Wat zijn klantreferenties? 8 voorbeelden
Wat zijn klantreferenties? 8 voorbeelden
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els
‘Je moet wat referenties op je website zetten!’ Dat heb je vast wel eens gehoord. En je hebt daar waarschijnlijk ook wel een beeld bij. Maar wist je dat klantreferenties in heel veel vormen en maten komen? Misschien is er wel een ander type referentie dat veel beter bij jouw bedrijf past.
Om misverstanden uit de weg te helpen: wat wij klantreferenties noemen, wordt ook vaak testimonials, klantcases, reviews, case studies of succesverhalen genoemd. Hoe je het ook noemt, de basis van deze berichten is hetzelfde. Jij vertelt een verhaal over een klant met een probleem en de oplossing die jij bood. Of de klant vertelt wat de samenwerking met jou heeft opgeleverd.
Zo ziet een klantreferentie eruit
Een testimonial of referentie komt in veel verschillende vormen voor. Een greep uit de meest effectieve opties vind je hier!
-
Een citaat
De klassieker en waarschijnlijk de meest gebruikte vorm van klantreferenties. Een citaat is vaak een korte en krachtige uitspraak van een klant over jouw bedrijf of dienstverlening. Citaten hoeven niet perse geschreven te zijn: je kunt bijvoorbeeld ook een audiofragment of een filmpje op je site plaatsen.
-
Social testimonials
Als iemand iets op sociale media post over jou, je producten en diensten, kun je dat ook gebruiken als klantreferentie. Het grote verschil met een citaat is dat je hier niet om gevraagd hebt. En dat betekent ook dat je lezers ze als heel authentiek en geloofwaardig zien.
-
Influencer testimonials
Een variant daarop is een influencer testimonial: een beroemdheid of autoriteit op je vakgebied promoot jouw product of diensten. Het positieve gevoel dat mensen hebben bij de expert, straalt ook af op jouw product.
-
Succesverhalen
Niks is meer overtuigend dan succesverhalen, waarbij je echte mensen met echte vraagstukken en daadwerkelijk behaalde resultaten laat zien. Je neemt je potentiële klanten aan de hand mee langs een project: ze zien je werkwijze, de veranderingen die er door jouw werk bij een klant plaatsvinden en het (meetbare) eindresultaat.
-
Interviews
Interview je klanten over hun ervaringen met jouw product. Lezers zien dit vaak niet als een klantreferentie, zolang de gesprekken er natuurlijk uitzien en je niet te geforceerd jaagt op een complimentje.
-
Aantallen
Op een site zie je hoeveel mensen zich al ingeschreven hebben voor een workshop, hoeveel organisaties al bespaard hebben dankzij jouw oplossing of hoeveel vacatures er op je liggen te wachten. Je vindt deze subtiele vorm van testimonials overal terug.
-
Ratings en reviews
Ratings lijken een beetje op cijfers: op veel websites zie je ze voorbij komen. ‘Deze laptop krijgt 4 van de 5 sterren van 128 gebruikers’. De ratings worden vooral veel gebruikt door webshops en op sociale media. Ook Google Review wordt zo vaak toegepast op websites.
-
Aanbevelingen van vrienden
Niks is zo geloofwaardig als aanbevelingen die je krijgt van mensen uit je netwerk. We kennen allemaal de kracht van mond-tot-mondreclame. Mensen vertrouwen het oordeel van hun vrienden nog meer dan dat van een expert of van duizend online reviews.
Weten hoe je klantreferenties in kunt zetten voor jouw bedrijf?
We hebben alle tips over het schrijven van een perfecte klantreferentie gebundeld in ons nieuwste e-book. Van theoretische uitleg over hoe het werkt tot een makkelijk stappenplan én tips om je te behoeden voor valkuilen. Zo schrijf jij klantreferenties die je meteen nieuwe klanten gaan opleveren. Download ‘m nu!