Effectieve teksten schrijven? Gebruik de PAS-formule!
Effectieve teksten schrijven? Gebruik de PAS-formule!
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Ken jij de PAS-formule al? Deze afkorting staat voor Problem-Agitate-Solve en is één van de meestgebruikte basis voor copywriters. Hoog tijd om daar eens wat dieper in te duiken dus.
Soms schrijft een tekst zichzelf: dan weet je al wat je wilt vertellen, hoe je dat gaat doen en als het helemaal meezit ook nog eens met welke woorden. Maar dat lukt je niet altijd. Een écht goede tekst schrijven is namelijk nogal een uitdaging. Je wilt er niet alleen voor zorgen dat je doelgroep je tekst begrijpt, maar ook nog eens dat jouw tekst wérkt. Een effectieve tekst dus, die de lezers aanzet tot actie.
Maar hoe doe je dat: een effectieve tekst schrijven? Copywriters en tekstschrijvers hebben daar allerlei trucjes en formules voor. Zo schreven we al eerder over het AIDA-model, dat bijvoorbeeld voor webteksten heel praktisch is. AIDA staat voor Attention-Interest-Desire-Action. Oftewel: trek de aandacht van je lezers, zorg dat ze jouw aanbod interessant gaan vinden, creëer een verlangen naar jouw product of dienst en zet je lezer uiteindelijk aan tot actie: klant worden!
Een andere veelgebruikte copywriting formule is de PAS-formule. Dit model focust op jouw oplossing voor de problemen van je doelgroep. Een hele praktische én krachtige formule, die gemakkelijk te gebruiken is. Benieuwd hoe jij dit model kunt gebruiken? Komt-ie!
De PAS-formule: zo werkt het
Het model bestaat uit drie onderdelen:
Problem
Normaal gesproken zijn wij heel positief ingestelde tekstschrijvers hoor, maar als je iets wilt verkopen of je doelgroep wilt overtuigen van jouw aanbod dan werkt het altijd goed om te focussen op een probleem. Waar zit jouw doelgroep mee? Dat kan een heel concreet probleem zijn (ik heb een goedwerkende laptop nodig) of juist wat abstracter (ik weet niet goed wat ik met mijn carrière wil).
Wat jouw dienst of aanbod ook is: je lost altijd een probleem op voor je doelgroep. De kunst is om dat probleem eerst zo goed mogelijk vast te stellen en daarna om het zó te beschrijven dat jouw doelgroep zich ook echt herkent in je teksten. Zo voelen ze zich aangesproken en zien ze meteen dat jij écht goed weet waar hun pijn zit.
Agitate
Nu is het tijd om te agiteren: je maakt het probleem nog nét wat erger. Confronteer je potentiële klanten met alle nadelige effecten van hun probleem. Je mag ze best met hun neus op de feiten drukken en inspelen op emoties, maar denk goed na over welke woorden je gebruikt. Overdrijf niet te veel!
Solve
Voor ieder probleem is gelukkig een oplossing. En in dit geval is dat jouw dienst of aanbod! Presenteer jezelf als de redder in nood die de pijn weg kan nemen van jouw doelgroep. Problem solved!
Zo pas je de PAS-formule toe
Stel: je bent boekhouder. Je helpt andere ondernemers om hun cijfers op orde te houden. Dan kun je de PAS-formule heel gemakkelijk toepassen op je homepage.
Problem: Als ondernemer weet je álles van je vakgebied. Maar cijfertjes? Daar snap je heel weinig van. En eigenlijk heb je geen tijd om je daar goed in te verdiepen.
Agitate: Heb je geen grip op je administratie en cijfers? Hoe kun je dan ooit je bedrijf laten groeien? Je weet immers niet precies wat er gebeurt. Iedere maand weer blijf je worstelen met die administratie: tijd die je veel beter had kunnen besteden aan iets waar je wél goed in bent.
Solve: Waarom schakel je geen boekhouder in? Die zorgt ervoor dat je administratie op orde is en dat je precies weet wat erin en eruit gaat. En dat geeft een hoop rust en ruimte. Zodat jij je weer kunt richten op het laten groeien van je bedrijf.
Hulp nodig?
Twijfel je over jouw eigen homepage? Doe de gratis quickscan en wij laten je zien welke verbeterpunten wij spotten. Geef je het liever helemaal uit handen? Neem dan contact met ons op en laat Letterdesk je homepagetekst schrijven!