Aandacht van je lezers vasthouden: zo doe je dat

Aandacht van je lezers vasthouden: zo doe je dat

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Beeldschermlezers zijn enorm snel afgeleid. Maar jij wilt met jouw webteksten, blog of online artikel juist zorgen dat ook deze luie lezers geboeid blijven van begin tot eind. Hoe doe je dat eigenlijk, de aandacht van je lezers vasthouden? Letterdesk geeft je twee handige methodes: schrijf als een autoverkoper en begin met het einde.

Lezen van je beeldscherm is heel anders dan lezen van papier. Als je een tekst van je scherm leest, dan ben je al snel geneigd er even doorheen te scannen. Scannend lezen, noemen we dat. Je leest de kop, de eerste zin, misschien nog een tussenkopje, in het midden nog een vetgedrukte zin en natuurlijk kijk je even naar de afbeelding en die felgekleurde call to action. Is jouw verhaal niet duidelijk of is het niet interessant genoeg? Doorklikken maar!

De kans is dus groot dat de lezer jouw boodschap helemaal niet oppikt als deze niet op de juiste manier is geformuleerd. En dat is jammer! Want je wilt juist jouw lezer overtuigen om contact met je op te nemen of om dat nieuwe e-book aan te schaffen, toch?

Aandacht trekken: het AIDA-model

De aandacht van je lezers is heel belangrijk. Want die aandacht kan leiden tot interesse, verlangen en als kers op de taart: actie! Dat noem je ook wel het AIDA-model: Attention-Interest-Desire-Action. Aandacht trekken én vasthouden staat hier niet voor niets vooraan. Zonder die aandacht, ben je je lezers kwijt. Aandacht trekken doe je bijvoorbeeld met een opvallende kop en intro, een goede structuur en goed gebruik van kleur en afbeeldingen.

Aandacht vasthouden van je lezers

Aandacht trekken is één ding, aandacht vasthouden is weer iets heel anders. Hoe je dat goed doet? Wij geven je vandaag twee praktische tips. Trucjes die jij in je eigen tekst toe kan passen om ervoor te zorgen dat jouw lezers geboeid blijven en niet afhaken.

TIP 1: Schrijf als een autoverkoper

Ken je dat trucje van autoverkopers? Zij vragen niet meteen als je binnenkomt ‘Zo, ga je vandaag een nieuwe auto kopen?’, maar zorgen eerst voor wat opwarmertjes. De kans is namelijk groot dat je afgeschrikt wordt en niet meteen ‘ja’ antwoordt op die ene grote vraag. Om je wel alvast in die positieve, ‘ja-zeg vibe’ te krijgen, stelt de autoverkoper je eerst hele andere vragen. Hoe vaker je ‘ja’ zegt, hoe sympathieker je de verkoper gaat vinden en hoe positiever je zelf gestemd bent en hoe groter de kans op een definitieve ‘ja’.

Lekker weertje, hè? (ja!)

Helemaal vanuit Nijmegen hierheen gereden? (ja!)

Ik kan zien dat u een autoliefhebber bent, klopt dat? (ja!)  

Overweegt u misschien om een nieuwe auto aan te schaffen? (ja!)

Mag ik u er een paar laten zien? (ja!)

Wilt u onze allernieuwste, allerduurste auto kopen? (JAAA!)

Ja’s uitlokken in een tekst

Maar hoe pas je dat toe in je online tekst? Heel gemakkelijk. Begin met een standpunt of opmerking die meteen een ‘ja’ uitlokt. Zorg ervoor dat je lezer al vanaf zin 1 instemmend knikkend en inwendig ja-roepend je tekst leest.

Voorbeeldje. Schrijf je voor een heel duurzaam publiek? Begin dan met ‘We moeten lief zijn voor de wereld waarin wij leven’. Veganisten? ‘Hoe mooi zou het zijn als onze kinderen later aan ons vragen: Aten ze vroeger echt nog díeren?’

Als je lezer het al vanaf het begin van je tekst met je eens is, dan kun je deze écht meenemen in je verhaal en dus de aandacht vasthouden. Helemaal tot aan het punt waarop jij iets van de lezer verwacht en je die definitieve ‘ja’ wilt. Want je wilt dat hij koopt, contact opneemt of informatie aanvraagt, toch?

 

TIP 2: Begin met het einde

Op school leer je dat je een tekst begint bij het begin. Eerst een aanleiding, dan wat extra informatie en uiteindelijk eindig je met het punt dat je wilt maken: de conclusie. Het gevolg? Die luie beeldschermlezers moeten eerst je hele tekst doorlezen voordat ze jouw boodschap begrijpen. De kans is groot dat ze voor die tijd al lang afgehaakt zijn.

Dat gaan we dus anders doen. We beginnen niet met het begin, maar met het einde. Welk punt wil je maken? Begin daarmee! Val lekker met de deur in huis. Want juist in die eerste regels wil je jouw lezer al overtuigen. Waarom wachten tot het einde van je tekst?

Voorbeeldje. Wil je jouw lezers ervan overtuigen dat dat ze hun huis gaan verduurzamen? Begin dan niet bij het begin (wat is duurzaamheid?) maar gewoon, boem, meteen met het punt dat je wilt maken. Benoem meteen in de intro (misschien zelfs als in de kop!) het probleem van je doelgroep én de oplossing die jij biedt.

Wil jij geld besparen én beter voor de wereld om je heen zorgen? Kies dan voor zonnepanelen of een warmtepomp in je huis. In deze blog leggen we je uit wat dit jou oplevert.

Daarna kun je altijd weer een stapje terug doen en uitleggen wat duurzaamheid is en waarom het zo belangrijk is. Jouw lezer snapt dan veel beter waarom hij deze informatie te lezen krijgt en haakt dus ook minder snel af.

Meer schrijftips?

Schrijf je via onderstaand formulier in voor onze nieuwsbrief en krijg elke week een selectie van onze beste taal- en schrijftips in je mailbox! Hulp nodig met de structuur van je tekst? Neem gerust contact op, we bouwen graag samen met je aan een tekst die de aandacht van jouw lezers zeker vasthoudt!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

× App ons!