Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale mediaUncategorized

Content repurposing: zo hergebruik je jouw bestaande content

By juni 25, 2024No Comments

Content repurposing: zo hergebruik je jouw bestaande content

Content repurposing: zo hergebruik je jouw bestaande content

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Els

Writer’s block of even geen tijd voor een brainstorm en frisse ideeën? Zet dan je bestaande content slim in! Content repurposing, noemen we dat ook wel: je oude, populaire content nieuw leven inblazen. Bespaart tijd en moeite, is goed voor je SEO én helpt je een breder publiek bereiken. What’s not to like? Lees hier hoe je meer haalt uit jouw bestaande content.

Wat is content repurposing?

Content repurposing is een chique term voor het hergebruiken van je bestaande teksten. In plaats van elke keer iets nieuws verzinnen, geef je de pareltjes die je al hebt gemaakt een tweede leven. Bijvoorbeeld door je blogpost om te toveren tot een video. Of infographic. Of socialmediapost. Het grote voordeel? Je bespaart een hoop tijd en energie, en je content staat opnieuw in de spotlight.

Bovendien bereik je zo een breder publiek: je biedt jouw kennis op verschillende vormen aan, passend bij de wensen van verschillende doelgroepen.

Voorbeelden van content repurposing

  • Socialmediasnippets
    De meest gebruikte vorm van repurposing is waarschijnlijk de socialmediasnippet. Deel korte citaten, feiten of tips uit je blog op social media. Denk aan een afbeelding met quotes, korte video’s of korte stukjes tekst met een link naar je volledige blog. Door regelmatig snippets van je content te delen, blijf je top-of-mind bij je volgers en trek je verkeer naar je website.
  • Interactieve content
    Daarop voortbordurend: maak interactieve elementen van je content. Maak bijvoorbeeld een quiz over je blogpost. Zo betrek je je lezers actief bij je content.
  • Blog naar video
    Zet je populaire blogposts om in video’s. Van een korte animatie met de belangrijkste punten uit je blog gevisualiseerd tot een professionele video waarin je de inhoud laat zien: je kunt het zo uitdagend maken als je zelf wilt. Met video bereik je vaak een ander publiek dan met je blog. En video’s scoren bijvoorbeeld op platforms als YouTube, waar je met je blog niet terechtkomt.
  • Infographics
    Visualiseer je lange, uitgebreide artikel in een beeldende samenvatting! Infographics zijn ideaal als je statistieken, processen of complexe informatie op een eenvoudige en aantrekkelijke manier wilt presenteren. Die afbeeldingen kun je dan weer delen op Pinterest en LinkedIn.
  • Podcasts
    Ze worden nog steeds populairder! Met podcasts bereik je een publiek dat liever luistert dan leest. Je kunt je blogposts letterlijk voorlezen of de kernpunten samenvatten en hier een gesprek van maken.
  • E-books en whitepapers
    Heb je meerdere blogs over hetzelfde onderwerp? Bundel deze dan in een uitgebreide gids of een e-book. Zo kan je publiek diepgaand kennismaken met het onderwerp. Je kunt ze gratis aanbieden, maar je ziet ook nog vaak dat e-books en whitepapers gebruikt worden als lead magnets om e-mailadressen te verzamelen voor je mailinglijst.

Grote kans dat je veel van bovenstaande ideeën al kent. Meer out-of-the-box tips? Lees verder!

Innovatieve manieren van content repurposing

  • Webinars en online workshops
    Organiseer webinars of online workshops gebaseerd op je populaire blogposts. Zo kun je dieper ingaan op het onderwerp en er met je publiek over praten.
  • User-generated contentcampagnes
    Als het bij je bedrijf en product of dienst past, kun je jouw publiek ook aanmoedigen om hun eigen versies van je content te maken. Van reacties op een blog tot socialmediaposts: organiseer een wedstrijd of challenge om dit te stimuleren, waarbij je de beste inzendingen op je eigen platform deelt.
  • Visual storytelling
    Gebruik de kernpunten van je blogposts om korte, boeiende video’s te maken voor platforms zoals Instagram Stories of TikTok. Deze platforms zijn ideaal om op een visuele en dynamische manier verhalen te vertellen en een jonger publiek te bereiken.
  • Email mini-cursussen
    Maak van je lange artikelen of e-books een reeks korte e-mails en bied deze aan als een gratis mini-cursus. Dit houdt je publiek betrokken en geeft ze waardevolle content in hapklare brokken. Elke dag een oefening betrekt je lezer ook nog beter bij de content.

Zitten hier tips bij die jij kunt gebruiken om je bestaande content maximaal te benutten en op een frisse, boeiende manier te presenteren aan je publiek? Dan wordt het dus alleen een kwestie van toepassen! Hoe? In ons volgende blog geven we je een stappenplan om de beste pareltjes te hergebruiken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!