Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Gratis contentkalender: de hele zomer door leuke content

By juni 21, 2020september 14th, 2023No Comments

Gratis contentkalender: de hele zomer door leuke content

Gratis contentkalender: de hele zomer door leuke content

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

alon winnen expert storytelling

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon

‘Ach, ik had vandaag die blog willen posten..’ of ‘Het wordt wel weer eens tijd voor een nieuwsbrief, of niet? Hoe lang geleden is dat eigenlijk?’ Herkenbaar? Hou het maar eens bij: al die kanalen waar je op kunt communiceren. En ook nog naast je dagelijkse werkzaamheden. Maar vrees niet: de redding is nabij! Met een contentkalender mis je nooit meer een deadline en dragen al je posts, blogs en nieuwsbrieven ook écht bij aan je bedrijfsdoelstellingen.

Geen last-minute-gedoe meer, geen stress omdat de ideeën op zijn en belangrijker: geen ad hoc-onderwerpen ‘omdat het leuk is’, maar gerichte posts (die ook heel leuk kunnen zijn!) die bijdragen aan je strategie. De sleutel zit in een contentkalender.

Wat is een contentkalender?

Eigenlijk is het heel makkelijk: een contentkalender is een overzicht van alle ‘inhoud’: berichten, video’s en foto’s die je op jouw kanalen gaat delen. Hiermee creëer je een consistente basis voor communicatie via bijvoorbeeld je sociale media, je website, nieuwsbrieven of blog. Wil je echt iets bereiken met je communicatie, dan is het belangrijk om regelmatig kwalitatieve content te delen, die aansluit bij jouw doelgroep.

Waarom zou je een contentkalender gebruiken?

Het opstellen van een kalender is best een klus, maar er zijn redenen genoeg te bedenken waarom je er even goed voor moet gaan zitten:

  1. Geen stress meer!

    Voor veel ondernemers denk ik de belangrijkste reden: je haalt de stress uit je contentproductie. Je weet precies wat er moet gebeuren en wanneer. Je hoeft niet te vrezen voor een writers block en je kunt vooruit werken op rustige momenten.

  2. Je werkt er efficiënter én sneller door

    Je hoeft niet steeds opnieuw na te denken over wat je nu weer wilt gaan posten en hoe dat past in je contentstrategie. Dat doe je in een (of een paar) sessie(s), waardoor je er helemaal in zit. Ben je geen held in het verzinnen van ideeën? Vraag er dan een keer wat collega’s of klanten bij. Samen bedenk je zo een hele lijst onderwerpen waar je dan later weer mee aan de slag kunt.

  3. Je haalt je deadlines en vergeet geen posts meer

    Niks zo vervelend als een mooi geschreven blog dat om 23.00 uur nog eens online gaat of een nieuwsbrief die je klanten tipt over dat éne event… maar die een dag te laat verstuurd wordt. Met een contentkalender heb je elke dag inzichtelijk wat wanneer moet gebeuren en wíe het moet doen. Je kunt zo vooruit werken en met de juiste tools zelfs berichten inplannen.

  4. Je maakt doelgericht content

    Je hoeft niks on the spot te bedenken, met het risico op vaak leuke, maar nutteloze posts. Je creëert berichten die altijd passen bij de belevingswereld van je doelgroep omdat je er al over nagedacht hebt. En dus dragen je berichten meer bij aan je totale bedrijfsstrategie dan wanneer je willekeurig berichten plaatst.

  5. Je zorgt voor een constante stroom

    Of het nu dagelijks, wekelijks of maandelijks is: structuur in de regelmaat van je berichten is essentieel. Fijn voor je lezers, die weten wat ze kunnen verwachten. Maar ook fijn voor jou, want jij kent na een tijdje de hoeveelheid werk die een blog of een post kost en kunt het zo makkelijk inplannen (of uitbesteden!). En voor sommige sociale mediakanalen is het ook onmisbaar voor je zichtbaarheid: als je daar niet met grote regelmaat iets post, daalt je bereik direct.

  6. Plannen inspireert

    Een contentkalender geeft inspiratie. Je zou het bijna niet zeggen, maar plannen stimuleert in dit geval de creativiteit. Het is makkelijker om twintig blogtitels te bedenken tijdens een intense brainstorm dan elke dag ééntje. En als je het even niet meer weet, kijk je in de kalender welke ideeën van vorig jaar je in een nieuw jasje kunt gieten.

  7. Meten is weten: je kunt evalueren!

    Met een duidelijk doel kun je ook meten of je doel gehaald wordt. Met een contentplan krijg je inzicht in wat je wanneer doet en kun je met statistieken bijhouden wat effectief is en wat niet. Daarop pas je je plan voor de toekomst dan weer aan. Zo wordt je contentstrategie steeds scherper!

Vrees niet, je slaat met een contentplanning niet meteen alle spontaniteit dood: je mag ook best spontaan tussendoor iets plaatsen. Zie de berichten uit je contentplanning als stabiele basis, waar je actuele berichten  of inhakers in kunt schuiven.

Deze zomer hulp nodig met je content?

Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag met een frisse blik, creatieve ideeën en bergen ervaring op het gebied van contentcreatie! Dat wordt ’n topzomer!

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!