Skip to main content
Blogposts

Online lezers vasthouden doe je zo!

By september 21, 2021No Comments

Online lezers vasthouden doe je zo!

Yannick portret

Online lezers vasthouden doe je zo!

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Yannick

Yannick portret

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Yannick

Het zal je niet verbazen dat het lezen van teksten op papier anders is dan online. Waar ligt dat aan? En hoe zorg je ervoor als bedrijf dat je ook online lezers weet te boeien? In deze blog leg ik je uit waar je op moet letten en waar je aan moet denken om online lezers te overtuigen van jouw verhaal.

Misschien merk je het zelf ook: een tekst lezen op een beeldscherm voelt heel anders dan het lezen van een tekst op papier. Dat heeft een paar redenen. Een beeldscherm bestaat bijvoorbeeld uit pixels, waardoor je ogen meer hun best moeten doen om de letters te lezen. Het licht van een beeldscherm maakt je ogen ook vermoeider dan papier. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat je langzamer leest op een beeldscherm.

Maar waarom is dit interessant voor een tekstschrijver? Omdat mensen er ongeduldig van worden! Een beeldschermlezer raak je veel sneller kwijt dan een papieren lezer. Daar kan de lezer zelf niks aan doen, maar jij als schrijver kunt wel ingrijpen. Er zijn namelijk een paar slimme trucjes die je in je teksten kunt toepassen waardoor online lezers wél geïnteresseerd blijven in je teksten.

Online lezers overtuigen

Waar moet je dan precies op letten als je online lezers bij de les wilt houden? Er zijn drie belangrijke elementen waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een online tekst.

1. Let op de vouwlijn!

Vouwlijn? We zijn toch niet aan het strijken? Dat klopt, maar in de online marketing is de term fold veel gebruikt. Een webpagina past namelijk nooit helemaal op een beeldscherm of smartphone. Het deel dat mensen meteen zien als ze op je homepagina terecht komen, zit boven the fold, de rest valt daaronder.

Wat moet je daar dan mee? Zorg dat de allerbelangrijkste informatie altijd boven de vouw staat. Mocht een online lezer dan geen zin hebben om naar beneden te scrollen, hebben ze belangrijkste tekst al gelezen!

2. Bereid je voor op scanners

Online lezers hebben dus weinig geduld voor lange teksten. Het gevolg? Een lezer die gaat ‘scannen’. Bij deze leestechniek lees je niet alle tekst, maar zoek je naar relevante woorden en zinnen en lees je de tekst daar omheen.

Hoe los je dit op? Werk met tussenkopjes! Een korte zin die boven de rest van de tekst uitstijgt, roept automatisch de aandacht. Als de tussenkop dan ook nog eens bestaat uit relevante woorden die passen bij het hoofdonderwerp van je tekst, worden online lezers meteen enthousiast.

Dikgedrukte woorden worden ook steeds vaker gebruikt om de aandacht van scannende lezers vast te houden. De woorden vallen gewoon meer op dan andere woorden, waardoor je de aandacht van je lezers kunt sturen.

3. Rustig inleiden is verleden tijd

Een tekst rustig beginnen met een anekdote om je lezers te betrekken bij je verhaal, is helaas niet de juiste aanpak om online lezers aan je tekst te binden. Dat gaat namelijk te langzaam. De belangrijkste informatie moet écht als eerste naar voren komen.

Hoe doe je dat? Door te lenen uit de journalistiek. Journalisten schrijven al sinds jaar en dag oprolbaar: de eerste alinea is het allerbelangrijkste en daar staat de ook meteen de boodschap van je tekst. Dat is bij online teksten niet anders. Door dit toe te passen, weet je ook zeker dat alle belangrijke informatie boven de vouw van je webpagina staat!

Bijzondere online lezers

Niet alle online lezers zijn hetzelfde. Mobiele lezers gedragen zich weer anders dan lezers op een computer. Een smartphone laat veel minder tekst per keer zien dan een groter beeldscherm, waardoor je weer anders moet schrijven. De truc is eigenlijk heel simpel: kort, korter, kortst.

We hebben drie tips voor je om een tekst te schrijven waar een smartphonelezer blij van wordt.

  1. Maak je zinnen korter. Ken je die knoppen die je altijd tegenkomt op mobiele sites? Daar staat ‘mail ons’, of ‘meer weten’. Niet: ‘Stuur ons alsjeblieft een e-mail’, of ‘Wil je meer weten over ons product?’. Zulke lange zinnen werken op een mobiele telefoon averechts.
  1. Zorg voor een rustige tekst. Dat doe je door korte alinea’s te schrijven die omringd zijn met veel witregels. Dat maakt het scrollen voor een online lezer makkelijker en je voorkomt de zogenaamde wall of text: een ellenlange alinea waar je secondenlang doorheen moet scrollen.
  1. Gebruik de gebiedende wijs. Dit is een ideale oplossing voor twee problemen. De gebiedende wijs is niet alleen korter, maar zet je lezers ook aan tot actie. En dat is precies wat je wil van een online lezer. Let er wel op dat je niet een héle tekst in de gebiedende wijs schrijft, want dat leest erg onprettig.

 

Aan de slag!

Met deze tips kun jij de aandacht van beeldschermlezers en smartphonelezers urenlang vasthouden. Wil je meer tips lezen of weten hoe je diezelfde lezers ook nog eens overtuigt van jouw bedrijf of product? Lees dan onze blog over overtuigingsstrategieën.

Weet je niet zeker of je teksten wel kort genoeg zijn om die moeilijke online lezers bij de les te houden? Wij kijken met liefde en plezier met je mee! Neem contact met ons op en wij controleren je teksten.

Meer schrijftips?

Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!