Skip to main content
BlogpostsTaaltips

Letterdesk leert – Verleid je lezer online

By juni 22, 2021juli 2nd, 2021No Comments

Letterdesk leert – Verleid je lezer online

Letterdesk leert – Verleid je lezer online

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Taal is het leukste dat er is. Tenminste, dat vinden wij. En al zeggen we het zelf: we weten daar een heleboel over. Maar er is nog zoveel meer te leren! Daarom duiken wij komende tijd met ons team in onze boekenkast. In onze nieuwe blogserie Letterdesk Leert nemen we je mee in de wereld van de boeken over taal en schrijven. Deze maand lazen we Verleid je lezer online. Succesformules voor overtuigend en creatief schrijven van Ellis Buis en Joyce Hardholt.

Waarom lazen we Verleid je lezers online?

‘Ontdek hoe je je lezers enthousiast krijgt, verrassende invalshoeken bedenkt en teksten maakt die online goed vindbaar zijn’. Die achterflaptekst sprak ons natuurlijk aan! Want online teksten schrijven, dat doen we ontzettend veel. Dan kan het geen kwaad om daar nóg meer over te leren, toch? Dat dachten wij dus ook. De achterflaptekst belooft ons een praktisch boek met een mix van oude schrijfwetten en frisse kneepjes van online copywriting. Kom maar op!

Waar gaat het boek over?

In Verleid je lezers online leer je – de titel zegt het al – hoe je onweerstaanbare online teksten schrijft. Wervend, onderscheidend en vindbaar. Het boek leert je hoe je in vier stappen een wervende tekst schrijft. Voorbereiden – Selecteren en structureren – Concept schrijven – Afwerken. Praktisch en overzichtelijk! Daarnaast krijg je tips en adviezen over hoe je creatief kunt denken en formuleren, wat de uitdagingen zijn van online teksten schrijven en hoe je SEO-proof schrijft. Tot slot geven de schrijvers per tekstsoort advies over hoe je zo’n tekst aanpakt. Van webpagina’s tot persberichten en nieuwsberichten: alles zit er bij. En voor wie ook meteen wil oefenen bevat het boek een casus om zelf mee aan de slag te gaan en een handige bijlage met kant-en-klare titels voor jouw teksten. Handig!

Wat vonden we goed?

  • Dit boek is uitgebreid! Alle stappen van het schrijfproces komen uitgebreid aan bod. En dat is fijn. Ook de o-zo-belangrijke stap van voorbereiden en structureren wordt niet overgeslagen. Want hoewel deze stap superbelangrijk is, wordt deze in tips nog wel eens vergeten. Dit boek gaat er juist uitgebreid op in met allerlei tips en checklist voor de perfecte voorbereiding van je tekst.
  • Het boek is lekker luchtig geschreven. Want er staat een heleboel uitleg in, maar wél op zo’n manier dat het nooit voelt als een overkill aan info. Korte alinea’s, veel kadertjes en ook nog eens fijne schema’s en infographics.
  • Ieder hoofdstuk eindigt met een checklist. Praktisch!
  • Goede mix tussen theorie en praktijk. Er staan veel voorbeelden in de tekst en de schrijvers hebben zelfs een hele casus uitgewerkt om mee te oefenen.

En wat vonden we minder goed?

  • Hoewel het boek over online schrijven gaat, is dit boek wel echt een offline tekst. De schrijvers hadden natuurlijk ook kunnen kiezen voor een online medium, waarin je nóg beter kunt laten zien hoe dat werkt: online teksten.
  • Ik had gehoopt op meer tips en voorbeelden voor écht creatieve en lekkere teksten. De insteek ligt in dit boek echter meer op het praktische gedeelte, niet zozeer op creativiteit en originaliteit.
  • Als beginnend tekstschrijver kun je énorm veel leren van dit boek. Ben je al even bezig met schrijven? Dan ken je waarschijnlijk al veel informatie en tips.

Wat zijn de belangrijkste lessen die we hebben geleerd?

  • Kenden jullie het 40-20-40%-model al? Wij in ieder geval niet! Deze verdeling laat zien dat je 40% van je tijd moet besteden aan voorbereiding, 20% aan een conceptversie en de overige 40% aan het schrijven van de definitieve versie. Interessant!
  • Ook nieuw voor ons: de ik/jij-ratio. We leggen ‘m even kort voor je uit. Als je turft hoe vaak je wij/onze/naam eigen organisatie gebruikt in een tekst en hoeveel keer u/uw/je/jouw/naam klant, en je deelt de eerste score door de tweede dan krijg je een getal. Ideaal gezien is dat een score van 1 of lager. Dat betekent dat je vaker de klant aanspreekt, dan het hebt over jezelf. En dat werkt.

Ons oordeel over Verleid je lezer online

Verleid je lezer online is een heel praktisch en fijn geschreven boek met enorm veel tips. Perfect voor de beginnende schrijver die alles wil weten over het proces van online teksten schrijven. Schrijvers met wat meer ervaring kunnen het boek handig gebruiken om hun kennis op te frissen, maar vinden waarschijnlijk minder nieuwe informatie.

  • Beginnende schrijver: *****
  • Gevorderde schrijver: ***

Meer leestips?

Elke maand lees je hier een Letterdesk leert. Liever fictie of andere boeken? Check dan eens onze leestips op Instagram. En nooit meer schrijftips missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Powered by WhatsApp Chat

× App ons!