Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Dit is waarom je je blogs actueel moet houden

By oktober 13, 2020september 13th, 2023No Comments

Dit is waarom je je blogs actueel moet houden

Dit is waarom je je blogs actueel moet houden

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Els

Yannick portret

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Yannick

Het is bijna onmogelijk om een tekst te schrijven die nooit achterhaald wordt. Tenzij je over geschiedenis schrijft, geldt voor elk vakgebied dat inzichten in de loop van de tijd veranderen. Al is het maar op detailniveau. Zelfs als je regelmatig evergreen blogs schrijft, ontkom je er niet aan: je moet je blogs zo nu en dan nalopen én actueel houden.

(Disclaimer, voordat ik allerlei geschiedenisdocenten over me heen krijg: ja, zelfs onze visie en kennis van het verleden verandert!)

Waarom moet je je blogs actueel houden? Allereerst natuurlijk omdat je lezers graag kloppende informatie hebben. Hoe vervelend zou het zijn als iemand naar aanleiding van jouw stappenplan een softwarepakket koopt, om er daarna achter te komen dat het totaal achterhaald is? Of dat de tips die jij geeft over kinderopvoeding inmiddels door veel experts weerlegd zijn? Het is dus belangrijk om eens in de zoveel tijd je blogs na te lopen en te controleren of ze allemaal nog up-to-date zijn. Blijf je relevante content bieden, dan blijven je blogs langer bezoekers trekken: goed voor je imago én je vindbaarheid.

Ja, dat kost tijd, al die blogs controleren. Zeker als je meerdere keren per maand iets post. Maar naast het tevreden houden van je publiek heeft het nog een groot voordeel: Google vindt websites die hun content actualiseren extra lief. Je krijgt daarmee automatisch een hogere ranking in de zoekresultaten. Zo blijven je blogs met een klein beetje extra moeite, goed vindbaar!

Welke blogs moet je actueel houden?

Allemaal, natuurlijk. Maar sommige onderwerpen zijn aan wat meer verandering onderhevig dan andere. Is je blog helemaal verouderd (‘de modetrends van 2015’), dan kun je ‘m als naslagwerk behouden (link dan wel ook naar de trends van de laatste jaren!) of besluiten ‘m offline te halen.

Sommige blogs kunnen ook met een snelle update gefixt worden. Een voorbeeld? In juni van 2019 scheef ik over de spellingscontrole. Ik vertelde welke taalfouten de spellingscontrole niet uit je teksten haalt en waar tekstbureaus je wel mee kunnen helpen. Het verhaal uit het blog blijft gelden, maar toch is het goed om in 2020 of 2021 te checken of er niet toevallig in de tussentijd een update van de spellingscontrole is geweest. Want misschien laat ik wel fouten zien die Microsoft inmiddels wél spot. Als ik het blog actueel houd door de voorbeelden te updaten, kan hij nog best een jaartje mee.

 

Houd ook de links in je blog actueel

Er zijn ook evergreens die nog járen meekunnen. Denk bijvoorbeeld aan een blog over zinsstructuren. De opbouw van goede teksten is al decennia vergelijkbaar en verandert waarschijnlijk ook niet snel. Máár: we linken in die post ook naar een aantal andere blogs. Het is goed om je blogs af en toe na te lopen en te checken of al je links nog werken. Want een dode link, daar houdt Google niet van. Kijk daarnaast ook altijd of je metadata en zoekwoorden nog actueel zijn. En misschien kan een nieuwe afbeelding ook geen kwaad?

 

Actuele blogs kun je ook weer delen!

Blijf je content regelmatig nalopen en update waar nodig. Goed nieuws: als je een tekst opgefrist hebt, heb je meteen een goede aanleiding om deze weer via je sociale mediakanalen te delen. Is je content voor die week ook weer geregeld!

 

Meer weten over zakelijk bloggen en SEO?

Neem contact met ons op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week praktische tips en inspiratie in je mailbox!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!