(E-book) Gratis aandacht met een goed verhaal

(E-book) Gratis aandacht met een goed verhaal

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Gratis aandacht, wie wil dat nu niet? Jouw organisatie groot in de krant met een mooi verhaal, een filmcrew over de vloer om je nieuwste innovatie goed in beeld te brengen of je doelgroep die jou als expert hoort in een radioshow om toelichting te geven op een nieuwsontwikkeling. Positief voor je imago en ‘helemaal gratis’. Maar hoe kom je aan die free publicity?  

Meteen naar het e-book? Scroll naar beneden!

Free publicity is media-aandacht waar je niet voor betaalt: van mond-tot-mondreclame tot een interview in De Volkskrant. Maar free is natuurlijk niet helemaal free. Die aandacht komt niet zomaar aanwaaien: het vergt een investering van je tijd en energie om een goed verhaal de wereld in te krijgen. En in tegenstelling tot een advertentie kun je bij free publicity vaak niet helemaal bepalen hoe jouw verhaal naar buiten wordt gebracht, daarvoor ben je afhankelijk van een journalist. Waarom het toch loont? De kwaliteit van aandacht is veel hoger: je boeit je doelgroep met authentieke verhalen, waardoor je ze sneller overtuigt.

Wat is nieuws?

Niet alles wat je als bedrijf of organisatie naar buiten wilt brengen, zal meteen de interesse van journalisten wekken. Een verhaal mag niet alleen jouw commerciële belangen dienen. Nieuwswaarde is voor journalisten een sleutelwoord. Belangrijk daarbij is actualiteit: je verhaal moet een actuele aanleiding hebben. Dat kan iets zijn dat in het nieuws is, of een ‘gefabriceerde’ actualiteit als een eigen persconferentie, een opening van een nieuwe vestiging of de start van een nieuw project. Heb je zelf geen nieuws? Verbind je bedrijf dan aan een actuele gebeurtenis of profileer jezelf als expert op je vakgebied, zodat journalisten je weten te vinden als ze een artikel schrijven over jouw onderwerp.

Persbericht sturen

Denk goed na over naar wie je jouw verhaal stuurt. Staar je niet blind op de grootte van het medium, het is vooral belangrijk dat jouw verhaal bij je doelgroep belandt. Onderschat ook de minder mainstream media niet: blogs kunnen bijvoorbeeld een grote groep volgers hebben met een enorme betrokkenheid bij het onderwerp.

Persbericht verstuurd? Houd dan goed in de gaten wat ermee gebeurt: welke media nemen het over en hoe doen ze dat? In welke mate is jouw boodschap overeind gebleven in de artikelen? Na een tijdje krijg je meer inzicht in de werkwijze van diverse redacties en weet je precies wat effect heeft en wat niet. Vergeet ook niet de impact van je bericht te vergroten door je nieuws op je eigen communicatiekanalen te delen.

Meer tips over gratis aandacht?

In ons e-book ‘Gratis aandacht voor je organisatie’ geven we je handvaten hoe je met jouw nieuws de aandacht van journalisten trekt. Want met samen meer dan 10 jaar ervaring in de communicatie én de journalistiek weten wij precies wat journalisten interessant vinden en hoe je met jouw nieuws de aandacht kunt krijgen.

 

Download hier je e-book: Gratis aandacht voor je organisatie met een goed verhaal

Wij schreven meer e-books, onder andere over zakelijk bloggen en het perfecte persbericht.

× App ons!