigen kennis deelt, geef je jouw blogs meteen een uniek vleugje jou.
Kies dus onderwerpen waar je écht veel van weet en duik er lekker diep in. Onderzoek wijst namelijk uit dat lezers informatieve content die een probleem of verschijnsel grondig beschrijft meer waarderen dan oppervlakkige content.
Dus: wees niet bang om de pen te pakken en je volgers te verrassen met tutorials, diepgaande analyses en casestudies boordevol praktische inzichten.
-
Gebruik verschillende contentvormen
Mensen leren op verschillende manieren. Waar de één het fijn vindt om een tekst te lezen, leert de ander veel meer van een video. Varieer daarom in de vorm van je content door blogs, video’s, infographics of zelfs podcasts te maken. Zo houd je jouw content fris en divers, en spreek je een breder publiek aan.
-
Zorg voor een wij-gevoel
Samen leren werkt motiverend. Creëer daarom echt een wij-gevoel op je socialmediakanalen. Moedig je volgers aan om samen dieper een onderwerp in te duiken en creëer interactie. Spreek je doelgroep direct aan, stel ze vragen, en laat blijken dat je hun mening waardeert. Dat is niet alleen een persoonlijke aanpak, maar zorgt er ook voor dat er ruimte is voor discussie. Zo breng je gesprekken op gang: tussen jou en je lezers én bij lezers onderling. En dat zorgt voor een wij-gevoel.
-
Wees consistent en actueel
Consistentie is erg belangrijk. Het algoritme van veel socialmediakanalen werkt namelijk zo: als jij regelmatig iets post, komt je post ook sneller op de tijdlijn van je volgers terecht. Probeer daarom minimaal een keer per maand iets vanuit je expertise te delen. Daarbij helpt het om in te spelen op de actualiteit. Neem je lezers bijvoorbeeld mee in recente trends en ontwikkelingen in jouw branche met relevante kennis die op dat moment belangrijk is voor je volgers.
Socialmediakanalen: klaar voor de start? Deel die expertise vanuit je hart!
Dus: ben je er uit welk platform je gaat gebruiken, wat je volgers willen weten en wat je gaat schrijven? Dan is het tijd om aan de slag te gaan! Begin vandaag nog met het plannen van je effectieve contentstrategie. Want jouw volgers staan vast te springen om meer van je te leren!
Ook benieuwd hoe het zit met SEO en je expertise showen? Dat deelden we eerder al in deze blog. En kun je wat hulp gebruiken bij het plannen van jouw content? Dan is onze Cursus Contentmarketing en Social Media misschien wel wat voor jou!