Hoe zit het met SEO voor alternatieve zoekmachines?
Hoe zit het met SEO voor alternatieve zoekmachines?
Leestijd 7 minuten
Geschreven door Yannick
Leestijd 7 minuten
Geschreven door Yannick
Als we het over zoekmachine-optimalisatie of SEO hebben, denken we vaak aan Google. Maar kunnen we niet ook naar alternatieve zoekmachines kijken? Misschien is de aanpak daar wel heel anders. In deze blog lees je alles over de verschillende zoekmachines en de juiste SEO-stappen om te zetten.
De grootste zoekmachine (met enorme voorsprong) is Google, met een marktaandeel van 92% wereldwijd. Welke andere grote zoekmachines zijn er nog meer? We laten Baidu (een Chinese zoekmachine) en Yandex (een Russische) even achterwege, omdat we voor de Nederlandse en Engelse markt schrijven. Wat houden we dan over?
Er blijven vier interessante alternatieve zoekmachines over om in de gaten te houden:
- Bing
- Yahoo
- DuckDuckGo
- Ecosia
De grootste onder de alternatieve zoekmachines: Bing?
Laten we het eerst over Bing hebben, de zoekmachine van Microsoft. Met een marktaandeel van 2,8% is dit de grootste alternatieve zoekmachine. Meteen een interessante, omdat het de standaardzoekmachine van webbrowser Edge is. Daarnaast gebruiken Siri, Alexa en Cortana voor gesproken zoekopdrachten ook Bing. Al met al genoeg mensen om te bereiken!
Zoekwoorden werken anders in Bing dan in Google. Waar Google geen directe match met het zoekwoord meer zoekt, maar naar de context kijkt, focust Bing nog wel op directe matches. Staat het letterlijke zoekwoord in je titel? Dan zit je goed. Een zoekwoord dat niet letterlijk verwerkt is, maar bijvoorbeeld met synoniemen, is voor Bing niet goed genoeg.
Het bereik dat je hebt op sociale media helpt ook mee in de zoekresultaten van Bing. Hoe meten ze dat? Met zogenaamde social signals. Dat is feedback die jij als bedrijf krijgt via sociale media, bijvoorbeeld in de vorm van likes en reacties. Heb je meer bereik? Dan kom je dus automatisch hoger in de resultaten te staan.
Backlinks zijn voor beide zoekmachines even belangrijk, maar Bing analyseert ze op een andere manier. Een backlink is een link tussen twee sites die naar elkaar linken. Jij verwijst naar de website van je partner, en jouw partner verwijst ook weer naar jouw website. Hoe ouder de website waar je een backlink mee hebt, hoe sterker die is. Voor Bing is het ook slim om er zoveel mogelijk te hebben, omdat de hoeveelheid voor Bing belangrijker is dan de kracht van je backlinks.
Bereik je Yahoo-klanten
De standaardzoekmachine van Firefox is Yahoo, waardoor deze niet in de lijst kan ontbreken. Met een marktaandeel van 1,6% is deze alternatieve zoekmachine net wat minder populair dan Bing. Wat zijn de verschillen met Google? Het eerste verschil is een positief verschil: vanwege het kleinere marktaandeel is de concurrentie op Yahoo ook kleiner. Hoger in de zoekresultaten komen, kost dus minder moeite.
Ondanks dat Yahoo en Bing ieder eigen algoritmes hebben, lijken de zoekmachines veel op elkaar. Als je jouw tekst hebt geoptimaliseerd voor Bing, werkt dat vaak ook goed voor Yahoo. Links zijn in Yahoo nog belangrijker dan bij Bing of Google. Zowel inbound links (een link van een andere website naar jouw website) als backlinks hebben positief effect op je vindbaarheid.
Dan een tip waar je niet meteen iets mee kunt helaas: Yahoo hecht veel waarde aan de leeftijd van sites. Hoe langer jij jouw websiteadres in gebruik hebt, hoe betrouwbaarder de zoekmachine het vindt.
DuckDuckGo zet privacy boven alles
DuckDuckGo is een relatief nieuwe en snelgroeiende alternatieve zoekmachine die gefocust is op privacy. Het is net zoals Google en Bing een zoekmachine die ook een eigen browser heeft, maar toch is de aanpak heel anders. Met een marktaandeel van 0,5% is dit geen grote zoekmachine, maar wel een met een bijzondere doelgroep. Om het in perspectief te zetten: een marktaandeel van een half procent is nog steeds goed voor meer dan 100 miljoen zoekopdrachten per dag. Niet verkeerd!
De zoekmachine maakt geen gebruik van gebruikersgegevens. Maar wat betekent dat voor SEO? Werken met specifieke zoekwoorden is de beste optie. De zoekmachine weet bijvoorbeeld niet vanuit welk land er gezocht wordt, want die informatie wordt niet opgeslagen. Het toevoegen van een stadsnaam werkt daarom goed.
DuckDuckGo is partner van Bing, waardoor linkbuilding goed werkt. Omdat Bing ook socialmedia-links meeneemt, werken die voor DuckDuckGo ook.
Ecosia plant bomen
De laatste zoekmachine die we bespreken is Ecosia. Met een marktaandeel van 0,32% is dit de kleinste van de alternatieve zoekmachines. Deze zoekmachine is niet gericht op privacy, zoals DuckDuckGo, maar op duurzaamheid. De winst die de zoekmachine maakt, gaat naar het planten van bomen. Het bedrijf verdient net zoals alle andere zoekmachines geld met clicks op advertenties, maar het bedrijf heeft geen winstoogmerk.
Heeft dat nog invloed op jouw SEO-aanpak? Eigenlijk niet. Ecosia heeft op dit moment geen eigen servers, maar maakt gebruik van die van Bing. Optimaliseer je voor Bing, dan optimaliseer je dus ook automatisch voor Ecosia (en DuckDuckGo!)
Ga voor relevantie met alternatieve zoekmachines
Wil je optimaliseren voor alle zoekmachines tegelijk? Omdat Bing en Google anders omgaan met zoekwoorden is dat helaas niet mogelijk. Maar het is wel fijn dat je met optimaliseren voor Google meteen het allergrootste deel van het internet meeneemt.
Al die verschillende alternatieve zoekmachines en manieren van werken kunnen verwarrend zijn. Is er dan niet één tip die altijd werkt? Gelukkig wel! Bedenk altijd dat jouw lezers mensen zijn die met een vraag zitten. Ze gebruiken een zoekmachine omdat ze een antwoord willen vinden op die vraag. Als jij relevante content op je website zet en op die manier zo veel mogelijk vragen beantwoord, is dat prettig voor lezers.
Vat je die relevante vragen en antwoorden ook nog eens in de juiste zoekwoorden? Dan zit het wel goed met je organische zoekverkeer! Hulp nodig bij het schrijven van fijne geoptimaliseerde teksten? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag! Wil je nog meer inspiratie of schrijftips in je inbox?