WEKELIJKSE BLOGS SCHRIJVEN
Simone Visser, oprichter en eigenaar van Sipack, vertelt
Sipack verzorgt webshop fulfilment & customer support voor webshops in binnen- en buitenland. Voor Simone en Sipack schreven we wekelijkse SEO-blogs aan de hand van aangeleverde zoekwoorden of steekwoorden.
Simone over ons werk
“We wilden blogs om de vindbaarheid van onze website te verbeteren, zodat we daar meer aanvragen zouden krijgen. Ik blogde eerst veel zelf: dat was heel persoonlijk over wat we doen. Best moeilijk te verwoorden. Wij groeiden flink en ik kreeg het te druk om te bloggen. Toen vond ik Els. Na twee mailtjes met feedback zat ze er helemaal in. Van elk zoekwoord wist ze een heel leuk verhaal te maken dat ook nog eens heel relevant is.”
Simone over ons
“Els had al een pitch voor me geschreven en die in het Engels vertaald. De klik was er meteen. We waren iedere keer weer onder de indruk van de blogs: net alsof ik ze schrijf! Het enthousiasme spat eraf. Zonder dat ze me ooit heeft gezien, wist ze te vertellen wat we doen. Dat vergt inlevingsvermogen.
Als iemand me nu vraagt: weet je een tekstschrijver of vertaler? Els, van Letterdesk, die je moet hebben.”
HERSCHRIJVEN E-MAILTEMPLATES
Joyce van Leuven, Consumer Experience Manager van Philips Benelux, vertelt
De afdeling Personal Health van Philips stuurt vanuit haar klantenservice regelmatig e-mails naar consumenten. Ze zochten een manier om deze mails persoonlijker te maken en meer in lijn met de Philips-stijl te krijgen. Voor Joyce en Philips herschreven we de templates die klantenservicemedewerkers gebruiken om op de vragen van consumenten te reageren.
Joyce over ons werk
“We wilden de e-mails graag korter en krachtiger, en in een moderner jasje. Dat is ook de instructie die wij Kris en Els hebben meegegeven bij de eerste briefing, waarbij we ze hebben gevraagd één e-mail te herschrijven. Dat eerste resultaat beviel al goed! Daarna mochten ze het volledige project oppakken. We zijn uiteindelijk zeer tevreden met het eindresultaat.”
Joyce over ons
“Wij hebben de samenwerking met Kris en Els als zeer prettig ervaren. Ze stonden open voor onze feedback, communiceerden duidelijk en vriendelijk, en hielden zich goed aan de afgesproken deadlines. We waren heel blij met samenwerking en zouden het andere partijen dus zeker aanraden om samen te werken met Letterdesk.”
HERSCHRIJVEN BOEK
William Nijland, wijkagent in Nijmegen, vertelt
In het kader van Social Design Politie werkten kunstenaars en wijkagenten samen om de kloof tussen burgers en daklozen kleiner te maken. Wijkagent William was op zoek naar een schrijver die van de notities van de dakloze Marco een lopend verhaal kon maken. Dat verhaal werd, samen met de krabbels, een boek.
William over ons werk
“Ik zocht iemand die van de woordenbrij van een verslaafde man een verhaal kon maken. Zijn verhaal. Het verhaal moest in een boek. Met dat boek wilde hij in gesprek met jonge mensen om hen te behoeden voor een leven met drugs. De woordenbrij werd een boek, een goed boek. Els maakte er zijn verhaal van en voor ons werd het een boek vol drama en liefde.”
William over ons
“Els vertelde mij dat ze zich had voorgenomen om naast haar werk ‘iets’ te willen betekenen voor anderen. Ze heeft liefde voor haar vak. Dus als zij ja zegt, dan zet ze haar vakmanschap in, aangevuld met hart en ziel.”
Lees hier de online versie van het eindresultaat: Het onbewoogbare leven van een moeilijk opvoedbare jongen.
WEBTEKSTEN VOOR JURISTEN
Sam Derks, oprichter en jurist bij Waterdicht, vertelt
De website is voor juridisch dienstverlener Waterdicht hun visitekaartje. Ze wilden dat daar in toegankelijke taal voor iedereen duidelijk werd wat ze doen en waar ze voor staan. Kris schreef daarom de webteksten voor de website.
Sam over ons werk
“Juristen zijn vaak zakelijk en lang van stof. Dankzij de teksten van Kris stralen wij nu uit hoe we zijn: persoonlijk en benaderbaar. Ze wisten onze werkwijze en visie in korte, krachtige zinnen samen te vatten. Al snel stond de website zoals we ‘m voor ogen hadden. Daar zijn we nog steeds blij mee: hun teksten lezen als muziek.”
Sam over ons
“Kris en Els antwoorden snel op berichten en stellen goede, scherpe vragen. Ik zou Letterdesk aan iedereen aanraden. Juist ook aan bedrijven als energieleveranciers en advocatenkantoren die zichzelf nét anders in de markt willen zetten met luchtige en professionele teksten. Zodra we weer een opdracht hebben, zou ik die aan niemand anders uitbesteden dan aan Letterdesk.”
CREATIEVE WEBTEKSTEN
Harold & Ruud, creatieve doeners en makers bij Studio van Wanten, vertellen
Studio van Wanten zocht creatieve schrijvers die de vernieuwde website van pakkende teksten kon voorzien. Een goede partner die meedenkt over de inhoud, houdt van heldere taal en een verhaal een twist kan geven. Ondertussen hebben we de webteksten voor Studio van Wanten mogen schrijven maar worden we ook ingezet voor projecten/opdrachten voor verschillende klanten.
Harold & Ruud ons werk
“Via LinkedIn vonden we Letterdesk. Hun taal en manier van schrijven sprak ons gelijk aan. Het is lastig om een goede tekstschrijver te vinden, maar Letterdesk had al snel de juiste toon te pakken. We hadden direct een klik: teksten die ons beeld versterken en andersom. Daar zijn we nog steeds erg blij mee.”
Harold & Ruud over ons
“Vanaf het eerste gesprek hadden we een klik met Els: het voelde alsof we elkaar al een tijd kenden. We zijn kritisch, maar kunnen dan eerlijk tegen haar zeggen als we iets willen veranderen. Gelukkig zet Els ons ook aan het denken, want we hebben niet altijd gelijk ;). Ook staan we van haar werksnelheid te kijken: ze pakt vragen snel op en schakelt snel. We zijn blij dat we elkaar ontmoet hebben en raden iedereen Letterdesk aan, goede tekstschrijvers die inhoud laagdrempelig maakt voor de klant.”
WEBTEKSTEN VOOR STARTER
Saskia, oprichter en coach van De OrganiseerCoach, vertelt
Saskia wilde een website opzetten voor haar onderneming, maar merkte dat zelf teksten schrijven niet het professionele resultaat opleverde dat ze wilde. Daarom mochten wij aan de slag met de teksten voor haar website.
Saskia over ons werk
“Het ‘jonge’ sprak me meteen aan bij Letterdesk. Mijn website moest duidelijk, helder en echt ‘iets van nu’ zijn. Letterdesk wist webteksten af te leveren die, ondanks dat ik ze zelf niet geschreven heb, goed bij mij passen. Ze maken de juiste woordkeuzes en weten wat aanslaat bij de lezers.”
Saskia over ons
“De samenwerking met Letterdesk was erg prettig. Ik kon Els altijd bereiken en kreeg snel reactie. Vanaf het eerste gesprek wist ik dat het goed zou komen: Els luistert goed en is toegankelijk. Net als de teksten die ze schrijft. Ik krijg van mijn klanten dan ook positieve reacties op de website.”
HANDBOEK HERSCHRIJVEN
Marlie Sanders – HRM-adviseur
Voor gemeente Horst aan de Maas herschreven we het personeelshandboek. Dat bestond nog uit allemaal losse bestanden met verschillende auteurs, niveaus en stijlen. Wij voegden alle bestanden samen en herschreven en herstructureerden het bestand tot één leesbaar, begrijpelijk en goed toegankelijk geheel.
Marlie over ons werk
“Wij wilden een handboek dat compleet en goed leesbaar was. Alle inhoudelijke afspraken moesten echter onveranderd blijven. Wij zijn heel blij met het resultaat. We hebben gemerkt hoe belangrijk het is om goed met elkaar te blijven communiceren in een uitgebreid project zoals dit. Kris wees ons op stukken die meer toelichting nodig hadden en stelde kritische vragen over de inhoud. Die samenwerking met Kris verliep heel prettig.”
Marlie over ons
“Kris was meedenkend, kritisch en ging resultaatgericht te werk. Ze pakte zaken goed op en handelde ze ook snel af. Wij vonden dat heel fijn. De samenwerking met Letterdesk gaan we zeker bij anderen aanbevelen!”
WORKSHOP HELDER ZAKELIJK SCHRIJVEN
Deelnemers StartUp Nijmegen vertellen
Voor StartUp Nijmegen verzorgen we workshops Helder Zakelijk Schrijven. StartUp Nijmegen helpt startende ondernemers groeien met onder andere werkplekken, netwerken en gratis workshops. Aan de hand van ons e-book Helder Zakelijk Schrijven leren we ondernemers om goede en effectieve teksten te schrijven, met praktische tips en uitgebreide feedback op hun eigen werk.
Judith Linders:
“De combinatie van theorie en werken aan je eigen tekst maakt de workshop levendig en praktisch. Het enthousiasme en de deskundigheid van Els en Kris hebben me geholpen om de over mij-tekst voor mijn website eindelijk goed te verwoorden.”
Silke van Deelen:
“De workshop van Els en Kris is laagdrempelig en geschikt voor zowel beginnende als gevorderde schrijvers. Door hun persoonlijke advies is het zowel een aanrader voor mensen die (voor het eerst) hun eigen (web)teksten willen schrijven als voor ervaren tekstschrijvers die toe zijn aan een ‘opfrisworkshop’.”
Edwin Wiggers:
“Ik vond het een zeer waardevolle workshop! Els en Kris keken niet alleen taaltechnisch naar mijn tekst, maar ook naar de achterliggende boodschap. Daarmee zetten ze mij op scherp en werden mijn verwachtingen overtroffen.”
Clemens Kampert:
“Letterdesk leert om je tekst effectiever te maken voor de klant, personeel of zakelijke connecties, zonder dat de auteur zijn signatuur verliest.”
REFERENTIES SCHRIJVEN
Marieke Verhoeven – oprichter en eigenaar
Stempl is een bureau voor employer branding dat organisaties helpt om aantrekkelijk te zijn om voor te werken. Marieke Verhoeven ondersteunt bedrijven bij het werven en behouden van goede mensen. Voor Stempl schreven we klantreferenties voor de nieuwe website op basis van telefonische interviews.
Marieke over ons werk
“Ik vond het heel fijn dat Kris mijn klanten heeft gebeld en de referenties heeft geschreven in mijn eigen stijl. Het voelde voor mij een beetje gek om zelf met die klanten te bespreken wat ze van mij vonden. Doordat Kris dat gedeelte voor mij uit handen nam, kon de klant vrijuit praten over zijn ervaring met Stempl. Dat voelde onafhankelijker. En met een briefing kon ik toch heel duidelijk aangeven welke punten ik graag terug wilde zien. Ik was blij met de referenties, zowel qua inhoud als qua tekst. Die paste precies binnen mijn marges en stijl.”
Marieke over ons
“De flexibiliteit die Letterdesk biedt, werkt erg goed voor mij. Schrijven kan ik zelf ook, maar het kost mij te veel tijd. Ik doe er lang over om iets in geschreven tekst duidelijk te maken. Kris luistert goed en weet het verhaal in mijn hoofd structuur en focus te geven. Dat vertaalt ze naar een toegankelijke tekst die lekker leest. En vaak is dat precies wat ik wilde zeggen. Daarom blijf ik graag bij Letterdesk terugkomen.”
VERHALEN IN BEELD EN TEKST
Rens van Lanen – eigenaar VideoExpress, vertelt
VideoExpress had nog geen website, maar wilde er wel een. En daar hadden ze natuurlijk geweldige teksten voor nodig. Omdat ze Letterdesk al kenden én goede verhalen hoorden van anderen, planden ze een gesprek in. Wij schreven hun webteksten voor ze.
Rens over ons werk
“We weten bij VideoExpress veel van video’s maken, maar tekst is echt een apart specialisme. Kris wist ons verhaal goed te verwoorden en krachtig op papier te zetten. De teksten zijn precies geworden wat we wilden: we zijn heel blij met onze website.”
Rens over ons
“De samenwerking verliep fijn. Kris luisterde goed en stelde de juiste vragen die nodig waren om tot de kern te komen. Binnen een week was de eerste versie van de webteksten al klaar, heel snel! We zijn blij met onze samenwerking en hebben Letterdesk meteen bij een ander project betrokken.”
WORKSHOPS OP DE UNIVERSITEIT
Ming Ebbinkhuijssen, docent Communicatiewetenschap, vertelt
De opleiding Communicatiewetenschap van de Radboud Universiteit in Nijmegen verzorgt ieder jaar een cursus Professionalisering, waarin studenten via praktische workshops van alles leren over onderwerpen die ze tijdens hun studie of loopbaan kunnen gebruiken. Voor die cursus geven wij verschillende workshops, waaronder Helder schrijven en Persbericht Schrijven.
Ming over ons werk
“De workshops van Letterdesk sluiten perfect aan bij de opleiding. Studenten krijgen al veel wetenschappelijke schrijfvaardigheden aangeleerd, maar komen later ook terecht in communicatiefuncties of in de marketing of journalistiek. We merken daarom dat er veel behoefte is aan praktische schrijftips.”
Ming over ons
“We krijgen superpositieve reacties van de studenten. De workshops zitten altijd vol, dat zegt toch genoeg? De studenten geven aan dat ze de tips meteen kunnen toepassen in de praktijk. Het is fijn samenwerken met Els en Kris. Ze zijn flexibel en zorgen dat de workshops altijd precies aansluiten bij onze wensen.”
EXTRA HANDJES VOOR COMMUNICATIETEAM
Astrid Rutten, communicatieadviseur WerkBedrijf Rijk van Nijmegen, vertelt
De communicatieafdeling van arbeidsbemiddelingsbedrijf WerkBedrijf werkt op heel veel manieren aan de zichtbaarheid van de organisatie. Soms is het daarbij drukker dan op andere momenten, en kunnen ze wel wat extra handjes gebruiken. Dan vliegen ze ons in: bijvoorbeeld voor verslagen van evenementen of interviews met medewerkers en kandidaten.
Astrid over ons werk
“Kris heeft al heel wat artikelen voor ons geschreven. In het begin moesten we op inhoud nog af en toe bijsturen. Dat is heel logisch, maar werd al heel snel minder. Daar ontwikkelde ze zich snel in. Soms is het ook juist fijn om een gesprek samen te doen: iemand kan dan vragen stellen, en wij zijn er zelf bij en kunnen ons richten op de kandidaat.”
Astrid over ons
“Letterdesk werkt flexibel en snel. Dat past heel erg bij onze manier van werken. Het is nog altijd gelukt om een tekst binnen de deadline in te leveren. En Kris is een fijn mens om mee te werken: de samenwerking is heel goed en ze staat open voor tips (niet over schrijven, dat kan ze wel, maar over de stijl die bij ons past).”
TWEETALIGE WEBTEKSTEN
Hanneke Deen-van Tol – oprichtster Geboren Zwemmers, vertelt
Hanneke was voor haar nieuwe website op zoek naar tekstschrijvers die haar verhaal konden vertalen naar pakkende webteksten in het Nederlands en Engels. Naar aanleiding van een eerdere leuke kennismaking met Els, klopte ze bij Letterdesk aan. Wij gingen natuurlijk graag voor haar aan de slag!
Hanneke over ons werk
“Ik wilde een vaste lijn in mijn verhaal op de website van Geboren Zwemmers. Echt branding met tekst, dus. En dat is gelukt: de webteksten sluiten mooi aan bij wat ik wil vertellen. Ook de vertalingen waren helemaal top. Ik kan zelf wel wat Engels lezen en schrijven, maar het in elkaar zetten van een grammaticaal correcte tekst is iets anders. Dankzij Els komt mijn verhaal nu ook goed over in het Engels.”
Hanneke over ons
“Els luisterde heel goed naar mijn input en mijn verhaal. Ook daarbuiten verliep de samenwerking goed: we overlegden samen wanneer de teksten af moeten. Als er meer haast achter zat, kon Els snel schakelen. Dat werkt ontzettend prettig! Ik heb Letterdesk dan ook al aangeraden bij verschillende organisaties: als je op zoek bent naar tekstbranding en je verhaal goed wilt neerzetten, dan moet je bij hen zijn. Echt een goed tekst- en vertaalbureau.”