Blogposts

Gratis e-book: leer helder zakelijk schrijven

Leer helder zakelijk schrijven

Zakelijk schrijven. Misschien ben je dan wel geen tekstschrijver of copywriter, maar ook jij moet het vast wel eens doen voor je werk. Een e-mail, rapport of misschien wel teksten voor je eigen website. Zakelijk schrijven met een doel dus. Hoe je dat zo helder mogelijk doet? Dat leer je in ons nieuwe gratis e-book met 20 praktische tips voor de allerbeste zakelijke tekst. 

Zakelijk schrijven is niet alleen voor de leuk. Je hebt een doel. Je onderhoudt contacten in je zakelijke netwerk, je wilt dat mensen je diensten kopen of jouw advies opvolgen. Andere teksten dan een boodschappenbriefje of een gezellig kaartje aan je oma dus.

En daar gaat het vaak mis. Want jij kent ze ook: mensen die in het echte leven leuke mensen zijn, met humor en zelfspot. Maar als ze een mailtje naar een klant of tekst voor hun eigen website moeten schrijven, dan veranderen ze in no-time in een stijve hark met krampachtig formeel en gewichtig taalgebruik. Omdat het een 'zakelijke' tekst is. Herken je jezelf hier stiekem een beetje in?

Zakelijk schrijven hoeft niet krampachtig te zijn

Zakelijk schrijven betekent niet dat je alleen nog maar lange zinnen, dure woorden en vakjargon mag gebruiken. Omdat je zo nodig professioneel en belangrijk over wilt komen. Krampachtig zakelijk schrijven leidt niet tot de inspirerende en verleidelijke tekst die je wilt schrijven. Integendeel.

Hoe moet het dan wel?

Je hebt een helder verhaal nodig! Kort en bondig, duidelijk en fijn leesbaar. Op die manier schrijf je een tekst waarbij je lezers meteen begrijpen wat er van hen verwacht wordt. In ons e-book geven we je 20 praktische tips met duidelijke voorbeelden om je zakelijke teksten naar een hoger niveau te tillen. Een tipje van de sluier:

  1. Gebruik duidelijke taal

Je schrijft een tekst omdat je een boodschap hebt voor je lezers. Dan is het wel zo fijn als die boodschap ook goed overkomt. Aandacht vasthouden is lastig en als lezers ergens over struikelen in een tekst haken ze snel af. Maak het ze daarom zo gemakkelijk mogelijk. Neem je lezers aan de hand en leid ze zonder moeilijke omwegen (onduidelijke redenering), verwarrende zijpaden (onnodige bijzinnen) en lastige drempels (vage woorden) naar je boodschap.

  1. Schrijf fijn leesbaar: gebruik een duidelijke structuur

Ook belangrijk: een heldere tekst is geschreven in duidelijke taal, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan over de betekenis en zodat de tekst gewoon lekker wegleest. Een goed opgebouwde tekst kan alsnog de mist ingaan, als de lezer struikelt over moeilijke woorden of niet lekker lopende zinnen.

  1. Gebruik geen overbodige woorden: ben kort en bondig

In een mailtje naar een verre vriend mag je pagina's lang uitweiden over de meest onbelangrijke dingen, gewoon omdat jij het leuk vindt om dat te delen. Maar op zakelijk gebied wil je maar één ding: met zo min mogelijk woorden een zo groot mogelijk effect creëren. Je verhaal goed overbrengen. Effectief communiceren!

Klinkt goed! Waar leer ik helder zakelijk schrijven?

Heel gemakkelijk! Lees ons gratis e-book 'Leer helder zakelijk schrijven met deze 20 praktische tips'. Zoals de naam al doet vermoeden leren we je met 20 gemakkelijk toe te passen tips om een helder zakelijk verhaal te schrijven. Lees 'm in één keer uit of sla hem ergens op zodat je de tips altijd bij de hand hebt als je even twijfelt over je tekst.

e-book leer helder zakelijk schrijven

Deel dit bericht