Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Hoe pas je de sensatie uit reality tv toe in je teksten?

By september 3, 2024No Comments

Hoe pas je de sensatie uit reality tv toe in je teksten?

alon winnen expert storytelling

Hoe pas je de sensatie uit reality tv toe in je teksten?

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon

alon winnen expert storytelling

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon

Als je actief bent op social media, ben je ongetwijfeld ooit een post tegengekomen over een realityserie als ‘Ex on the Beach’, ‘B&B Vol Liefde’ of ‘The Bachelor’. Logisch, want reality tv laat spraakmakende momenten zien. Hoe komt het dat de sensatie uit deze shows het zo goed doet op social media? En wat kunnen wij hier als copywriters van leren? Leg ik je uit!

Eén reden voor de populariteit van reality tv is de spiegel die het de kijker voorhoudt. Deze shows bieden een inkijkje in het leven van echte mensen, waardoor kijkers zich identificeren met de deelnemers. Daarmee houdt je jezelf een spreekwoordelijke spiegel voor. Want hoe zou jij in deze situatie reageren? Deze herkenbaarheid zorgt ervoor dat je emotioneel betrokken raakt. Een knap staaltje storytelling, dus. Eerder legden we je al uit waarom storytelling zo goed werkt.

Drama brengt samen

Dat realityseries vol zitten met sensatie, drama en intense emoties is geen geheim. Juist deze emotionele rollercoaster zorgt voor vermaak onder kijkers. De combinatie van liefde, drama en onverwachte wendingen zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. Want zoveel verschillende verhalen zijn spraakmakend!

Logisch dus, dat je er met je omgeving over in gesprek gaat. Met je collega’s tijdens de lunch op het werk bijvoorbeeld, maar ook op social media. De mogelijkheid om te reageren en te discussiëren over reality tv geeft namelijk een gevoel van gemeenschap onder kijkers. Fans delen hun mening, maken memes en quoten hun favoriete uitspraken uit de serie. Deze sociale interactie versterkt de betrokkenheid en zorgt ervoor dat de shows trending blijven.

Sensatie als inspiratiebron voor contentcreatie!

Klinkt gek, werkt goed. Want waarom zou je als copywriter of contentmarketeer geen gebruik maken van de hype van reality tv? Dat doe je bijvoorbeeld zo:

  • Schrijf een blog

Zit je middenin het nieuwste seizoen van je favoriete realityserie? Gebruik het dan als inspiratie voor een nieuwe blog! Zo schreven wij bijvoorbeeld al eens over de taalverbasteringen in B&B Vol Liefde.

  • Deel je ervaringen

Zat er een heel herkenbaar moment in een realityserie? Echt zo’n moment waarbij je denkt: ‘wow, zo had ik ook kunnen reageren!’? Deel het op je socialmediakanalen. Wie weet zijn er wel veel meer mensen die het een herkenbaar moment vonden. Zo pas je én een stukje storytelling toe, én zorg je meteen voor interactie met je volgers.

  • Maak een leuke socialmediapost

Op social media vliegen de realitymemes je om de oren. Dus past het binnen jouw merkidentiteit? Dan kun je best een grappige post maken met een leuke uitspraak uit je favoriete realityserie. Je zult zien: de likes stromen binnen.

Dus, wat hebben we geleerd?

Dat je de sensatie uit reality tv goed kunt gebruiken als inspiratiebron voor je content. Want zeg nou zelf, een vleugje storytelling maakt alles beter, toch?

Wil je meer leren over Storytelling? En hoe je jouw verhaal op net zo’n sensationele manier overbrengt als in je favoriete realityserie? Dan is onze Cursus Storytelling echt iets voor jou!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!