Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Pssst! Een PS maakt je mailing drie keer sterker

By december 8, 2020oktober 16th, 2023No Comments

Pssst! Een PS maakt je mailing drie keer sterker

Pssst! Een PS maakt je mailing drie keer sterker

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Els

Yannick portret

Leestijd 2 minuten
Geschreven door Yannick

“Oh, trouwens…”, roept je gesprekspartner, als je bijna de deur uit loopt. En je spitst je oren nog eens: nu komt er vast iets spannends. Vaak gebruiken we dit soort uitsmijters om de aandacht te trekken of een onverwachte boodschap mee te geven. En dat werkt niet alleen in gesprekken zo: een PS in je mailing zorgt voor extra aandacht én conversie. Hoe?

Een PS (Post Scriptum, voor wie zich nét aan het afvragen was waar het ook alweer voor stond) is een ongelofelijk sterke manier om een nieuwsberichtje, mailing of blog mee af te sluiten. Iedereen leest een PS, 90% van de lezers zelfs vóórdat ze de rest van de tekst lezen. Lezers worden bij zo’n nagedachte altijd even extra getriggerd, we letten nét iets meer op (iets dat niet altijd gezegd kan worden bij de vierde zin van de tweede alinea, bijvoorbeeld).

Hoe gebruik je een PS in je mailing?

Een PS wordt supergoed gelezen: het zou dus stom zijn om dit moment van aandacht te laten liggen! Hoe kun je er dan goed gebruik van maken?

  • Herhaal in je PS je belangrijkste boodschap: het wordt dan een soort mini-samenvatting of een conclusie van je tekst. Met een PS blijft deze boodschap beter hangen.
  • Of geef aan wat je wilt dat je lezers doen (een call-to-action). Het is een extra dringende manier om je lezer aan te sporen nú actie te ondernemen, die tegelijkertijd niet als vervelend wordt ervaren.

Je geeft je tekst meer urgentie als je in je PS een duidelijke call-to-action plaatst die bijvoorbeeld tijdgebonden is (een deadline) of te maken heeft met schaarste (de eerste honderd clicks….).

Gebruik je je mailings niet voor directe verkoop? Dan kun je de PS gebruiken om een extra hechte band met je lezers aan te gaan. Je geeft ze bijvoorbeeld een inkijkje in je gedachten of je biedt hen alleen een extraatje. Zoals een kans om je te gaan volgen via een nieuwsbrief.

Je kunt een PS plaatsen onder een blog, nieuwsberichtje of mailing. Maar een PS werkt bijvoorbeeld ook heel goed in je e-mailhandtekening.

Schrijverstip: hoe schrijf je PS eigenlijk?

Toegegeven, ik moest het ook opzoeken toen ik aan dit blog begon. Mijn eerste ingeving? PS. (met punt dus). Maar toen ik ging zoeken, kwam ik een heleboel varianten tegen; P.S., ps, p.s… De officiële spelling is inderdaad PS (zonder punten en met hoofdletters). Toch keurt bijvoorbeeld de gezaghebbende website Onze Taal ook het alternatief met punten goed.

Ook goed om te weten: na PS volgt een hoofdletter. Het wordt dus:

  • PS Kom op tijd, want vol is vol

En om de schrijftips compleet te maken, het meervoud is PS’en (al heb ik geen flauw idee wanneer je dat ooit zou gebruiken).

 

PS (Die kon natuurlijk niet ontbreken hier…) Ik heb meer tips voor je om je teksten effectiever te maken! Schrijf je in via onze nieuwsbrief en we verschijnen automatisch elke donderdagochtend in je mail met de handigste tips, checklists en aanbiedingen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!