Blogposts

Effectievere webteksten met een goede call-to-action

goede call-to-action

Je website is niet alleen een online visitekaartje. Vaak heb je een doel: je wilt wat verkopen, wilt dat je mogelijke klanten contact opnemen of dat ze hun gegevens achterlaten. Hoe zorg je ervoor dat je dat doel bereikt? Met een goede call-to-action! Een call-to-what-now? In dit blog leggen we uit hoe een goede call-to-action bijdraagt aan de effectiviteit van je website en hoe je een goede call-to-action schrijft.

Een goede call-to-action zorgt voor (het woord zegt het al) actie op je website! Vaak is het een knop, die je uitnodigt om door te klikken. In welke vorm dan ook, is het een manier om je bezoekers aan te sporen tot actie. En dan natuurlijk het liefste de actie die jij voor ogen hebt. Goede call-to-actions (CTA) bepalen hoe effectief je website eigenlijk is. Meestal staan deze CTA’s op een duidelijke plek: op de homepage, op blogpagina’s, onderaan artikelen. Het is goed om te weten welke pagina’s van je site het meest bezocht zijn: dat zijn goede plekken voor een knop!

Hoe ziet een goede call-to-action eruit?

Hoe weet je welke tekst het meest effectief is? Met deze stappen kom je er snel achter!

1. Bepaal het doel

Voordat je ook maar iets anders doet, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt dat je bezoekers gaan doen.

Call-to-actions zijn er in heel veel vormen en maten. Je kunt denken aan:

  • Doorklikken naar een verkooppagina
  • Het downloaden van een e-book
  • Het kopen van een product
  • Contact opnemen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief

In welke vorm je de call-to-action ook toepast, uiteindelijk is het doel dat je klant meer doet dan alleen kijken naar je website: je zorgt ervoor dat ze de website gebruikt zoals jij dat voor ogen hebt.

Tip: zorg voor maximaal twee opties, overlaad je bezoekers niet met keuzes. Hoe minder keuze, hoe groter de kans dat ze op jouw knop klikken!

2. De tekst

Dit is voor ons als tekstschrijvers natuurlijk de meest interessante stap: wat zet je in de tekst? Omdat je vaak te maken hebt met een knop, is de tekst vaak kort en krachtig. Maar die tekst moet ook aanzetten tot actie! Gebruik simpele, directe taal: beschrijf wat je precies wil, zonder er doekjes om te winden! Deze tekst wordt ook vaak in de gebiedende wijs geschreven. Waarom? Kijk maar eens naar de onderstaande voorbeelden:

  • Contact opnemen
  • Neem nu contact op
  • Schrijf je nu in
  • Aanmelden

Je merkt vast al welke voorbeelden je meer motiveren om te klikken: juist, de gebiedende wijs! Een andere optie is het gebruik van de eerste persoon (de ‘ik-vorm). Als het bij de stijl van je bedrijf past, kan het helpen om je doelgroep zich aangesproken te laten voelen. Je klant kan zich voorstellen dat ze de actie gaan ondernemen. Voorbeeld?

  • Neem nu contact op
  • Ik neem graag contact op

Bedenk altijd wat past bij jouw doelgroep en je bedrijf voordat je een keuze maakt tussen deze vormen. Meestal staat er om zo’n CTA ook nog andere informatie. Denk daarbij aan:

  • Een reden om te klikken: Meer bezoekers op je website met deze tips! of Snelste levertijden in de branche!
  • Een manier om ‘haast’ aan te geven: Klik direct! of Schrijf je nu in!
  • Een uitleg over wat je krijgt als je klikt: Download direct en gratis het e-book of We nemen binnen 24 uur contact met je op.

Tip: hou het laagdrempelig. Omdat mensen nog niet precies weten wat er gebeurt als ze klikken, helpt het om ze gerust te stellen. Woorden als vrijblijvend, gratis of maandelijks opzegbaar in een subline (de uitleg) kunnen daarbij helpen. Of een heel duidelijke beschrijving: Na het invullen van uw gegevens neemt een van onze medewerkers contact met u op. Hoe lager ze het ‘risico’ inschatten, hoe groter de kans dat er geklikt wordt. En hoe minder ze na hoeven denken over dat risico, hoe beter. Ook referenties van klanten die voorgingen kunnen helpen om de drempel weg te nemen om te klikken!

3. Een goed design voor een goede call-to-action

Minder onze expertise ,maar zeker niet minder belangrijk: zorg ervoor dat je call-to-action goed opvalt! Daarvoor is een goed design onmisbaar. Neem een vormgever in de hand of experimenteer met vormen, kleuren en formaten. Hoe beter je test, hoe effectiever de knop uiteindelijk wordt.

4. Kies de goede plek voor je CTA

Open je homepage niet met een ´koop nu´-knop: niemand gaat iets bestellen zonder dat ze weten wat je biedt. Zorg ervoor dat je klant een logisch verhaal te zien krijgt op je site: biedt de juiste CTA op de goede plek! Eerst meer informatie, daarna contact opnemen, dan pas kopen of inschrijven, bijvoorbeeld. Creëer genoeg vertrouwen tussen jou en je klant om de belangrijkere call-to-actions zonder twijfel te laten werken.

Elke pagina van je website mag een call-to-action hebben, graag zelfs! Zorg er wel voor dat die past bij het doel van je pagina.

Tip: soms is het zelfs goed om een CTA op meer plekken op een pagina te herhalen: hoe vaker mensen iets zien, hoe meer ze het waarderen. En dus hoe groter de kans dat er geklikt wordt. Maar zoals bij alles geldt: overdrijf het niet!

Meer weten over goede call-to-actions op je website?

Of andere vragen over webteksten? Neem direct contact op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week onze liefde voor letters vertaald naar schrijfinspiratie voor jou!

Deel dit bericht