Free publicity: zo zet je het in voor jouw organisatie

Free publicity: zo zet je het in voor jouw organisatie

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Goede PR kan een krachtig onderdeel van je marketingstrategie zijn. En hoe mooi is het als dat helemaal gratis kan? Dat heet free publicity. Jouw organisatie groot in de krant met een mooi verhaal, een filmcrew over de vloer om je nieuwste innovatie goed in beeld te brengen of je doelgroep die jou hoort in een radioshow om toelichting te geven op een nieuwsontwikkeling. Positief voor je organisatie en als je het goed doet ook nog eens gratis! Wij leggen je uit wat free publicity precies is en hoe je het in kunt zetten. 

Wat is free publicity?

Gratis publiciteit, snel vertaald. Free publicity als term wordt vaak gebruikt om positieve (media-) aandacht te beschrijven waarvoor niet is betaald. In de wereld van sociale media wordt dit ook vaak earned media genoemd: aandacht die verdiend wordt, in plaats van ingekocht. Het verdienen van aandacht komt natuurlijk niet zo maar aanwaaien: het vergt een investering van je tijd en energie om een goed verhaal de wereld in te krijgen. Free publicity kan alles bevatten: van mond-tot-mondreclame tot interviews in het NOS-journaal. Dit blog richt zich vooral op media-aandacht.

Waarom het de moeite waard is: de kracht van verdiende aandacht

Met een advertentie krijg je je boodschap veel sneller en precies zoals jij dat zelf wilt naar buiten. Waarom dan toch kiezen voor free publicity? Als een journalist jouw nieuws oppikt, dan kun je vaak niet meer bepalen op welke manier hij of zij hierover schrijft. Daar staat tegenover dat de kwaliteit van de aandacht die je krijgt, veel hoger is. En dat is belangrijk voor jou als organisatie: je boeit je doelgroep met authentieke verhalen, je overtuigt ze sneller en dus zullen ze sneller iets van je aannemen.

Waarom zetten mensen free publicity in?

  •  Geloofwaardigheid
    Als een journalist schrijft over jouw verhaal, wordt het als geloofwaardiger ontvangen. Je doelgroep leest meestal liever een mooi verhaal, dan een verkooppraatje. Dat duidelijke ‘verkopen’ van reclame valt weg. Als je publiek dan daarna wél in contact komt met je reclame-uitingen, heb je al een positief imago.
  • Lage weerstand
    Omdat je een verhaal vertelt, in plaats van een product verkoopt, verlagen ontvangers vaak hun weerstand. Ze zijn zo ontvankelijker voor je boodschap.
  • Naamsbekendheid
    Meer mensen komen in contact met je organisatie en je naam.
  • Expertise
    Je wordt bekender als autoriteit op jouw vakgebied door je te profileren in relevante media. Goed voor je imago, dus goed voor je business.
  • Vindbaarheid
    Jij en je organisatie worden makkelijker te googelen.

Bedenk eens: wat zou het voor jou en je bedrijf betekenen als je regelmatig in relevante vakbladen of andere media verschijnt of regelmatig wordt geciteerd in interviews? Als de media vragen wat jij ergens van vindt? Als je mag spreken op congressen waar allemaal potentiële klanten rondlopen? En vooral: als jouw doelgroep al (positief) over je gehoord heeft, voordat je ze een voorstel doet. 

Laat maar komen dan!

Ja, ho ho, zo makkelijk gaat het natuurlijk ook weer niet. Niet alles wat jij als bedrijf of organisatie naar buiten wilt brengen, zal interessant genoeg zijn voor journalisten. Niet elk bericht gaat meteen viral op sociale media. Ga op zoek naar het goede verhaal in je organisatie en je zult zien dat het een stuk makkelijker wordt. Nieuwswaarde is hierbij het sleutelwoord.

Meer weten over free publicity? 

In ons e-book ‘Gratis aandacht voor je organisatie’ geven we je handvaten hoe je met jouw nieuws de aandacht van journalisten trekt. Want met samen meer dan 10 jaar ervaring in de communicatie én de journalistiek weten wij precies wat journalisten interessant vinden en hoe je met jouw nieuws de aandacht kunt krijgen.

Nieuwsgierig? Vul je gegevens hieronder in en lees ‘m meteen!

Download hier je e-book: Gratis aandacht voor je organisatie met een goed verhaal

Wij schreven meer e-books, onder andere over zakelijk bloggen en het perfecte persbericht.

× App ons!