Zo werken klantreferenties voor jouw bedrijf

Zo werken klantreferenties voor jouw bedrijf

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Goede mond-tot-mondreclame is de droom van elke ondernemer. Klanten die zomaar binnen komen wandelen omdat anderen zeiden dat jij goed werk levert! Je kunt dit soort aanbevelingen ook inzetten in je marketing: door klantreferenties te delen. Hoe werkt dat nou eigenlijk, zo’n klantreferentie?

‘The intelligent man learns from his own experience; the wise man learns from the experience of others’. Dit soort wijsheden heb je vast al vaker gehoord. Maar waarom vertrouwen wij zo op het oordeel van anderen? En hoe kun je dat inzetten voor je klantreferentie?

Zo werken klantreferenties: ze maken je verhaal tastbaar

Met een referentie maak je je verhaal en belofte tastbaar. Je kunt natuurlijk je diensten beschrijven (‘Wij schrijven teksten voor bedrijven’), maar je lezers krijgen een veel beter beeld als je een praktisch voorbeeld laat zien (‘Letterdesk hielp ons bij het opstellen van een superduidelijke brochure’ of ‘Dankzij Letterdesk werd het verhaal van onze directie door alle personeelsleden meteen begrepen’). Je doelgroep krijgt een beeld van wat jij hebt gedaan voor echte mensen met echte vraagstukken. Altijd goed!

Klantreferenties werken door sociale bewijslast

Door sociale bewijslast in te zetten, zijn potentiële klanten sneller geneigd je te vertrouwen. Sociale bewijslast werkt eigenlijk heel simpel: je twijfelt vaak toch een beetje als je als eerste in een restaurant aankomt. Een leeg restaurant nodigt simpelweg niet uit. Zit het stampvol en moet je zoeken naar een plekje, dan twijfel je minder over de kwaliteit van het restaurant: al die ander mensen zullen er namelijk niet voor niks zitten!

Dat gevoel herken je vast: mensen zijn vaak liever niet de eerste en kijken graag naar de ervaringen van anderen. Het is ook bewezen dat die mening van een ander veel zwaarder weegt dan de mooie woorden die jij op je website hebt staan. Uit onderzoek van Nielsen blijkt bijvoorbeeld van 92% van de mensen een aanbeveling van een bekende vertrouwt. En 70% vertrouwt zelfs aanbevelingen van mensen die ze niet eens kent.

Ander onderzoek laat zien dat klantreferenties de conversie vaak met 34% verhogen. Niet zo gek dus, dat veel bedrijven ervoor kiezen om positieve ervaringen van hun klanten in te zetten om weer nieuwe klanten te overtuigen met hen in zee te gaan.

Het bandwagon effect

Waarom wij altijd zeggen dat je meer dan één referentie, klantcase of beoordeling op je site moet verzamelen? Dan profiteer je meteen van het ‘bandwagon effect’. Dat is een psychologisch fenomeen waarbij mensen zich graag aansluiten bij de massa: als mensen zien dat een groep mensen ergens voor kiest en ze daar profijt van hebben, wil jij dat ook!

Denk alleen al aan een groep feestende mensen op straat: je aandacht wordt meteen getrokken, wat is daar aan de hand? Datzelfde effect treedt op als je meerdere referenties bij elkaar groepeert. Dat kan al zo simpel zijn als een aantal achter je sterren-rating te plaatsen, waarmee je aangeeft hoeveel mensen dat oordeel hebben gegeven.

Zo laat je klantreferenties ook werken voor jouw bedrijf

Cover e-book Zo schrijf je de meest overtuigende klantreferenties - vierkantWe hebben alle tips over het schrijven van een perfecte klantreferentie gebundeld in ons nieuwste e-book. Van theoretische uitleg over hoe het werkt tot een makkelijk stappenplan én tips om je te behoeden voor valkuilen. Zo schrijf jij klantreferenties die je meteen nieuwe klanten gaan opleveren. Download ‘m nu!

Download hier je e-book: Leer helder zakelijk schrijven met deze 20 praktische tips

× App ons!