Skip to main content
BlogpostsOvertuigend schrijven

Ethos, Pathos en Logos: overtuigen met klassiekers

By augustus 6, 2024No Comments

Ethos, Pathos en Logos: overtuigen met klassiekers

Ethos, Pathos en Logos: overtuigen met klassiekers

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Kris

Wil je een ijzersterke en overtuigende tekst schrijven? Dan kun je allerlei hypermoderne technieken gebruiken. Data-analyse, SEO-optimalisatie, AI, multimediale integratie: de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar vandaag doen we het helemaal anders. We gaan terug naar de tijd van de oude Grieken en laten je zien hoe de eeuwenoude klassieke retorische middelen Ethos, Pathos en Logos nog steeds perfect werken!

We nemen je mee terug naar de tijd van Aristoteles (384-322 v.Chr.): een van de beroemdste filosofen uit de Griekse Oudheid. Eén van de onderwerpen waar hij zich mee bezighield was de kunst van de retoriek. Uh, retoriek? Dat betekent overtuigend spreken en schrijven. In de tijd van Aristoteles ging dat vooral over publieke toespraken en debatten, maar tegenwoordig gebruiken we retoriek ook heel veel in marketingstrategieën.

De basis van retoriek volgens Aristoteles

Aristoteles werd flink geïnspireerd door zijn beroemde voorgangers Socrates en Plato. Maar waar Plato bijvoorbeeld heel kritisch was op het gebied van retoriek (hij vond het eigenlijk vooral misleiding), koos Aristoteles voor een lekker praktische benadering.

Aristoteles onderscheidde drie belangrijke middelen voor overtuigend spreken en schrijven: Ethos, Pathos en Logos. Die middelen zijn nog steeds krachtig en relevant in de moderne tijd. Hoe je deze middelen inzet om je teksten onweerstaanbaar en overtuigend te maken? Leggen we je uit!

Wat zijn Ethos, Pathos en Logos?

  • Ethos: Dit gaat over de geloofwaardigheid en autoriteit van de schrijver. En hoe geloofwaardiger jij overkomt, hoe meer je lezers jou als schrijver van een tekst vertrouwen. En vertrouwen is belangrijk, dat zorgt weer voor overtuigingskracht. Daar lees je alles over in dit blog.
  • Pathos: Tijd voor emoties! Pathos gaat over het inspelen op de gevoelens van je publiek. Door in te spelen op die emoties kun je jouw publiek namelijk raken én overtuigen.
  • Logos: Logica is ook heel belangrijk. Rationele argumenten en feiten werken altijd goed om je lezer te overtuigen van jouw standpunt. Hoe meer onderbouwde informatie, hoe beter!

Ethos: bouw aan vertrouwen

Wie geloof je sneller als het gaat om advies over gezond eten? Een gerenommeerde diëtist of je kapper die ook wel eens een tomaatje eet? Precies. Lezers vertrouwen eerder een tekst die geschreven is door iemand waarvan ze ook geloven dat ze écht expert zijn op dat gebied.

Hoe zorg je daarvoor?

  1. Presenteer je professioneel: zorg voor foutloze teksten en een professionele uitstraling. Zo vergroot je het vertrouwen van je lezer.
  2. Gebruik je expertise: laat zien dat jij écht weet waar je het over hebt. Gebruik je praktijkervaring of studie om je standpunten te onderbouwen.
  3. Kies betrouwbare bronnen: geef altijd aan waar je je informatie vandaan haalt. Dat laat zien dat je research hebt gedaan.

Pathos: ga voor emotie!

Mensen worden gedreven door emoties. Jouw lezers ook. Maak dus een emotionele connectie met ze. Zo maak je je boodschap krachtiger en overtuigender.

Hoe zorg je daarvoor?

  1. Gebruik storytelling: mensen houden van verhalen! Zo roep je emoties op. Gebruik bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal of case study om jouw punt te maken.
  2. Speel in op universele emoties: maak je tekst herkenbaar door vreugde, angst, hoop of verdriet op te roepen.
  3. Kies voor levendige taal: met beschrijvende en beeldende taal kun je je lezer écht laten voelen wat je bedoelt.

Logos: onderbouwing is key

Mensen zijn rationele wezens. Ze geloven niet zomaar iets: het moet wel goed onderbouwd zijn. En daarvoor gebruik je Logos. Feiten, cijfers en logische redeneringen zijn je beste vriend bij een overtuigende tekst!

Hoe zorg je daarvoor?

  1. Logische structuur: bouw je argumenten logisch op. Dan snapt je lezer precies welk punt je wilt maken!
  2. Gebruik feiten en statistieken: zo ondersteun je je argumenten op een geloofwaardige en concrete manier.
  3. Heldere uitleg: leg moeilijke dingen altijd zo duidelijk mogelijk uit, zodat iedereen het begrijpt.

Combineer de klassiekers!

De echte kracht van Ethos, Pathos en Logos komt naar voren als je ze allemaal samen gebruikt. Een geloofwaardige expert (ethos), die een emoties oproept (pathos) met een sterk onderbouwd verhaal (logos). Dat is toch onweerstaanbaar?

Meer leren over sterke teksten schrijven? Check onze cursus overtuigend schrijven!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!