Vanzelfsprekendheid: overtuig met vertrouwen
Vanzelfsprekendheid: overtuig met vertrouwen
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris
Wat heb je nodig voor een overtuigende tekst? Het vertrouwen van je lezer. Want hoe meer een lezer je vertrouwt, hoe eerder deze iets van je aanneemt. In dit blog laten we zien hoe je overtuigt met vertrouwen.
Consumenten moeten constant keuzes maken: welk merk pindakaas koop je? Wat vind je belangrijker bij een nieuwe auto: duurzaamheid of uitstraling? Koop je die dure cursus om te leren beleggen of ga je een gratis Instagram-account volgen met tips? Ook in de B2B-markt draait alles om keuzes. Welke diensten besteed je uit als bedrijf? En kies je dan op basis van kosten of juist expertise?
Zo zie je: bij veel beslissingen worden we beïnvloed. Door de mensen om je heen, door je eigen overtuigingen, maar ook door marketingcampagnes. Want bedrijven en merken doen altijd hun uiterste best om hun doelgroep te overtuigen voor hen te kiezen, en niet voor de concurrent.
Wil jij in je marketingstrategie ook je doelgroep overtuigen? Dan kun je allerlei overtuigingstechnieken gebruiken. Eén van die technieken is het wekken van vertrouwen bij je doelgroep. En die techniek leent zich perfect om te gebruiken in je marketingteksten. Wij leggen je uit hoe dat werkt.
Zo overtuig je met vertrouwen
Als je iemand vertrouwt, laat je je ook beter beïnvloeden door diegene. Je gaat er namelijk van uit dat die persoon het beste met je voor heeft en precies weet wat jij nodig hebt. “Als X het zegt, dan is het vast goed!”. Als merk of bedrijf is dat dus precies wat je wilt bereiken.
Je kunt verschillende beïnvloedingstechnieken gebruiken om vertrouwen te wekken bij je lezer. Dit zijn er een paar:
Sociale bevestiging
Eén van de beïnvloedingsprincipes van psycholoog en marketinggoeroe Cialdini is ‘sociale bevestiging’. Hoe dat werkt? Heel simpel. Mensen zijn kuddedieren. Zien ze dat andere mensen dezelfde keuzes maken, dan wekt dat vertrouwen.
Hoe pas je dat toe in je marketing? Laat bijvoorbeeld veel positieve reviews zien van jouw product of dienst. En soms zit vertrouwen ‘m ook gewoon in aantallen. Laat zien dat bepaalde items heel populair zijn onder je klanten. “Deze dienst is dit jaar al meer dan 1.000 keer verkocht.” Dan móet het wel een hele goede dienst zijn, toch?
Meer weten over Cialdini en zijn beroemde overtuigingsprincipes? We schreven er al eerder een blog over.
Autoriteit
Nog een principe van Cialdini: gebruik autoriteit. Want als iets vertrouwen uitstraalt, dan zijn het wel professionals en experts. Als die jouw product of dienst aanraden of gebruiken, dan weten je klanten dat het goed zit.
Ook jij kunt jezelf profileren als de expert in jouw vakgebied. Bijvoorbeeld door veel kennis en tips te delen en zichtbaar te zijn. Of laat andere experts aan het woord over jouw aanbod. En wat dacht je van keurmerken en certificaten? Ook die laten autoriteit zien en wekken vertrouwen.
Begrijp je klant écht
Iedereen heeft graag het gevoel dat ze begrepen worden. Jij toch ook? Hoe meer klanten het idee hebben dat jij ze écht begrijpt, hoe meer ze jou vertrouwen. Duik dus goed in de leefwereld van je doelgroep. Waar lopen zij tegenaan? Wat zijn hun problemen? Laat zien dat jij precies weet hoe zij zich voelen. Hoe meer je voelt als één van hen, hoe meer vertrouwen je wekt!
Dit kun je bijvoorbeeld toepassen door in je teksten altijd te focussen op het probleem van je doelgroep, hoe vervelend dat is en hoe jij dat op gaat lossen. Schrijf altijd vanuit je doelgroep, in plaats van vanuit jouw bedrijf of merk.
Benoem overduidelijke zaken
Een laatste manier waarop je vertrouwen wekt en laat zien dat je jouw klanten goed begrijpt, is door met bepaalde woorden te bevestigen dat iets klopt. Ook als het een open deur is.
- Natuurlijk zijn de verzendkosten gratis.
- Vanzelfsprekend is een offerte altijd vrijblijvend.
- En uiteraard denken we graag met je mee.
Deze woorden wekken vertrouwen! En gebruik je ze niet? Dan heeft je lezer misschien het idee dat je ze niet serieus neemt. Nu laat je zien dat jij snapt dat je lezer snapt dat verzendkosten altijd gratis horen te zijn. Snap je? Zou je alleen maar zeggen ‘de offerte is altijd vrijblijvend’, dan heb je kans dat je lezer denkt: ‘het zou ook wel héél raar zijn als ik meteen vast zou zitten aan de prijs uit die offerte’.
Meer tips?
Meer weten over hoe je overtuigt met vertrouwen of andere manieren? En hoe je een tekst schrijft die je doelgroep raakt én tot actie aanzet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor wekelijkse tips!