Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Het script voor een explainer-animatie

By april 25, 2023oktober 3rd, 2023No Comments

Het script voor een explainer-animatie

Het script voor een explainer-animatie

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Annemarie

alon winnen expert storytelling

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon

Tegenwoordig zijn explainers helemaal in: video’s waarin je in een paar minuten je (nieuwe) product of dienst uitlegt. Zo spreek je je publiek in korte tijd doelgericht aan en zet je ze aan tot actie. Superleuk natuurlijk én goed voor de views. Hoe je zo’n explainer aanpakt, lees je hier!

Dus: je hebt een product of dienst die je in het zonnetje wil zetten. Het belangrijkste is natuurlijk om te weten waar je het precies over wil hebben. Maar waar begin je? Hoe maak je er een goed verhaal van? Wat vertel je wel? Wat vertel je niet? En waar focus je op? Hoe moet het geheel eruitzien?

De antwoorden op deze vragen bundel je in een explainer-script. Ik heb een handig stappenplan dat ik doorloop om dat script te schrijven en de video vorm te geven. Zo blijft het behapbaar!

  1. Get to the point

Met een explainer moet je in korte tijd goed uitleggen waar jouw bedrijf voor staat of wat je nieuwe product precies inhoudt. De eerste stap is om kort en krachtig op te schrijven wat je wil zeggen. Dus je beschrijft de kernboodschap, maar houdt het beknopt. Schrijf bijvoorbeeld puntsgewijs of in enkele korte zinnen op wat je wil zeggen. Less is more!

  1. Kies één vorm

Er zijn veel manieren om je boodschap over te brengen. Net als bij de vorige stap, is het hier ook belangrijk dat je keuzes maakt. Want als er te veel toeters en bellen aan je verhaal zitten, dan komt je boodschap niet over. Hier een paar voorbeelden van mogelijke explainervormen:

  • Voice-over met figuren en andere visuele ondersteuningen: dit zorgt voor makkelijker te begrijpen content. Ideaal voor ingewikkelde onderwerpen met veel cijfers!
  • Karakters met een voice-over: in deze explainer laat je karakters je verhaal beleven, wat zorgt voor empathie bij je kijkers. Ideaal als je bijvoorbeeld de pijnpunten van je publiek wil aankaarten en een oplossing wil laten zien.
  • Karakters zelf het verhaal laten vertellen: lijkt een beetje op de vorige optie, maar hierbij zorg je voor interactie tussen karakters en kijkers.
  • Gebruikmaken van metaforen: door bijvoorbeeld klantreizen als een achtbaanrit uit te beelden of keuzemogelijkheden als een jungle te visualiseren, zet je met beeld je verhaal kracht bij. Houd het wel luchtig en laagdrempelig, zodat je verhaal te volgen blijft!
  1. Denk in scènes

Nadat je bedacht hebt wat er in de video moet komen en welke videovorm je kiest, volgt een moeilijke stap. Het verhaal wordt namelijk opgeknipt in meerdere scènes. Iedere scène heeft een eigen doel, en alle scènes samen vormen het verhaal. Er moet dus een wisselwerking zijn tussen de scènes. Maar dat niet alleen: er moet ook een wisselwerking zijn tussen de scènes en de voice-over.

Het verhaal wat je wil vertellen, wordt over het algemeen namelijk verteld door een voice-over. Een veelgemaakte fout is dat het script voor de voice-over klaar ligt en dat er dan een animatie bij wordt bedacht. Terwijl je juist wil dat de scènes en voice-over elkaar versterken! Laat beeld en tekst dus altijd goed samenwerken.

  1. Gebruik duidelijke woorden

Nu gaan we echt bezig met het daadwerkelijke schrijven. Misschien wel de belangrijkste en direct de lastigste tip van allemaal: schrijf duidelijk, want makkelijke taal in marketing werkt. En wie zijn de boegbeelden van duidelijke taal? Jip en Janneke natuurlijk! Iedereen kan Jip-en-Janneke-taal volgen, hoe ingewikkeld de inhoud ook is. Gebruik dus geen jargon, lange zinnen of ingewikkelde vragen. Bang dat mensen afhaken? Gebruik dan leuke animaties en humor!

  1. Trek je publiek mee het verhaal in

Probeer te denken als een filmmaker. Denk aan je favoriete film of serie. Wat is daar zo goed aan? Probeer dit mee te nemen. Je gaat het probleem schetsen en dit oplossen met jouw product of dienst. Laat zien aan de kijker wat jij hebt geleerd, wat de kijker kan leren en daag de kijker uit!

Tot slot sluit je af met de kernboodschap. Combineer deze met een call to action (CTA). Wat moeten de kijkers doen nadat ze dit gezien hebben?

Succes!

Succes met het schrijven! Vergeet niet: schrijven is schrappen en een beetje (veel) herschrijven. Hopelijk heb je wat aan ons stappenplan.

Loop je toch vast bij een of meerdere van deze stappen? Niet getreurd, wij helpen je graag met het schrijven van een script of andere teksten! Neem contact met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!