Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Stappenplan voor content repurposing

By juli 2, 2024No Comments

Stappenplan voor content repurposing

Stappenplan voor content repurposing

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Waarom steeds weer het wiel opnieuw uitvinden? Heb je een goed blog geschreven, gebruik het dan ten volste! Content repurposing, noemen ze dat. Je gebruikt je bestaande content in een nieuw jasje. Maar hoe doe je dat? Volg dit stappenplan voor content repurposing en haal het maximale uit je werk!

Eerst even lezen wat content repurposing ook alweer is? Dat kan in ons eerdere blog!

Stap 1: Bepaal wat je beste content is

Bepaal welke content het beste presteert. Bijvoorbeeld met analysetools zoals Google Analytics, SEMrush of Ahrefs. Ontdek welke artikelen, video’s of socialmediaposts de meeste bezoekers trekken en betrokkenheid genereren. Schrijf de onderwerpen en het type content op. Zo weet je welke content de moeite waard is om opnieuw te gebruiken.

Stap 2: Kies het beste format

Nu je weet welke content goed presteert, kun je beslissen in welke nieuwe formats je jouw bestaande content kunt gieten. Denk hierbij aan de doelstellingen van je content en de doelgroep dat je wilt bereiken.

Lees in ons eerdere blog over content repurposing voorbeelden van formats.

Eén van de grootste fouten bij content repurposing is te veel vertrouwen op maar één format. Het lijkt misschien overzichtelijk en makkelijk om van al je blogposts socialmediasnippets te maken, maar zo beperk je jezelf én je bereik. Probeer verschillende formats zoals podcasts, infographics en video’s om diverse doelgroepen aan te spreken. Je merkt dan vanzelf weer wat goed werkt voor jouw organisatie en doelgroepen!

Stap 3: Aanpassen en inhoud vernieuwen

Je weet nu welke content je gaat gebruiken en hoe je deze gaat toepassen. Dan moet je de inhoud dus aanpassen aan het nieuwe format of nieuwe content toevoegen. Denk aan het herschrijven van een tekst, het toevoegen van visuals of je tekst actualiseren met nieuwe informatie en inzichten.

Zorg ervoor dat de gerecyclede content aansluit bij de verwachtingen en behoeften van je nieuwe publiek. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Video’s: script je video, voeg visuals en animaties toe om het visueel aantrekkelijker te maken.
  • Infographics: maak complexe informatie makkelijker met aantrekkelijke visuals om de kernpunten over te brengen.
  • Podcasts: maak het gesprek natuurlijk en voeg anekdotes en extra informatie toe om het interessant te houden. Misschien kun je een gastspreker uitnodigen?
  • E-books en whitepapers: bundel gerelateerde blogposts en voeg uitgebreide analyses en case studies toe.

Een veelgemaakte fout is content simpelweg kopiëren en plakken zonder aanpassing. Wat goed werkt in een blogpost, werkt misschien niet in een video of podcast of op social media. Pas daarom de toon, stijl en lengte van je content aan. Zo weet je zeker dat deze goed aansluit bij het nieuwe format en de verwachtingen van je publiek.

Stap 4: Promoot je gerecyclede content

Niet vergeten: je repurposed content ook onder de aandacht brengen! Deel je content op de juiste kanalen, zodat deze ook gezien én gedeeld kan worden. Bijvoorbeeld zo:

  • Social media: deel je content op je socialmediakanalen en moedig je volgers aan om het te delen. Heb je van een blog een video gemaakt? Dan zijn YouTube en TikTok ineens wél kanalen voor je content.
  • E-mailmarketing: stuur je nieuwe content naar je e-maillijst.
  • SEO: optimaliseer je nieuwe content voor zoekmachines en AI-tools om organisch verkeer te genereren.
  • Betaalde advertenties: soms zijn betaalde campagnes een goede manier om op een nieuw platform je eerste bereik te creëren.

Met deze stappen haal je het meeste uit je bestaande content. Meer weten over contentmarketing en zoveel mogelijk uit je teksten halen? Volg onze workshop contentmarketing of neem contact met ons op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!