Je website analyseren is key!
Je website analyseren is key!
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
Als mensen je website bezoeken, laten ze stiekem best veel informatie achter. Hoe ze op je site terechtkomen bijvoorbeeld, hoeveel tijd ze er doorbrengen en welke pagina’s ze bezoeken. Handig voor jou: want met deze info kun je je website analyseren en checken of jouw webteksten daadwerkelijk de aandacht trekken. Maar hoe pak je dat aan?
Eerder vertelden we je al hoe je de aandacht van online lezers vasthoudt. Hoe kun je vervolgens zien of je teksten echt werken? De mogelijkheden zijn eindeloos, maar met deze vijf opties kom je een heel eind!
Google Analytics
Google Analytics is één van de bekendste systemen om je website te analyseren. In dit online programma kun je eenvoudig checken of de verwachtingen van je website overeen komen met de daadwerkelijke resultaten. Heb je veel bezoekers op je website met een hoge conversie? Dan ben je goed bezig! Google Analytics geeft je ook veel andere nuttige feitjes, zoals:
- Hoe bezoekers op je website belanden;
- Hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op je website en op welke dagen ze actief zijn;
- Hoeveel bezoekers een bepaalde pagina bekijken en hoelang ze daar blijven;
- Wanneer bezoekers de site verlaten en wanneer ze juist doorklikken naar andere pagina’s.
Heatmaps
Een heatmap wordt ook wel een warmtebeeld of aandachtskaart genoemd. Zo’n map toont hoe bezoekers met hun vinger of muis over een webpagina bewegen: je kunt zien hoe ze scrollen, vegen of klikken. Verschillende kleuren geven aan op welk deel van het scherm de blik van de bezoeker het langst blijft rusten. Zo zie je in één oogopslag welke websiteonderdelen de meeste clicks en aandacht krijgen. Een extra tip: een veelbelovende tool die je kunt gebruiken om een heatmap te maken is Hotjar.
Eyetracking
De eyetracking-techniek wordt veel gebruikt in wetenschappelijke onderzoeken. Met software en opnameapparatuur volg je de oogbewegingen van een proefpersoon, zodat je kunt zien hoe ze een pagina bekijken. Zo zie je niet alleen welke onderdelen de meeste aandacht krijgen, maar weet je ook meteen in welke volgorde iemand de onderdelen op je website bekijkt. Super handig, maar wel complex: als je eyetracking als analysetool wilt gebruiken, schakel dan vooral een expert in!
A/B- of multivariatietesten
Ook kun je je website analyseren met A/B- of multivariatietesten. Bij een A/B-test leg je twee of meer alternatieven voor aan je bezoeker, om zo te kijken welke het beste scoort. Zo check je bijvoorbeeld makkelijk welke kop het vaakst aangeklikt wordt en welke dus het beste werkt. Je sitebezoekers weten namelijk het beste wat ze fijn vinden!
Bij een multivariatietest controleer je meerdere onderdelen van je site tegelijkertijd. Zo zie je duidelijk welke verschillende elementen van je website iets met elkaar gemeen hebben. Deze testen worden vaak uitgevoerd via tools als Google Optimize en VWO.
Ga in gesprek en vraag feedback
De vijfde en laatste optie is misschien wel het meest effectief: ga met je sitebezoekers in gesprek en vraag om feedback op je website! Je weet dan direct waarom ze je website te bezoeken én wat wel of niet werkt. Dit kun je heel makkelijk doen door bijvoorbeeld een panel op te richten of een mail te sturen naar je nieuwsbriefabonnees.
Kortom: of je nu op zoek bent naar kwalitatieve of kwantitatieve manieren om de teksten op je website te analyseren: met zo veel mogelijkheden is er altijd een manier die het beste bij jouw website en budget past!
Meer tips?
Naast online tips, delen we ook graag de beste schrijftips en de leukste taalweetjes met je. Kunnen we je helpen met je teksten? Neem dan contact met ons op!