Blogposts

Helder zakelijk schrijven: 10 tips

Leer helder zakelijk schrijven 10 tips

Helder zakelijk schrijven op je werk of voor je eigen bedrijf vind je lastig. Je twijfelt of jouw teksten helder genoeg zijn en of je boodschap wel echt zo goed overkomt als zou moeten. Kortom: je hebt behoefte aan praktische tips om écht duidelijke, fijn leesbare en goede (zakelijke) teksten te schrijven. Hier vind je 10 tips voor een helder zakelijk verhaal.

Of het nu een kort mailtje is, een zakelijk rapport of teksten voor jouw eigen website: je moet vast wel eens voor je werk schrijven. Zakelijk schrijven dus. Niet (alleen maar) voor de leuk, maar met een zakelijk doel. Bijvoorbeeld omdat je wilt dat mensen je diensten kopen of je advies opvolgen, of misschien omdat je zakelijke contacten in je netwerk wilt onderhouden.

Een zakelijke tekst is dus niet hetzelfde als een kaartje aan je oma of een gezellige Instagram-caption. Als je schrijft voor je werk, heb je meestal een doel dat je wilt bereiken. Daar moet je dus ook je taal op aanpassen.

Zakelijk schrijven is niet stijf en formeel

En die taal hoeft echt niet ineens heel stijf en formeel te worden. Je hoeft geen langere zinnen, moeilijke woorden of professioneel ogend vakjargon te gebruiken om een goede zakelijke tekst te schrijven. Juist niet!

Een goede zakelijke tekst lijkt namelijk heel veel op een journalistiek artikel: je hebt een goed verhaal nodig, je speelt in op de belevingswereld van je lezers, geeft concrete voorbeelden en vooral: schrijft een goed leesbare tekst.

10 tips voor een helder zakelijk verhaal

1. Bedenk eerst wat je wilt bereiken

Je schrijft niet zomaar een zakelijke tekst. Jouw verhaal heeft een doel. Bedenk wat je wilt bereiken met je tekst. Welke richting ga je op? Wil je je lezers een stukje slimmer maken of breng je alleen verslag uit? Vragen beantwoorden? Of juist vragen stellen? Wil je misschien je lezers overtuigen iets te kopen of te doen? Pas als je doel duidelijk is, kun je gaan nadenken over hoe je de tekst verder gaat opschrijven.

2. Kruip in de huid van je doelgroep

Het klinkt misschien vies, maar probeer echt in de huid van je lezers te kruipen. Je schrijft het stuk niet voor jezelf, maar voor hen. Wat willen je lezers lezen? Bedenk bijvoorbeeld welke informatie zij terug willen zien op jouw website, waarom ze jouw blog lezen of welke vragen over een product zeker beantwoord moeten worden in een folder. Denk na over de problemen, vragen en behoeften van je publiek en speel hierop in.

3. Gebruik opmaak om je structuur duidelijk te maken

De structuur van een verhaal kun je niet alleen duidelijk maken met de inhoud, maar ook met hoe je een tekst opmaakt. Nog meer houvast voor je lezers! De titel en intro van een tekst maak je bijvoorbeeld vetgedrukt, zodat ze goed opvallen.  Tussen de alinea's gebruik je witregels en vetgedrukte tussenkopjes om duidelijk te maken waar het volgende stukje tekst over gaat. Heb je een opsomming in je tekst? Zet het niet allemaal achter elkaar, maar gebruik bullet points of cijfertjes. Lekker overzichtelijk voor je lezers!

4. Schrijf een ijzersterk intro

De eerste zin van je tekst is vaak het lastigste. Of het nu gaat om een email of een artikel. Je wilt je lezer meteen prikkelen en vooral: aandacht vasthouden. Goede teksten draaien daarom niet om de hete brij heen. Shoot your biggest gun first. Zeg meteen waar het op staat, gebruik je beste argument direct. In de rest van je tekst kun je altijd meer uitleg geven.

 

5. Vergeet niet af en toe een punt te zetten

Ben je lekker aan het schrijven? Vergeet dan niet om af en toe een punt te zetten. Maak je zinnen niet te lang! Vaak zijn mensen geneigd om zoveel mogelijk informatie in één zin te proppen. Het resultaat? Een lange zin met veel komma's, bijzinnen en onduidelijkheid voor je lezer. En dat wil je niet. Geef je lezers (en jezelf!) af en toe wat ademruimte. Daar wordt je tekst een stuk leesbaarder van!

 

6. Schrijf actief

Actief schrijven is misschien wel de belangrijkste (en makkelijkste!) tip die je krijgt als je aantrekkelijkere teksten wilt schrijven. En met actief schrijven bedoelen we niet dat je moet schrijven terwijl je druk aan het fietsen bent op je hometrainer. Ga er zo lui bijzitten als je wilt. Actief schrijven betekent namelijk niets meer dan het onderwerp in je zin in actie laten komen.

Dus niet: Je wordt teruggebeld.

Maar: Ik bel je terug.

 

7. Gebruik spreektaal

Onderzoek wijst uit dat een natuurlijke tekst een positief effect heeft op je imago. Want je wilt dat mensen je tekst begrijpen. Toch vliegen termen als derhalve, desalniettemin en echter je nog regelmatig om de oren. Bedenk dus hoe je iets zou zeggen als je het in een gesprek aan iemand uitlegt. Dat zijn de woorden die je gaat gebruiken in je tekst. Geen overdreven moeilijke of ouderwetse woorden dus, en al zeker niet te veel vakjargon. Andersom kan ook: lees eens hardop voor wat je geschreven hebt. Klinkt dat lekker?

 

8. Ben concreet

Vage woorden maken je verhaal onduidelijk. En dat wil je niet. Probeer dus altijd containerbegrippen (aspect, component, element), neutrale woorden (veranderen, aanpassen, ontwikkelen), slag-om-de-armwoorden (tot op zekere hoogte, naar alle waarschijnlijkheid) en vage tijdsindicaties (binnenkort, niet zelden, zo snel mogelijk) te vermijden. Ben concreet!

 

9. Schrijf foutloos

Taalfouten zijn funest voor de betrouwbaarheid van je verhaal. Of het nu gaat om een mail, webteksten of een belangrijk rapport: je wilt het liefst een foutloos verhaal. Fouten leiden je lezers af van je boodschap en zorgen ervoor dat je onprofessioneel overkomt. Vermijd bijvoorbeeld deze tien veelvoorkomende taalfouten.

10. Schap alle onnodige woorden

Ken je dat? Iemand anders leest je tekst na en merkt op dat je dat éne woordje wel erg vaak gebruikt. Die van ons is 'eigenlijk'. Wat is jouw stopwoordje? Namelijk? Dus? Kortom? Allemaal woorden die eigenlijk (grapje) overbodig zijn. Overbodige woorden maken een tekst lastig te lezen. En hoe lastiger te lezen, hoe meer mensen afhaken. Lees hier welke woorden je altijd kunt schrappen.

 

Bonustip: vraag hulp!

Lukt het je niet om een heldere tekst te schrijven? Heb je er gewoon geen tijd of inspiratie voor? Of wil je graag dat iemand even met je meekijkt of denkt?

Laat Letterdesk je helpen! Neem hier contact met ons op.

 

Meer weten over zakelijk schrijven? Lees ons gratis e-book!

Download dan nu ons e-book met de uitgebreide versie van de tips + concrete voorbeelden om jouw teksten nóg beter te maken.

 

Deel dit bericht