Blogposts

In 8 stappen naar een effectieve contentkalender

effectieve contentkalender

In een eerder blog schreven we over de voordelen van een contentplanning. Leuk, natuurlijk, maar hoe maak je zo’n overzicht? In dit blog nemen we je mee op weg naar een effectieve contentkalender. Welke vragen moet je jezelf stellen en welke stappen zet je?

Stapsgewijs naar een effectieve contentkalender

De basis van een goede contentplanning is een goede strategie. Bedenk wat je precies wilt bereiken met je planning en waarom. Stel jezelf onderstaande acht vragen en je bent al een heel eind onderweg.

1. Wat is je doel?

Een contentstrategie maakt vaak deel uit van een communicatieplan en draagt bij aan je bedrijfsstrategie. Wat wil je bereiken met je content? Probeer je een band met je doelgroep op te bouwen, een nieuwe doelgroep aan te spreken of je naamsbekendheid te vergroten? Als je helder hebt wat je wilt bereiken, is het makkelijker om content te maken die bijdraagt aan dat doel. Je zet dan niet zomaar berichten online ‘om zichtbaar te zijn’, maar zet je berichten zo effectief mogelijk in.

2. Welk soort content wil je delen?

Blogs, nieuwsbrieven, persberichten, video, infographics, podcasts… de mogelijkheden zijn eindeloos. Wil je tips delen via je blogs? Wil je klanten filmen die vertellen wat ze van jouw diensten vinden? Of wil je liever wekelijkse updates versturen naar je klanten met nieuws over jouw vakgebied? Bedenk welk type content het beste past bij jou, bij je bedrijf en je strategie. En natuurlijk: wat vindt jouw doelgroep aantrekkelijk?

Wij plaatsen bijvoorbeeld op Instagram dagelijks in een vast ritme een post en een story, vaak over grappige taalweetjes of -quizjes. Deze passen minder goed bij onze doelgroep op LinkedIn, waar we blogartikelen delen, bijvoorbeeld over hoe tekst bijdraagt aan je omzet. Heel verschillend, maar beide soorten content passen wel heel goed bij wie wij zijn en wat we willen bereiken.

3. Op welke kanalen wil je die content delen?

Als je weet wát je wilt delen, is het belangrijk om te bepalen waar je het gaat delen: welke kanalen kies je? De aard van de kanalen moet passen bij de content. Op je website of in je e-mails ga je misschien minder diep in op een onderwerp dan in een blog of whitepaper. En elk (sociale media)kanaal heeft zijn eigen kenmerken. LinkedIn is zakelijker dan bijvoorbeeld Instagram of Pinterest, die zich weer veel meer op beeld richten. Als je hier slim op inspeelt, bereik je jouw doelgroep zoals jij dat wilt.

Denk er ook over na waar je je doelgroep het beste bereikt. Welke kanalen gebruiken zij? Soms is het heel duidelijk: zakelijke relaties zitten op LinkedIn. Maar tegenwoordig kun je die ook best op Instagram tegenkomen. Andere doelgroepen bereik je waarschijnlijk doeltreffender met nieuwsbrieven of zelfs een fysieke brochure.

4. Hoe vaak wil je content plaatsen?

Met een halfjaarlijkse nieuwsbrief ben je hoogstwaarschijnlijk niet zo zichtbaar als je zou willen, maar met tien social mediaberichten per dag jaag je je lezers ook snel weg. Hoe vaak je een bericht deelt, hangt van je bedrijf af: een mediabedrijf zal meerdere keren per dag posten, terwijl een supermarkt irritant gevonden wordt als ze net zo vaak berichten delen. En – heel belangrijk – ga na of het haalbaar is om de gekozen frequentie vol te houden: lukt het écht om elke dag iets te delen? Regelmaat is het sleutelwoord: liever twee keer per week goed dan dagelijks een snelle update.

5. Welk momenten kies je om je content te delen?

Hier is maar één goed antwoord voor: duik de statistieken in! Bijna alle sociale mediakanalen, website- en nieuwsbrief-software biedt inzichten in het gebruik en de beste momenten om je content te verspreiden. Op welke momenten is je doelgroep het meest online? Wanneer openen ze je mails het snelst? En wanneer blijven ze het langst hangen op je blogs? Trek je conclusies en verspreid op de juiste momenten je content. Zo krijg je een steeds effectievere contentkalender.

Oké. We weten nu:

  • Waarom we willen delen;
  • wat voor content we willen delen;
  • waar we willen delen;
  • hoe vaak we willen delen;
  • en hoe laat.

De volgende logische stap is dan…

6. Waar wil je over gaan communiceren?

Vaak kun je een groot deel van je contentkalender al vooruit vullen. Ga bijvoorbeeld één keer per maand of per kwartaal zitten voor een ‘redactievergadering’ om onderwerpen te bedenken. Schrijf je blogs? Duik dan eens in vragen van je klanten: wat willen zij weten? Geef onderwerpen of zoekwoorden (handig voor je SEO-tekstschrijver!) weer in je planning. En bedenk per bericht: wat wil je dat je doelgroep gaat doen? Die call-to-action kun je ook alvast in je planning schrijven.

Niet alleen vaste rubrieken kun je plannen. Ook 'spontane' inhakers zijn vaak vooraf bedacht: in een contentkalender staan vaak relevante feestdagen of bijzondere evenementen, zodat je daar op tijd op kunt inspelen. Denk bijvoorbeeld aan een WK voetbal of de Nijmeegse Vierdaagse.

Let op! We zeiden het in ons vorige blog ook al: ben wel flexibel. Durf af te wijken van je planning als blijkt dat de inhaker maar niet wil lukken. Of vul ook gewoon last minute nog wel iets aan als er spontaan iets leuks gebeurt dat past in je strategie. Hou je ogen altijd open voor actualiteiten die interessant zijn voor jouw bedrijf. Een contentplanning is de basis, maar speel in op nieuwtjes als de gelegenheid zich voordoet.

7. Maak de planning compleet

In de planning neem je op wanneer je welke content plaatst. Wanneer wordt je nieuwsbrief verstuurd? Hoe vaak plaats je iets op Facebook? Wie schrijft de blogs? Een contentkalender kan heel uitgebreid, maar kun je ook zelf opstellen in bijvoorbeeld Excel.

Belangrijk is dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is: wie schrijft de berichten, wie verzorgt beeld? Wie verspreidt de content? Ideaal gezien wordt je content door alle medewerkers uit je bedrijf samen gemaakt. Zo reflecteert je content al je specialiteiten, producten en diensten. Maar het is dan wel belangrijk dat je één eindbaas aanstelt. Omdat je content verzorgen voor veel mensen een bijzaak zal zijn, is het goed om iemand te hebben die op de deadlines let.

8. Meten is weten: wat doet je content?

Houd het bereik, de reacties en de prestatie van je content in de gaten. De meeste sociale media geven je inzicht in je berichten. Als blijkt dat je updates op je website het minder goed doen net voor het weekend, kun je overwegen om deze in je planning vooraan in de week te zetten. Ook inhoudelijk kun je hier conclusies uit trekken: wat levert meer betrokkenheid op bij je publiek? Doen foto’s van jezelf het beter of worden je inhoudelijke blogs het beste gelezen? Wil jouw doelgroep juist stappenplannen of how t0-lijstjes en vinden ze je privé-updates maar niks? Stel je planning regelmatig bij op basis van nieuwe inzichten.

Praktische tips

Nu je weet wat een effectieve contentkalender kan bevatten, is het tijd om de kalender te maken! Dat kan vrij simpel in een Excel-, Numbers- of Word-bestand, maar er is ook een aantal interessante online tools die het je pas écht makkelijk maken. Je kunt Google Calender inrichten als contentkalender of tools als Trello, Airtable of Hubspot.

En dan rest nog maar één ding: lekker brainstormen op leuke ideeën! We zijn heel benieuwd waar jullie mee komen!

Deze zomer hulp nodig met je content?

Dat komt goed uit! Wij hebben een paar ideeën op een rijtje gezet waar je ook in de komkommertijd leuke content mee kunt maken. Inhakers, tips voor blogtitels en gewetensvragen over je statistieken en contentstrategie, afgewisseld met wat zomerse vibes. Download onze zomerse contentkalender hieronder!

contentkalender

Geen tijd, inspiratie of zin…

…om je eigen content te beheren? Dat kunnen we ook helemaal voor je uit handen nemen! Neem contact met ons op en we vertellen je graag hoe we je kunnen helpen!

Deel dit bericht