BlogpostsZakelijk bloggen

Drie manieren om je met bloggen te onderscheiden

Afbeelding bij blog Onderscheid jezelf met een bedrijfsblog

Of je nou kiest voor een advertentie, een opvallende website of een kek visitekaartje: elke vorm van contact met je doelgroep is natuurlijk bedoeld om je te onderscheiden van je concurrenten. Een bedrijfsblog is de perfecte manier om dat te doen. Je geeft jezelf én je bedrijf een gezicht. Wij geven je drie manieren hoe je je kunt onderscheiden van de andere ondernemers in je branche.

Je kent het wel. Bij zakelijke beslissingen vraag je je altijd af: stijgt mijn omzet door deze actie? Bij bloggen is dat directe resultaat soms lastig aan te tonen. Toch zijn er vier manieren waarop bloggen je omzet kan verhogen: je krijgt een band met je doelgroep, je onderscheidt je van concurrenten, je bent zichtbaarder én je geeft een boost aan je marketing. In dit blog focussen we op je bedrijf onderscheiden van je concurrenten.

Waarschijnlijk is jouw dienst niet uniek. Er zijn veel meer mensen die websites ontwerpen, babykleding verkopen of bruiloften organiseren. Waarom is jouw bedrijf dan toch de beste keuze voor je doelgroep? Dat kun je laten zien met je bedrijfsblog. Hoe?

1. Laat je persoonlijkheid zien

Een bedrijf is een zakelijke, onpersoonlijke entiteit. Jij als ondernemer, je werknemers als personen, dat is wat doorslaggevend is in een beslissing om met jullie in zee te gaan. Ook online. Ja, je hebt de lezers van je blogs waarschijnlijk nog nooit gezien. Er zitten oneindig veel 1'tjes en 0'tjes tussen jou en je potentiële klanten. Maar je kunt mensen raken door je onderwerpkeuze, de manier waarop je schrijft of misschien door de tips die je geeft. Je bewijst dat je net zo bevlogen bent als je op je 'over ons'-pagina zegt én je laat zien wat jou anders maakt dan al die andere bedrijven.

2. Passie werkt aanstekelijk

Je doet wat je doet, omdat je houdt van je vak. Je bent helemaal gek van speciaalbier, je weet alles van schilderwerk of je wordt helemaal gelukkig als een spreadsheet perfect klopt. Dié passie, dat is wat mensen merken als ze je authentieke verhalen lezen. Net als dat mensen vaak ondernemers uit de buurt wat 'gunnen' omdat ze het gezicht achter de buurtsuper kennen, zo werkt het ook online. De zee met tekstschrijvers, vormgevers en fotografen is zó groot, dat je hard je best moet doen om je te onderscheiden. En dat doe je onder andere door enthousiasme uit te stralen.

3. Profileer je als expert

Met je blog profileer je je als expert en bied je een meerwaarde voor jouw ideale doelgroep. Je lezers leren jou en je bedrijf kennen. Dat is goed voor je naamsbekendheid, maar er is meer. De waardering die lezers hebben voor je blogs, straalt ook af op jou als schrijver. En waardering, dat is de basis van verkoop.  Denk na: waar ben jij goed in? Waar weet jij alles van af? Hoe onderscheid jij je van de rest van je branche?

Kortom: zorg dat je lezers jou en je bedrijf leren kennen. Vertel over jezelf, over waar jij blij van wordt en waar jij goed in bent. Zo overtuig je jouw doelgroep van jouw kunnen en hoef je minder in de verkoop-modus. En als mensen eenmaal van je houden, komen ze vanzelf aankloppen als ze jouw dienst op producten nodig hebben!

Meer weten? Download het e-book

Wil je nog veel meer weten over het opzetten van een succesvol blog? In ons derde e-book geven we je alle tips en trucs. Daarnaast willen we je ook graag aan het denken zetten: waarover schrijf je en waarom? We werken samen toe naar een blog met Een Goed Verhaal.

Vul je naam en mailadres in en ontvang ons gratis e-book 'Alles wat je moet weten voor je eerste blog' meteen.

Ebook alles wat je moet weten voor je eerste blog

De eerdere e-books van Letterdesk gemist? Vraag nu nog een versie van 'Gratis aandacht voor je organisatie' aan, of bekijk ‘Hoe schrijf je een perfect persbericht‘.

 

Deel dit bericht