Blogposts

Waarom geven mensen een gratis e-book weg?

waarom geven mensen gratis e-book weg

Je ziet het vast regelmatig, op LinkedIn of in een Facebook-ad: download ons gratis e-book! Waarom geven ondernemers gratis kennis weg? Waarom delen ze tips over hun vakgebied in blogs? Of podcasts met ondernemersinzichten die mensen gratis-en-voor-niks kunnen beluisteren?

En als mensen iets gratis weggeven, dan is het vaak ook nog iets waar je als publiek echt iets aan hebt. Dat lijkt misschien niet verstandig, je klanten en je concurrentie slimmer maken, maar dat is het wel. Zes redenen waarom vind je hieronder.

  1. Mensen krijgen een voorproefje

Net als dat je een kaasblokje proeft in de supermarkt, kun je door bijvoorbeeld te bloggen, mensen een inkijkje geven in je denkpatronen, je visie en je werkwijze of in ons geval: je schrijfstijl.

  1. Je positioneert jezelf als autoriteit

Je deelt adviezen en tips. Hoe beter die content, hoe hoger je expertstatus in de ogen van je ontvangers.

  1. Het is gratis marketing!

Je trekt meer mensen naar je website, waar ook je salespagina’s zijn. Zo raak je in gesprek met potentiële klanten, kun je vragen beantwoorden en krijg je aanvragen.

  1. Je krijgt een loyaal publiek

Omdat je iets gratis aanbiedt dat voor je publiek van waarde is (je moet dus niet zomaar iets gaan delen, het moet wel kwalitatief zijn), worden ze loyaal aan je. Ze delen je bericht met hun netwerk of vertellen over je e-book aan een relatie.

  1. Transparantie en vertrouwen

    Mensen verwachten transparantie van bedrijven, authenticiteit en in veel branches zelfs kwetsbaarheid. Jij wilt vertrouwen opbouwen bij je potentiële klanten. De beste manier: niet zomaar iets weggeven, maar je állerbeste verhalen weggeven.

  2. Je verkoopt meer

    Els, durf je dat écht zo zwartwit te stellen? Ja. Uiteindelijk zal iemand je blogs lezen en denken: ‘Dat past bij mij.’ Ze krijgen vertrouwen in je kunnen. En je bereikt mensen die je misschien nooit op een netwerkborrel zou tegenkomen. Dus ja, uiteindelijk ga je iets verkopen dat je zonder blog, e-book of podcast niet had verkocht.

Ja, maar prijs je jezelf zo niet uit de markt?

Je kent het wel: niemand koopt óóit Pampers voor de volle prijs, want ze zijn altijd wel eens in de aanbieding. Of tandpasta. Of shampoo. Uiteindelijk zorgt korting ervoor dat de klant jouw product minder waard vindt dan dat jij het misschien vindt. Maar vrees niet: met kennisdeling is dat niet hetzelfde.

Want a) je verlaagt je prijs niet: je geeft het grátis weg. Maar verpakt het wel als exclusieve, superdeluxe cadeautjes. Mensen denken eerder: ‘Als ze dit al gratis delen, hoe goed zou hun betaalde spul dan wel niet zijn?’ En b) jij weet natuurlijk dat je veel deelt, maar niet alles. Wél het ‘wie, waar en wat’ van je diensten: inspirerende content, die mogelijkheden en resultaten laat zien. Je vertelt verhalen en geeft je mening weg. Misschien zelfs een ‘beginnerskit’. Maar je vraagt geld voor het ‘hoe’: hoe je van A naar B komt, voor de processen. Voor jouw ondersteuning en inzichten. En voor trainingen en uitgebreide, op maat gemaakte templates.

Wat kun je allemaal gratis weggeven?

Nou, e-books dus. Of een podcast. Een infographic. Een videoserie, een webinar of YouTube-cursus, een presentatie, een whitepaper, een stappenplan, een checklist, een gratis scan. Een app. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Is het erg als iemand je spullen downloadt en nooit klant wordt?

Nee, die mensen moet je ook hebben: die zorgen voor bereik. Likes, comments, delen: je content komt zo eerder uit bij mensen die wél ooit klant kunnen worden.

Wat wel belangrijk is:

Zorg dat jij er ook iets uit haalt

Op zijn minst een e-mailadres voor je nieuwsbrief. Maar het liefst ook een linkje naar je contactpagina of je salespagina. Dat kan op je website zijn, maar ook je Facebook-pagina of externe webshop. Zorg in ieder geval voor een call-to-action: koop hier, download dit, kijk naar ons toffe bedrijf, probeer nu drie maanden gratis, verwijs ons door.

Wil je ook een e-book weggeven?

Maar heb je geen idee waar te beginnen? Neem gerust contact op, we helpen je graag op weg (of schrijven het zelfs voor je!)

Deel dit bericht