Blogposts

Zo schrijf je die killer-kop

kop schrijven

Wat is het eerste dat mensen lezen van je verhaal? Juist: de kop. Die moet dus de aandacht trekken en je lezer verleiden om ook de rest te lezen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een goede kop schrijven?

Een pakkende titel verrast je. Het trekt de aandacht, maakt je lezers nieuwsgierig en nodigt ze uit tot lezen. Want dat wil je: lezers die niet alleen over de kop van je verhaal scannen, maar ook echt je hele artikel in duiken. Vinden ze de kop al stom, dan slaan ze de tekst waarschijnlijk over.

Aandacht trekken, maar ook de lading dekken

Toch is ‘prikkelen’ (vies woord), niet de enige functie van een kop. Tegelijkertijd moet een goede titel je ook vertellen waar de tekst over gaat. En dat gaat niet altijd even gemakkelijk samen: een kop trekt soms wel de aandacht, maar dekt de lading niet. En omgekeerd kan ook: een kop die perfect laat zien waar de tekst over gaat, kan zo saai zijn dat de lezers niet uitgenodigd worden om het verhaal te lezen.

Checklist voor het schrijven van een goede kop

Praktisch gezien moet je kop aan een paar eisen voldoen:

  • Kort en krachtig
  • Geschreven in tegenwoordige tijd
  • Geschreven in actieve werkwoordsvorm
  • Geen leestekens
  • Niet te veel lidwoorden en werkwoorden

En heel belangrijk: een kop mag niet voor verwarring zorgen.

Deze kop van NOS Teletekst uit april is dus een slecht voorbeeld:

Voorbeeld verwarrende kop NOS

Om associaties met zombies te voorkomen, werd de kop diezelfde dag nog uitgebreid met twee belangrijke woorden. Dode man in februari vrijgesproken van stalking. Kon iedereen weer rustig slapen.

En van slecht voorbeeld naar goed voorbeeld:

Deze kop gebruikte de Volkskrant:

Defibrillator

Misschien een beetje aan de lange kant, maar zie je hoe goed dit werkt? De kop maakt nieuwsgierig (defibrilator?), allitereert lekker (BB-GG) en er zit ook nog een grappige tegenstelling in (groen/grijs).

Maar hoe trek je nu echt de aandacht met je kop?

Easy, gebruik één van deze acht manieren:

1. Spreek tot de verbeelding (NOS)

Zo schrijf je die killer-kop

 

2. Maak nieuwsgierig (Telegraaf)

3. Gebruik een tegenstelling (LINDA.nl)

Zo schrijf je die killer-kop: tegenstelling

4. Maak een kop die lekker in het gehoor ligt (Kampioen!)

Zo schrijf je een Killer-kop

5. Los een probleem op (The Wallstreet Journal)

Los een probleem op

6. Doe een interessante belofte (De Ondernemer)Doe een interessante belofte

7. Varieer met een bekend gezegde (De Gelderlander)varieer op een uitdrukking

8. Af en toe een woordgrapje mag (De Volkskrant)woordgrapje

Denk na over je medium

Wat voor een kop in een krant werkt, hoeft niet te werken voor een blogpost. En andersom. Houd bij het schrijven van de kop dus rekening met voor welk medium je schrijft. Blendle, de Spotify voor tijdschrift- en krantenartikelen, doet dat bijvoorbeeld goed. De redactie van Blendle maakt áltijd een  nieuwe kop voor een tijdschrift- of krantenartikel dat online wordt aangeboden via hun dienst. De oorspronkelijke koppen waar simpelweg niet goed genoeg om ook online lezers te verleiden het artikel te lezen.

Wat werkt online wel?

  • Signaalwoorden (deze, die, waarom)
  • Roep een emotie op
  • Spreek de lezer direct aan

Denk dus goed na over het medium waar je voor schrijft en trek op de juiste manier de aandacht van je lezers. Val op, maar beloof in de kop niets dat je niet waar kunt maken. En de meningen zijn erover verdeeld, maar van ons mag een slecht woordgrapje op z’n tijd ook best. Zolang het bij het onderwerp past.

Deel dit bericht