Krachtwoorden geven je tekst ballen!

Krachtwoorden geven je tekst ballen!

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Els

In het Amerikaanse copywriting zijn ze alom bekend, maar in het Nederlands worden ze iets minder vaak benoemd: power words, ofwel krachtwoorden! Deze woorden gebruik je als schrijver om je lezer te overtuigen van jouw doel. Met krachtwoorden gaan ze eerder over tot actie!

Bij het schrijven van (web)teksten heb je altijd een doel. Vooral online wil je mensen aanzetten tot actie. Maar dat is nog niet gemakkelijk: hoe val je op tussen al die websites, blogs en artikelen? En als je de aandacht van je lezer dan hebt getrokken, hoe krijg je ze zover dat ze ook echt gaan doen wat je wil? Daarvoor hebben copywriters een leuk trucje: we gebruiken krachtwoorden!

Wat zijn krachtwoorden?

Krachtwoorden gebruik je om je doelgroep iets te laten doen: bijvoorbeeld dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief, je product kopen of klikken op een advertentie. Dat gebeurt vaak door een emotie te triggeren, maar dat kan ook op andere (minder opvallende) manieren.

Waar moet je dan aan denken bij krachtwoorden?

Goede vraag. We geven je een klein overzichtje van veelvoorkomende krachtwoorden. Overzichtelijk gegroepeerd!

  • Urgentie
    Cruciaal, belangrijk, noodzakelijk, essentieel. Allemaal woorden die laten zien dat wat volgt onmisbaar is voor jouw bedrijf. Hoe kun je een cruciaal element nou negeren? Het is blijkbaar belangrijk! Even checken dus.Voorbeeld: Belangrijk! Vergeet deze tip niet!
  • Tijdsdruk
    Met woorden als snel, tijdelijk, actie, nu, onmiddellijk geef je aan dat er geen tijd te verliezen is: de aanbieding die je lezers voor hun neus hebben, verdwijnt binnenkort. En dat wil je niet mislopen, dus gaan ze… juist, snel klikken!Voorbeeld: ‘Maar wees er snel bij, deze aanbieding is alleen dit weekend geldig!’
  • Onderbouwing
    Met woorden als bewezen, gegarandeerd en succes, of een beschrijving als ‘Onderzoekers van MIT zeiden’ geef je je argumenten meer geloofwaardigheid. Het is nu eenmaal onderzocht door knappe koppen, dus het is waar! Niet waar?Voorbeeld? Dit product is bewezen effectief voor jouw vraag!
  • Jij kunt het ook!
    Gemakkelijk, super, stap-voor-stap, slim: laat je lezer weten dat zij jouw product of dienst ook kunnen toepassen. Zo verlaag je direct de drempel en neem je eventuele twijfels weg. Zij gaan met jouw product aan de slag!Voorbeeld: Deze slimme thermostaat is supermakkelijk in gebruik. Volg onze stap-voor-stap instructies en begin vandaag nog!
  • Het is.. fantastisch!
    Geweldig, interessant, uniek: dit soort woorden geven aan hoe ongelofelijk jouw product of dienst is. En een fantastisch product, dat kun je toch niet missen!Voorbeeld: Deze unieke uitvinding is de beste in zijn soort! 
  • Nieuwsgierigheid prikkelen
    Kans, ontdek, nieuw, revolutionair: met deze woorden laat je zien dat er een mogelijkheid is voor je lezer die anderen misschien nog niet gevonden hebben. Lancering, uitvinding, uniek: zeldzaam én voordelig, dat kun je bijna niet negeren.Voorbeeld: Grijp je kans nu en ontdek de voordelen van samenwerken met een tekstschrijver!
  • Exclusiviteit
    Wie wil nu niet dat éne bijzondere product dat niemand anders heeft, waar je mee kunt showen of als enige voordeel van kunt halen? Gebruik woorden als uniek, exclusief, alleen voor leden of persoonlijk voordeel en je roept die exclusiviteit in een handomdraai op. Schaarste hangt hiermee samen, want je wilt die kans niet missen. Dus ‘beperkt, nog maar 3…’ werken ook goed!Voorbeeld: Nu in de webshop: exclusief voor leden! 
  • Een waarschuwing
    Krachtwoorden kunnen ook de andere kant op gaan: met negatieve woorden zoals zonde (of zelfs doodzonde), dodelijk, voorkomen, kritiek of kritisch geef je dringend aan dat er een gevaar schuilt in wat je beschrijft. Opletten dus, en actie ondernemen om dat te voorkomen!Voorbeeld: ‘Dodelijk voor de interesse van jouw publiek’ 
  • Nog een uniek krachtwoord
    Een klein woordje dat niet in deze categorieën valt, maar het ook héél goed doen om je lezers tot actie aan te zetten? Jij! Gebruik ’jij’ en lezers voelen zich aangesproken en betrekken de voordelen die je beschrijft eerder op henzelf. Ze voelen zich betrokken en zullen snel tot actie overgaan. Waarom we ‘u’ hier niet noemen? Vinden we vooral online eigenlijk wat ouderwets. En het schept een ‘beleefde afstand’ tussen jezelf en je lezer. En dat wil je nou juist niet!

Meer weten over krachtwoorden?

Neem dan nu contact met ons op en ervaar de voordelen! 😊 Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor meer inspiratie voor je teksten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

× App ons!