Overtuig met het zevende beïnvloedingsprincipe van Cialdini

Overtuig met het zevende beïnvloedingsprincipe van Cialdini

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 2 minuten
Geschreven door Kris

We schreven al eerder over de zes beïnvloedingsprincipe van Cialdini. Maar wist je dat er nog een zevende principe is? Cialdini voegde later het begrip unity toe aan zijn lijstje. Wij vertellen je er alles over. 

Iedere marketeer kent de zes beïnvloedingsprinicpes van psycholoog Robert Cialdini. In zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion laat hij zien dat je mensen heel gemakkelijk kunt beïnvloeden met zes speciale technieken: wederkerigheid, sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste, sympathie en consistentie. In 2016 voegde hij een nieuw principe toe aan zijn lijstje: unity. Oftewel: eenheid!

Eenheid: het zevende beïnvloedingsprincipe van Cialdini

Het zevende beïnvloedingsprincipe van Cialdini is eenheid. Dat beschrijft hij in zijn boek Pre-suasion: A Revolutionary Way to Influence and Persuade. Kort gezegd houdt eenheid in: hoe meer jij met je klanten gemeen hebt, hoe groter de kans dat ze jou vertrouwen. Focus dus op het wij-gevoel en laat je doelgroep zien dat jullie een gedeelde identiteit hebben.

En dat kan op heel veel verschillende manieren. Hoe sterker die gedeelde identiteit, hoe groter het effect. Behandel je potentiële klanten dus als familie! Want wie vertrouw je meer dan je eigen familie? Maar het kan ook met een ‘kleinere’ gedeelde identiteit. Verkoop je als vrouw een dienst aan andere vrouwen? Focus op jullie gedeelde geslacht. Rijd je dezelfde auto dan jouw klant? Of hebben jullie hetzelfde probleem? Benoem het! Des te meer je doelgroep het gevoel heeft dat jullie helemaal niet zoveel verschillen, hoe beter!

Hoe kun je de andere principes van Cialdini gebruiken?

Heel gemakkelijk. En belangrijk! Om je doelgroep te verleiden. Om jouw dienst te kopen, je hulp in te schakelen of jouw producten aanschaffen. De beïnvloedingsprincipes kun je heel gemakkelijk toepassen in je webteksten. Zo til je de conversie van je site naar een hoger niveau.

Gebruik wederkerigheid bijvoorbeeld door iets gratis weg te geven op je site, voordat je iets van je lezers vraagt. Daardoor is de kans groter dat ze iets terug willen doen. Zich inschrijven voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld. Of je product aanschaffen.

Sociale bewijskracht gebruik je door je lezers te laten zien hoeveel klanten je al hebt en hoe tevreden zij zijn. Want als iedereen van jouw diensten houdt, dan móet het wel goed zijn, toch?

Autoriteit kun je inzetten door jezelf als deskundige te profileren. Bijvoorbeeld door te laten zien welke certificeringen je hebt of aan welke strenge eisen jouw producten voldoen.

En wat dacht je van schaarste? Door te benadrukken dat jouw speciale korting of product zeldzaam of exclusief is (denk aan: op=op), is de kans groot dat de bezoekers van je site de druk voelen om meteen tot actie over te gaan.

Het principe sympathie zet je – je raadt het al – in door aardig over te komen. Want mensen kopen nu eenmaal niet graag iets van iemand die ze niet aardig vinden.

En tot slot: mensen houden van consistentie. Als je ze dus verleidt tot het zetten van een kleine stap, zijn ze ook eerder geneigd om een tweede te zetten. Als ze ‘ja’ zeggen op een goedkoop aanbod, is de kans groter dat ze dat ook doen bij een duurder aanbod. En dat kun je gebruiken!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer ideeën voor overtuigende teksten? Of wil je brainstormen over andere teksten? Neem gerust contact met ons op of schrijf je in voor inspiratie via onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

× App ons!