Skip to main content
Bedrijfsjournalistiek en InterviewenBlogposts

Een personeelsblad creëren in acht stappen

By juli 9, 2024No Comments

Een personeelsblad creëren in acht stappen

Een personeelsblad creëren in acht stappen

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Heb je ooit gedacht aan het maken van een eigen personeelsblad? Het is een goede manier om je collega’s betrokken, geïnformeerd en gemotiveerd te houden. Maar waar begin je? Geen zorgen, we hebben het stap voor stap voor je op een rij gezet. Zo word je binnen no time de beste bladmanager die jouw bedrijf ooit heeft gehad!

Stap 1: ken je publiek

Iedere creatie begint bij het ontdekken van je doelgroep. Wie gaat je blad lezen? Zijn het de collega’s op kantoor, het personeel in de fabriek of misschien wel iedereen binnen het bedrijf? Zodra je weet wie je lezer is, kun je jouw inhoud precies op die groep toespitsen.

Stap 2: stel een team samen

Een goed personeelsblad maak je niet in je eentje. Vraag collega’s uit verschillende afdelingen om mee te doen. Iedereen brengt namelijk zijn eigen perspectief en ideeën mee. Zo weet je zeker dat je magazine het hele bedrijf representeert. Te weinig handjes binnenshuis? Dan zijn er altijd goede tekstbureaus die je kunnen helpen. Ik ken er nog wel eentje! 😉

Stap 3: maak een bladritme

Een beetje plannen kan geen kwaad. Bedenk welke vaste rubrieken je in elk nummer wilt hebben. Denk aan interviews met medewerkers, succesverhalen, leuke projecten of de laatste bedrijfsnieuwtjes. Vaste rubrieken zijn je kapstok waar je iedere editie alleen nog maar de jassen aan op hoeft te hangen.

Stap 4: betrek je collega’s

Ook collega’s die niet in de redactie zitten, zijn van cruciaal belang voor het succes van jouw magazine. Vraag hen om mee te denken en bijdragen te leveren. Of het nu gaat om een leuk verhaal, een inspirerende foto of een grappige anekdote – alle input is welkom! Als je goed zoekt, zul je merken dat al je collega’s een goed verhaal hebben.

Stap 5: het oog wil ook wat

Een personeelsblad moet er natuurlijk ook mooi uitzien. Vraag eerst rond in je bedrijf of er iemand is met grafische ambities. Is die er niet? Werk dan samen met een andere partij om een professionele en aansprekende layout te maken. Foto’s en illustraties doen wonderen om je blad tot leven te brengen.

Stap 6: één ei is geen ei

Consistentie is key. Beslis hoe vaak je jouw blad wil uitbrengen – bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal of twee keer per jaar – en houd je aan dat schema. Zo weten je collega’s wanner ze weer een nieuw nummer kunnen verwachten.

Stap 7: vraag om feedback

Feedback is goud waard. Vraag je lezers wat ze van het blad vinden. Wat is goed en wat kan beter? Door goed te luisteren kun je jouw personeelsblad steeds optimaliseren en nóg beter afstemmen op de wensen van je collega’s.

Stap 8: denk aan de distributie

Hoe zorg je ervoor dat iedereen het personeelsblad te zien krijgt? Krijgt iedereen een papieren versie in de brievenbus of maak je enkel een digitale versie en plaats je deze op het intranet? Hoe dan ook: zorg dat je magazine voor iedereen makkelijk toegankelijk is.

Het is tijd(schrift)!

Een personeelsblad is meer dan een communicatiemiddel. Het is de ideale manier om je bedrijfscultuur te versterken, je collega’s te informeren en te motiveren, en het creëert een gevoel van gemeenschap.

Nu je weet waar je allemaal aan moet denken, is het tijd om aan de slag te gaan. En wij helpen je daar graag mee! Samen maken we een inspirerend en verbindend personeelsmagazine dat jouw organisatie naar een hoger niveau tilt. Sparren over je plannen? Tot snel!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!